    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: doładowywanie akumulatora samochodowego baterią słoneczną
    Date: Mon, 02 Mar 2009 20:11:26 +0100

    ToMasz wrote:
    > akumulator jest OK, ma 2 lata. auto ma juz 10 i nie szykuje sie na
    > wymiane. Ono tak będzie miało już do końca swoich dni. TAk jak pisałem,
    > fajnie jest jak przyjedzie wieczorem, startuje o świcie. Gorzej jak po 5
    > dniach, co gorsza, trasa to 6 km. To doładowanie naprwde by sie
    > przydało, niewiem tylko czy z 10W jest sens sie rzucać. Co do pdania
    > promieni słonecznych, to niejest źle. Myslałem o przedniej szybie, albo
    > nawet zasłonkach przeciwsłonecznych obłożonych bateriami. Pytanie do
    > grupy czy te 10W wystarczy. Akumulator ma przynajmiej 60Ah jak nie wiecej.
> [...]

    zakladajac ze zdobedziesz ogniwo ktore da 1A pradu (koszt okolo ~300pln z
    wysylka (np. 2x 5W ogniwo velleman SOL6N z allegro, 136pln sztuka +15pln
    wysylka),

    i dziennie bedziesz mial 4 godziny dobrego oswietlenia (w godzinach 10-14
    powinno sie trafic)
    wychodzi ci 4Ah 'doladowania' akumulatora dziennie.

    zakladajac ze auto stoi miedzy jazdami 5 dni, wychodzi ci 5*4=20Ah
    doladowania.

    za 100pln mozesz kupic 20Ah akumulator , ladowac go w domu i przynosic raz
    na tydzien do auta ;)

    obliczenia z jednej strony sa optymistyczne ('gwarantowanie' 4h swiatla
    dziennie -czasem swiatla nie ma wcale) , a z drugiej pesymistyczne (w
    piekny sloneczny letni dzien dobrego swiatla moze byc wiecej)

    rozwiazanie 'podwojne' tzn. zakup ogniw + akumulator ladowany w domu wydaje
    sie najpewniejsze zeby pojechac. akumulator dodatkowy trzeba bedzie
    zmieniac po okolo 300 cyklach (okolo 5 lat) , ale zakladajac ze system z
    ogniwami bedzie dzialac prawidlowo to nie zawsze bedzie on wyladowywany i
    zapewne starczy na ciut dluzej.
    generalnie takie 'doladowywanie' lepiej by sie sprawdzilo gdyby auto stalo
    sobie miesiacami na parkingu.

    Cena calosci stawia caly system solidnie pod znakiem zapytania, zwlaszcza ze
    malucha mozna kupic za okolo 300pln + 150pln za zlomowanie, przy jezdzie
    raz na tydzien starczy na okolo pol roku, i jest znikome ryzyko ze ktos go
    ukradnie.

    p.s. jak ktos slusznie zauwazyl auto tak rzadko uzywane powinno palic od
    razu, wiec mozliwe ze uszkodzone jest ladowanie akumulatora badz zaplon
    silnika.