  • 1. Data: 2019-01-25 12:57:11
    Temat: do 80 proc. świateł w pojazdach nad Wisłą (dane ITS) jest niedokładnie ustawionych
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
    światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
    ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

  • 2. Data: 2019-01-25 13:07:13
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
    > światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
    > ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

    Może więc czas na przejście z legalnie oślepiających H1/H4/H7 na nielegalne,
    acz porządnie ustawione LED?

  • 3. Data: 2019-01-25 13:34:25
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-01-25 o 13:07, zhbick pisze:

    > Użytkownik "Poldek"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Może więc czas na przejście z legalnie oślepiających H1/H4/H7 na
    > nielegalne, acz porządnie ustawione LED?

    Ze światłami jest podobny problem, jak jest spalinami. Ten kto oślepia
    ma miło - jemu wyżej świeci na drogę. Niemiło mają bliźni znajdujący się
    w zasięgu świateł oślepiającego. Dlatego też nie ma motywacji, aby coś
    zmieniać. Może nawet nie wiedzieć, że oślepia.

    Kiedyś zrobiłem taki eksperyment. Jadąc po zmroku jechałem w mieście na
    światłach mijania i w pewnym momencie przełączyłem na długie. Paru
    kierowców z przeciwka mrygało do mnie dając mi znać, że ich oślepiam.
    Drugim razem ruszając spod zakładu od razu włączyłem długie i tak
    jechałem całą drogę na długich do domu 15 km oślepiając pod drodze
    wszystkich. Nikt mi nie mrugnął.

  • 4. Data: 2019-01-25 15:49:58
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 25 stycznia 2019 05:57:05 UTC-6 użytkownik Poldek napisał:
    > Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
    > światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
    > ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

    Jak znam zycie ta liczba jest wzieta z sufitu.

    Jezdzac po drogach nie potwierdzam takiej obserwacji.
    Ja bym sie sklanial wrecz do tego ze jest to raczej 5-10% (slask).
    A to ze niektore samochody swieca wyzej jest zwiazane z tym ze klosze maja nie umyte
    i swiatlo dolnego strumienia jest rozpraszane. Co w sumie nie wiadomo czy
    interpretowac na minus bo jednak lepiej wtedy oswietla pieszych a oslepia nieco
    kierowcow.

  • 5. Data: 2019-01-25 16:01:17
    Od: p...@g...com

    Jak mają super duper urządzenie pomiarowe to i 99% ma źle ustawione albo brudne ;-)

    Od lat im tak wychodzi

    https://www.l-instruktor.pl/aktualnosci/its-znow-bad
    a-swiatla.html#.XEskMWnTmDY

  • 6. Data: 2019-01-25 16:56:23
    Od: <9...@8...165623.invalid> (Tom N)

    Poldek w

    > Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
    > światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".
    > ITS to jest chyba Instytut Transportu Samochodowego.

    Zapomniałes podać źródła

    --
    'Tom N'

  • 7. Data: 2019-01-25 18:27:24
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-01-25 o 15:49, s...@g...com pisze:

    > Jak znam zycie ta liczba jest wzieta z sufitu.
    >
    > Jezdzac po drogach nie potwierdzam takiej obserwacji.
    > Ja bym sie sklanial wrecz do tego ze jest to raczej 5-10% (slask).

    Obserwacje wychodzą mi całkiem różne zależnie od tego jakim samochodem
    jadę. Jadąc nowoczesnym SUVem z nowymi, nieporysowanymi szybami, które
    mają przyciemnienie i powłoki + automatyczne lusterka achromatyczne
    obserwuję zupełnie co innego niż jadąc samochodem typu niski tzw.
    "sportowy" ze zwykłymi tanimi szybami, bez automatycznych lusterek
    achromatycznych i do tego jeszcze gdy szyby są niezbyt nowe - mają
    mikrorysy wtedy oślepia co trzeci samochód. W oślepianiu prym wiodą:
    1. SUVy z jarającymi ostrymi, wysoko ustawionymi LEDami,
    2. Dostawczaki oślepiające jedną lampą (źle wkręcona żarówka, puknięta i
    przesunięta lampa?),
    3. Starsze wozy z wkręconymi niehomologowanymi żarówkami typu najt
    brejker 300% lub pseudoledami,
    4. TIRy i ciężarówki ogólnie mające wysoko ustawione światła i odo tego
    trzęsące się na nierównościach i niczym się nie przejmujące, bo "duży
    może więcej".

  • 8. Data: 2019-01-28 15:23:46
    Od: Chris <x...@x...com>

    W dniu 2019-01-25 o 12:57, Poldek pisze:

    > Sądziłem, że gdzieś tak co piąty samochód oślepia źle ustawionymi
    > światłami i/lub nielegalnymi żarówkami. A tu proszę "do 80% (dane ITS)".

    Ja się zdziwiłem jak ostatnio na przeglądzie oprócz rutynowego
    sprawdzenia świateł koleś sprawdził też ustawienia halogenów.

    --
    Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć
    nie jestem pewien co do tej pierwszej - Albert Einstein

  • 9. Data: 2019-01-28 15:30:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 stycznia 2019 15:23:31 UTC+1 użytkownik Chris napisał:

    > Ja się zdziwiłem jak ostatnio na przeglądzie oprócz rutynowego
    > sprawdzenia świateł koleś sprawdził też ustawienia halogenów.

    A halogeny tez da się regulować?
    W Multipli, w Peugeot 307, w Twingo są na stałe zamontowane w zderzakach i raczej
    żadnej regulacji tam nie ma
    Ale mogę się mylić.

  • 10. Data: 2019-01-29 14:27:17
    Od: Chris <x...@x...com>

    W dniu 2019-01-28 o 15:30, Kris pisze:

    > A halogeny tez da się regulować?
    > W Multipli, w Peugeot 307, w Twingo są na stałe zamontowane w zderzakach i raczej
    żadnej regulacji tam nie ma
    > Ale mogę się mylić.

    U mnie też na 99% nie ma ale sprawdzał :) powiedział tylko że to nie ma
    znaczenia dla kontroli ale warto sprawdzić i powiedzieć, może śruba się
    urwała i świeci w górę? nie wiem ...