  • Data: 2018-09-14 16:16:18
    Temat: Re: dwa dni
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Pewności nie mam, ale kojarzę że karta była dostępna właśnie w
    >przestrzeni
    >adresowej. Może faktycznie kojarzę źle? Jak jesteś pewien to nie będę
    >się
    >kłócił :)

    Zle. Podawało sie tylko adres portu.

    Bodajze w NE2100 jeszcze ustawialo sie DMA.

> [...]
    >the NIC in a loop (or using an "outsx" if available). The NIC will
    >then
    >update its remote DMA logic after each written 16-bit value/32-bit
    >value
    >and places bytes in the transmit ring buffer.
    >#v-
    >Wygląda na to że masz rację.

    >Ja DMA używałem (od strony programisty) tylko do odtwarzania dźwięku
    >na
    >Sound Blasterze :) Było to faktycznie dużo wygodniejsze niż pchanie
    >sampli
    >do DAC w przerwaniu timera (IRQ0, int 8h).

    A to nie robilem ... nie bylo jakiegos problemu z przelaczaniem
    buforow, jak sie wyczerpal jeden i trzeba bylo przestawic na drugi ?

    >Z dwóch stron?

    No, z jednej strony komputer chce dane przeczytac lub zapisac, a z
    drugiej strony z sieci przychodzi lub wychodzi.

    Dzis, przy skretce i switchach, to karta moze naraz wysylac i
    przyjmowac dane, a procesor ... no nie, rdzeni wiele, procesorow byc
    moze wiele, ale magistrala jedna, to nie beda naraz sie dobieraly do
    karty :-)

    >Problem w tym, że procesor nie może wtedy robić nic innego...
    >natomiast

    Ale jesli to nie jest jakis wypasiony serwer, to czy ma cos lepszego
    do roboty ?
    Chce dane z dysku, to i tak musi na nie poczekac. Z internetem
    podobnie.

    No coz, uzycie sie zmienilo, dzis dane przychodza do bufora, a
    procesor zajety np wyswietlaniem filmu, czy przygotowaniem ekranu gry.

    >może faktycznie jeśli DMA było niedorobione, to PIO było szybsze...

    PIO bylo szybkie na szybkich procesorach ... a 8037 wolne :-)

    Z DMA tez nie bylo rozowo, bo jak jest transmisja DMA, to procesor nie
    ma dostepu do pamieci.
    Wiec stoi czeka. bo cache to dopiero w czasach 386, a bardziej 486.

    W dodatku protokól byl wolny, bo karta wystawia sygnał żądania,
    sterownik magistrali czeka na dokonczenie aktualnej operacji,
    potwierdza, transmisja sie odbywa, wycofujemy żądanie.
    O ile dobrze sie to sprawdza przy dyskietkach i soundblasterze, to
    przy szybkich transferach zajetosc magistrali jest dluzsza niz przy
    PIO.

    A potem swiat znow poszedl naprzod i sie zaczal problem ilez to
    rozkazow 500MHz procesor moze wykonac w czasie ~1us, bo mniej wiecej
    tyle trwa IN/OUT na magistrali ISA.

    J.