  • 131. Data: 2016-01-29 16:51:17
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ACMM-033 wrote:

    > A powiedzcież mi koledzy, cóż to za twór "darlington"? Ktoś mi mówił, że
    > to aż dwa tranzystory w jednej obudowie...?
    > :)) P,NMSP :))

    Kiepsko, muszę Cię zmartwić, Mistrz jest tylko jeden. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 132. Data: 2016-01-29 16:59:10
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Czasem przykręcone, czasem przyklejone, a jak były w obudowie TO92 to
    > wciśnięte w otwór fi5. Diody, diody podwójne, potrójne albo tranzystory.
    > Co do kropelki to nie mam pojęcia. Spróbowałbym odkleić (nie za mocno) -
    > jak się utrzyma, to nie ma co kombinować, a jak puści no to na klej do
    > radiatorów. Może lekko bym jeszcze spróbował po jakimś podgrzaniu.

    Nie pamiętam, by puściło, więc chyba trzyma. W każdym razie meldunku o
    niepowodzeniu nie otrzymałem.

    > Bo w palniku grzałeś z zewnątrz. To co innego. Na dodatek sama struktura
    > mogła się nagrzać do sporej temperatury.

    Bardziej mi nawet chodziło mi o to, z jaką gwałtownością to zapłonęło,
    szybkie grzanie, świecenie złącza, troche dymu i ogień, żywy, taki do
    odpalenia papierosa.
    Dopiero po zgaszeniu, chyba dmuchem, nie pamiętam, wyłaczyłem resztę.
    Odłączyłem kanał i drugi grał. Części kupiłem jakieś 300-kilka km od domu
    (zdecydowałem się wymienić wszystkie półprzewodniki w okolicy uszkodzenia i
    chyba kilka oporników, te chyba miałem) w Krakowie, za naprawdę psie
    pieniądze (byłem wręcz zaskoczony, że tak tanio), wstawiłem, regulacja prądu
    spoczynkowego i symetrii napięć zakończyła naprawę.

    > Od tego są radiatory - mają sporą pojemność.

    No, wiadomo, że bez nich zaraz by się zagrzały. Bardziej jednak bałem się
    uszkodzenia prostownika w zasilaniu, ale wytrzymał, na wszelki wypadek
    wymieniłem też oporniki 22 Ohm w bazach tranzystorów mocy uszkodzonego
    kanału, choć one chyba też wytrzymały.

    > No, czyli klasyczny ogranicznik. Hasło "dioda germanowa" dość mocno na

    Nie inaczej.
    Choć obie diody można było spokojnie użyć, sama niedoskonałość złącza w
    kierunku przewodzenia dawała to, że diody sprawowały się dokładnie tak, jak
    było trzeba.

    > to naprowadza, bo jest bardziej "miękka" niż krzemowa. Tylko nie
    > wiedziałem gdzie i w jakim celu.

    No, bo w sumie zastosowanie ich w telekomunikacji jest, powiedzieć można,
    czymś przeciwnym, niż oczekujemy tego w torze audio, zwiększa bowiem nieco
    zniekształcenia, co nie ma znaczenia w telefonie, bo najważniejsze jest
    zrozumieć Ciocię Krysię, że zaprasza na barszcz i pierogi z kapustą :)
    Jeszcze chcę kiedyś spróbować układ automatyki, o którym nie tak dano, ale
    nie pamiętam, czy tu, była dyskusja, po co on właściwie jest.
    Tylko jakoś już nie bardzo mam wenę, jak pisarz jakiś, rok nie piszel, bo mu
    pomysły do łba nie przyłażą... ale jak już przyjdą, to jedna kartka za drugą
    leci.

    > Dzięki za wyjaśnienie :)

    Ależ proszęż uprzejmież! :))

    --
    CCITT 4...

  • 133. Data: 2016-01-29 17:05:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik tadeuszwajda napisał w wiadomości
    On Friday, January 29, 2016 at 2:35:15 PM UTC+1, Mario wrote:
    > Diody sygnałowe mnie nie interesują. Ja pisałem o diodach
    > prostowniczych.

    no to wezmy ta 1n4001. Z wykresu
    0.63V 10mA
    0.65V 20mA
    0.70V 50mA
    0.74V 100mA
    0.80V 250mA
    i ekstrapolujac
    0.52V 1mA
    0.41V 0.1mA

> [...]
    > zaswieca się powyżej napięcia przewodzenia rownego około 2 - 2.1 V.
    >Wiem tez, ze dioda swiecac pobiera około 10 mA pradu.
    > Wiec z tej Twojej charakterystyki odczytuje wartość napiecia
    > przewodzenia
    > diody prostowniczej rowna około 0.5 V.
    > Napiecie zasilacza wynosci 5 V. Zatem należy to napiecie 5 V
    > zmniejszyć o
    >około 3 V. Wtedy na diodzie swiecacej pozostanie około 2 V. Dioda nie
    >będzie
    > się swiecic.
    >Jeśli napiecie wzrośnie o 0.1 V, dioda się zaswieci, poniżej tego

