  • Data: 2012-04-07 15:37:15
    Temat: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marcin Wasilewski napisał:

    > Od pewnego czasu myślę o czymś takim ale dla własnej instalacji 12V -
    > 24V. Tzn. położyć w domu instalację 12-24V (Napięcie tej instalacji to
    > jeszcze otwarta kwestia.

    Jeśli chodzi o oświetlenie, to po wycofaniu żarówek coraz trudniej kupić
    jakieś rozsądne świecidełko na 230V, a coraz więcej jest takich na 12V.
    Mnie się ten wybór wydaje oczywisty -- gdybym miał teraz coś budować
    (a nie jest to wykluczone), to bym kładł instalację 12V.

    > Wbrew pozorom w domu jest sporo urządzeń zasilanych ze wszekiego
    > rodzaju zasilaczy, które w ten sposób można by wyeliminować, w przypadku
    > konieczności uzyskania niższego napięcia, to moduły przetwornic
    > impulsowych o nat. 0,5 - 1A kosztują dosłownie kilka złotych, a do tego
    > mniej jest kłopotu z separacją od sieci energetycznej.

    Chyba nie do końca tak. Zauważyłem, że sporo małej elektroniki domowej
    ma teraz zasilanie prądem zmiennym niskiego napięcia. We wtyczce jest
    tylko transformator, a w środku reszta zasilacza. Ale to trafo pełni też
    rolę separacji galwanicznej -- one mogą nie lubić włączania do wspólnej
    linii zasilającej 12V AC.

    --
    Jarek