  • 1. Data: 2009-10-11 10:12:16
    Temat: drut oporowy - ogrzewane siedzenia
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    witam

    w zeszłym roku kupiłem pokrowce podgrzewane na allegro. Kosztowały 30zł,
    grzały bardzo fajnie. tzn pupe i plecy, razem jakieś 3.6 A. pod koniec
    sezonu przestały działać. Teraz chciałbym zbudować coś podobnego, i na
    stałe wstawić to w fotel. mam drut oporowy, sęk w tym ze raz jest jak
    sprężyna (jest prosty, ale nie chce sie poddać i nieda sie z niego nic
    uformować, zmienia kształt jak chce) dwa problem stanowi jego
    rezystancja. dlamnie było by najlepiej gdyby po osignieciu 50 stopni
    rezystancja gwałtownie rosła. tak jednak niejest. 1 A "wsadzony" w ów
    drut podgrzewa go do 50st na powietrzu, ale po zamknieciu w gazecie
    zaczyna ją zapalać.

    Czy na rynku istnieją takie druty oporowe które nadawały by sie do
    mojego projektu? moze jakieś taśmy, maty? bedzie je lepiej rozmieścić?

    Pozdrawaim
    ToMasz

  • 2. Data: 2009-10-11 11:04:55
    Temat: Re: drut oporowy - ogrzewane siedzenia
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Sunday 11 October 2009 12:12, ToMasz wrote:
    > Czy na rynku istnieją takie druty oporowe które nadawały by sie do
    > mojego projektu? moze jakieś taśmy, maty? bedzie je lepiej rozmieścić?

    Najtaniej będzie zapewne kupić kolejny z Allegro i wybebeszyć...

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 3. Data: 2009-10-11 11:08:56
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    Mateusz Viste pisze:

    > Najtaniej będzie zapewne kupić kolejny z Allegro i wybebeszyć...
    >
    > Pozdrawiam,
    > Mateusz Viste
    najgorsze ze niewiem czemu padł. rozprułem troche posprawdzałem kable
    wtyki przełączniki i udało mi sie usprawnić jedną grzałke. jednak gdybym
    miał teraz powiedzieć dlaczego sie popsuło, to "strzeliłbym" - marna
    jakość drutu oporowego. takie coś pchać do oryginalnego fotela? w życiu!

    ToMasz

  • 4. Data: 2009-10-11 11:26:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > miał teraz powiedzieć dlaczego sie popsuło, to "strzeliłbym" - marna
    > jakość drutu oporowego. takie coś pchać do oryginalnego fotela? w życiu!

    Niektórzy podobno potrafią zepsuć stalową kulkę, ale żeby tak drut...
    Firma, która zaopatruje większość koncernów samochodowych w dupogrzałki
    mieści się w Pruszkowie pod Warszawą. Tam gdzie kiedyś były Warsztaty
    Naprawy Wagonów Towarowych, póżniej obóz po Powstaniu Warszawskim,
    później znowu Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego, a teraz to się chyba
    nazywa Millennium Logistic Park. Nazwy firmy w tej chwili nie pamiętam,
    ale ze znalezieniem nie powinno byc problemu. Nie wiem czy na coś przyda
    się ta informacja.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-10-11 13:19:06
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Są grzałki samoregulujące, przy wzroście temperatury rośnie oporność
    więc maleje wydzielana moc - zachowują się prawie jak termostat:
    http://tinyurl.com/ylqakxq
    Te są niestety na napięcie 230V
    - może znajdziesz na 12V.

  • 6. Data: 2009-10-11 14:20:17
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    Wmak pisze:

    > Są grzałki samoregulujące, przy wzroście temperatury rośnie oporność
    > więc maleje wydzielana moc - zachowują się prawie jak termostat:
> [...]
    Ten akurat kabel jest za gruby, niemniej dziekuje wszystkim za pomysły
    (dalej czeka na inne)
    mnie wpadło jednak coś innego do głowy. czy nie dało by sie zrobić
    grzałki na najzwyklejszym drucie oporowym ( nawet wydłubanym z żelazka)
    ale co jakiś czas włączyć w szereg termistor (w roli termostatu) którego
    zadaniem byłoby rozłączanie obwodu przy przekroczeniu 65st? pytane czy
    taki termistor moze rozłączać(prawie) czy zacznie mu rosnąć powoli opór
    - bo w tym drugim przypadku to sie raczej uwędzi...
    Druga sprawa czy są takie termistory które zadziałają w takiej niskiej
    temperaturze?
    ToMasz

  • 7. Data: 2009-10-11 14:21:15
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

  • 8. Data: 2009-10-11 17:30:55
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > mnie wpadło jednak coś innego do głowy. czy nie dało by sie zrobić
    > grzałki na najzwyklejszym drucie oporowym ( nawet wydłubanym z żelazka)

    Drut oporowy wydłubany z żelazka, już podgrzewany, jest kruchy. Po co
    wydłubywać, kiedy drut jest dostępny na szpulach, jeszcze prosty. W takich
    grzałkach drut nie nagrzewa się mocno i zachowuje swoją elastyczność.
    Zasilanie niskim napięciem umożliwia nam użycie drutu o niższej oporności,
    ale o znacznie lepszych własnościach wytrzymałościowych, chodzi o drut
    sprężynowy, który się tak łatwo nie wykruszy.

  • 9. Data: 2009-10-11 18:16:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > - bo w tym drugim przypadku to sie raczej uwędzi...
    > Druga sprawa czy są takie termistory które zadziałają w takiej niskiej

    To jest sztuczny problem. W takim układzie moc grzewcza powinna
    być taka, że temperatura ustala się sama w punkcie równowagi
    mocy doprowadzonej z zewnątrz i mocy rozpraszonej (w układzie
    grzałka-fotel-dupa). Zainatalowanie w fotelu grzejnika, który
    może osiągnąć temperaturę większą niż 65 stopni, to w ogóle
    fatalny pomysł. A co będzie, jeśli zabezpieczenie nie zadziała?

    Jak ktoś już chce sam eksperymentować, to najlepiej będzie użyć
    gotowych kabli grzewczych. Takich do podgrzewania rur, rynien,
    schodów, podłóg itp. Nie tych dwużyłowych z samoregulacją, wcześniej
    poleconych, tylko zwykłych jednożyłowych, dużo tańszych. Te też są
    zwykle sprzedawane w odcinkach na 230V, ale można je przycinać do
    zasilania niższym napięciem. Ot choćby takie (pierwsze trafienie
    gugla): http://www.automatyka-ogrzewanie.com.pl/kable_grzewc
    ze.htm .

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-10-11 18:20:35
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Termistor nie nadaje się. Szukaj: termostat bimetaliczny w Googlach
    lub na Allegro.
    Są nawet na 30 stopni, bo w/g mnie przy 65 st byłyby "jajka na
    twardo".