    Wszystko ?
    1) zakladasz ze LED bedzie pobierala (przepuszczala) 10 mA ?
    Nie bedzie, to jest w koncu dioda, wiec ch-ke ma podobna.
    Zalozmy ze:

    na napieciu 1.9V plynie 0.1mA
    2.0V - 1 mA
    2.1V - 5 mA
    2.2V - 20 mA
    2.3V - 50 mA
    2.4V - 100 mA (zaczyna sie objawiac rezystancja diody).

    2) laczymy LED i 4 w/w diody szeregowo.

    i liczymy napiecia i prady
    przy 3.54V poplynie 0.1mA - powiedzmy ze LED nie swieci.
    przy 4.08V plynie 1mA ... dioda swieci slabo, ale po ciemku moze
    zmylic ze swieci.
    4.67V plynie 10mA - dioda swieci
    4.80V - 20mA - dioda swieci pelnym swiatlem,
    5.10V - 50mA - dioda swieci ... albo bardzo mocno, albo juz slabiej
    niz przy 4.8V - takie smieszne zjawisko w diodach - :-)
    5.36V - 100mA - jak wyzej
    5.80V - ze 200 mA ... i z diody leci dym.

    Jestes pewien, ze taki detektor chciales zrobic ?

    > Uwazam, ze się to w opisany sposób da zrobić i będzie to dzialac.
    > Przy silniejszych zasilaczach nie wykluczam potrzeby wstawienia w
    > szereg jakiejś
    > niewielkiej rezystancji zmiekczajacej.

    wtedy bedziesz mial np tak, ze przy 4.1V dioda swieci slabo (1mA),
    przy 5V w sam raz (10mA), a przy 6V nadal w miare w sam raz, bo np
    30mA ...

    detekcja przekroczenia zadna, detekcja niskiego napieci taka sobie.

    J.

  • 134. Data: 2016-01-29 17:23:44
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Odpowiem na (nieco podchwytliwą, przyznaję) zagadkę, którą zadałem, że
    > korzysta się z niedoskonałości złącza w kierunku przewodzenia.
    > Że stosuje się w telekomunikacji i jaki cel... Odpowiadam więc.
    >
    > Dwie przeciwrównolegle połączone diody.
    > Podłączone równolegle do słuchawki telefonu, rzadziej do uzwojenia
    > transformatora nieco wyżej, niż sama słuchawka, ale cel dokładnie ten sam.
    > Chodzi o ograniczanie trzasków, na starych liniach, bądź też przy kręceniu

    No to jak te diody odróżniały trzask od wrzasku cioci Krysi?????
    Napisałem: Regulacja poziomu sygnału :-)
    Diody też stosuje/stosowało się w ARW regulazcja poziomu wzmocnienia.
    W tym przypadku był to układ pasywny więc nie ma wzmocnienia.
    Ale już automatyka nagrywania w Kapralu (chyba dobrze zapamiętałem nazwę)
    była na diodzie
    W wielu innych też wykorzystywało się diodę.

    --
    Desoft

  • 135. Data: 2016-01-29 17:30:56
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > OK, jak zastąpisz amper watem, to powiem, że jest spoko :)
    > Bo 9W zenerka (w rękach takiej nie miałem) to ma kolanko przy dosć sporym
    > prądzie. A 1W czy 0.3W to raczej będą miały blisko.

    > Nic szczególnego. Może miała słabo przygrzane końcówki, a może akurat w
    > tym kawałku wafla trafił się pyłek, który po iluś godzinach grzania
    > doprowadził do uszkodzenia... A może jeszcze coś innego...

    Raczej co innego. Bo ona w miejscu, po którym raczej nie spodziewałbym się
    skutków spalenia w postaci uwęglenia kawałka otoczenia... Bo najlepsze, że
    tranzystor wykonawczy był dobry (i ocalał cały zasilany układ), a nic nie
    wskazywało na to, aby był po wlutowaniu w fabryce ruszany. Transformator z
    otoczeniem również nie miał śladów choćby przewoltowania, zmierzony miał
    tyle, ile Najwyższy przykazał. Jedynie poprawiłem ścieżki, bo miały przerwę,
    najprawdopodobniej, jak ktoś wywalał urządzenie, to się trochę nad nim
    popastwił. A może przez jakieś drgania raz stykało, raz nie i układ po
    prostu zwariował? Ale nawet wtedy nie wiem, jakim cudem, diodka się nieco
    uwęgliła i przypaliła akurat symbol elementu na płycie, niszcząc go. Stąd
    miałem trudność, aby określić "Ile ma dioda D123?", ale udało mi się ustalić
    na podstawie analizy podzespołów w układzie, ile można na nie puścić.
    Czytanie dataszitów jednych, drugich, trzecich, ich funkcji, wartości
    granicznych, przeznaczenia, itd, itp., analiza zebranych danych, zaowocowało
    ostatecznym ustaleniem wartości napięcia tej diody. Dążyłem też do tego, aby
    układ po naprawie jak najmniej odbiegał od fabrycznej konstrukcji, bo co to
    za problem zmajstrować własnej konstrukcji zasilacz 10 razy lepiej
    stabilizowany, dałbym radę, ale nie o to mi chodziło.

    > Ba, a którą książkę? Tym bardziej, że niestety zdarzają się w nich różne
    > kwiatki... Nawet w takich całkem poważnych. Na dodatek czasy się

    No wiadomo, że nie pierwszą z brzegu. Jakąś w miarę uznaną, dobrego autora i
    ze staranną korektą. Oczywiście, także z choćby minimum wiedzy, co i jak
    robić.
    Dataszity, dobre fora, wypowiedzi elektroników, kontrwypowiedzi, analiza,
    ryzyko wpadki jest zawsze. A wtedy decyzja o sposobie zadziałania. Jeszcze
    jakby mieć przyrządy, aby takie działania były w miarę łatwe... niestety,
    nie stać mnie, a częstościomierz, oscyloskop, generator, itd. przydały by
    się...

    > Aha, przy audio, to możesz mieć najlepszy schemat, a jak zrobisz błędy
    > przy projektowaniu płytki albo samej konstrukcji mechanicznej, to i tak
    > nic tego nie uratuje.

    Ale kto się nie myli? Tylko ten, co nic nie robi. Wolałbym wszakże jednak
    pomylić się w momencie, gdy da się błąd naprawić, możliwie niewielkim
    kosztem, i/lub skutki tego będą możliwie najmniejsze. A nie np. jak wadliwy
    aparat do jakiegoś zabiegu medycznego zadatkuje mi 10krotną dawkę jakiegoś
    wrednego leku.
    Tylko, czy się zechce zaprojektować to na nowo? Kto dba o markę, wizerunek,
    zrobi to raczej.

    --
    +--|>|--+
    +--|<|--+

  • 136. Data: 2016-01-29 17:49:57
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Kiepsko, muszę Cię zmartwić, Mistrz jest tylko jeden. ;-)

    Jak to było z dwiema flaszkami wódki? :)))
    "Matka, jest tylko jedna!" :)))
    Widzę, że żart mi się udał :)

    --
    40V 0.5A :_)S :)

  • 137. Data: 2016-01-29 17:53:48
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 29.01.2016 16:05, t...@h...com wrote:

    > Ok. No to jeszcze raz.
    > Diody sygnałowe mnie nie interesują. Ja pisałem o diodach prostowniczych.

    Też dałem przykład dużej zależności Uf od prądu dl adiody prostowniczej,
    ale raczyłeś to pominąć.
    Dioda sygnałowa to jest uniwersalna dioda mogąca także służyć do
    detekcji małych sygnałów. Ma z reguły małą powierzchnię złącza aby
    obgraniczyć prąd wsteczny i zmniejszyć pojemność. Dałem ci wyniki
    pomiaru diody sygnałowej obok wyników dla typowej diody prostowniczej,
    abyś mi nie mógł zarzucić że np. dioda prostowanicza ma specyficzny
    rodzaj złącza ze względu na większe prądy i odporność na większe napięcia.

> [...]
    > Chyba wiesz albo powinienes wiedziec, ze dioda swiecaca ma te wlasciwosc, ze
    > zaswieca się powyżej napięcia przewodzenia rownego około 2 - 2.1 V.

    Dioda żółta ma 1,7 V przy prądzie 2mA i już wtedy daje około 0,2
    katalogowej luminancji (czyli podawanej dla 10 mA) przy 10mA będzie
    jużmiała 2,2 V, przy 20 mA będzie już 2,4 V a przy 30 mA 2,5V.
    Zielona ma napięcia od 2,1 do 2,7 V
    Niebieska od 3 do 3,4 V.

    > Wiem tez, ze dioda swiecac pobiera około 10 mA pradu.

    No to znów się mylisz. Przez diodę popłynie tyle prądu ile wyniknie z
    równania U= Uf + I*Rs. Czyli gdy zasilisz diodę napięciem 3V a
    rezystancja szeregowa wynosi 0,1 Ohm to popłynie przez nią taki prąd
    aby na złączy ustaliło się na przykład napięcie 2,7 V. Na Rs odłoży się
    0,3 V czyli prąd wyniesie 300 mA. Dioda się przepali. Gdy dasz rezystor
    80 Ohm to przykładowo na nim odłoży się 800 mv przy prądzie 10 mA, a
    napięcie żóltego LEDa wyniesie wtedy 2,2 V. To rezystor ustala i
    stabilizuje pracę diody na wartości 10 mA. Jeśli zamiast tego rezystora
    dasz diodę krzemową aby ci się na niej odłożyło np 0,75 V to też
    uzyskasz jakiś stały punkt pracy, ale pod warunkiem że utrzymasz stałą
    temperaturę. Podniesienie temperatury o 10 czy 20 C powoduje, że dla
    danego prądu maleje napięcie UF dla obu diód. Dodatkowa różnica napięć
    musi się odłożyć na maleńkiej rezystancji szeregowej zasilacza,
    powodując wzrost prądu. Jeśli prąd wzrośnie poza dopuszczalny zakres to
    zaczną się jeszcze bardziej nagrzewać złącza - potęgując efekt, aż do
    przepalenia którejś diody. Tak więc należałoby i tak dać jakiś rezystor
    np z 5 ohm, aby zabezpieczyć stabilność temperaturową układu, a także
    nie analizowaną tutaj odporność na wahania napięcia zasilania.
    Jak widzisz tylko ci się wydaje że coś wiesz.

> [...]
    silniejszych zasilaczach nie wykluczam potrzeby wstawienia w szereg jakiejś

    O to chodzi, że zamiast pisania o tym że nie wykluczasz, trzeba było od
    razu napisać ze musi być rezystor. A także o to, że stanowczo
    kwestionujesz zależność Uf od prądu i twierdzisz że dioda krzemowa jest
    dobrym stabilizatorem napięcia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 138. Data: 2016-01-29 17:55:04
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > No to jak te diody odróżniały trzask od wrzasku cioci Krysi?????
    > Napisałem: Regulacja poziomu sygnału :-)

    W tym momencie raczej jednak obcinanie szczytów. Sygnałowi użytecznemu
    większej krzywdy nie zrobi, trzaski utnie prawie przy samej rzyci.
    Dobra, powiedzmy, że to półautomat. Działający po szczytach sygnału, przez
    ich miękkie cięcie.

    --
    click...

  • 139. Data: 2016-01-29 18:12:41
    Od: t...@h...com

    On Friday, January 29, 2016 at 5:53:50 PM UTC+1, Mario wrote:

> [...]
    > razu napisać ze musi być rezystor. A także o to, że stanowczo
    > kwestionujesz zależność Uf od prądu i twierdzisz że dioda krzemowa jest

    Dziekuje za obszerny wykład i zauważenie moich bledow.

    Oczywiście bralem pod uwagę fakt, ze ta wartość napięcia Uf zależy od
    natężenia pradu (rosni wraz z ze wzrostem pradu) ale traktowałem to jako
    korzystna forme sprzężenia ujemnego chroniącego LED przed przepaleniem.

    Ale już nie wzialem pod uwagę tego, ze z kolei napiecie to zależy niekorzystnie
    od temperatury a ta może rosnąć powodując groźne sprzężenie dodatnie.

    Rzeczywiscie powinienem tez od razu napisac, ze w obwod należy wstawić jakiś
    maly opornik. W sumie wyjasnikes mi, ze budowa takiego wskaznika napięcia jest
    bardziej zlozona niż zakladalem. Ale chyba jednak możliwa do realizacji.

    Pzdr
    Tornad

  • 140. Data: 2016-01-29 18:32:07
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 29.01.2016 18:12, t...@h...com wrote:

> [...]
    > natężenia pradu (rosni wraz z ze wzrostem pradu) ale traktowałem to jako
    > korzystna forme sprzężenia ujemnego chroniącego LED przed przepaleniem.

    Brak oceny czy wystarczająco odporne na wzrost napięcia zasilacza. Każda
    zmiana o 100 mV to duży lub bardzo duzy wzrost prądu.

> [...]
    > bardziej zlozona niż zakladalem. Ale chyba jednak możliwa do realizacji.

    Oczywiscie że taki wskaźnik jest możliwy do realizacji. Sam mam w swoim
    module zasilacza wstawione LED + 4148 na linii 5V i LED + C9V1 na
    liniach +12 i -12 V. Oczywiscie z odpowiednimi rezystorami. Ale na 5V
    nie potrzebuję dokładnej kontroli bo i tak mam dalej stabilizatory na
    3.3V. Bardziej jest to sygnalizacja dla serwisantów, że jest awaria
    zasilacza, albo uszkodzenie jakiegoś modułu powodujące nadmierne
    obciążenie lini zasilającej.
    Aby ocenić czy ukłąd diodowy jest wystarczający, pytacz powinien podac
    wymagania - z jaką tolerancją ma wykrywać i ile możliwych stanów ma
    wykrywać.

    --
    pozdrawiam
    MD