  • 21. Data: 2015-01-02 22:02:01
    Temat: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 14:22, Majka pisze:
    > Czy wierzycie we wskazania małych liczników zużycia energii?

    Nie, z powodów które już zostały wymienione.

    > Jednak chciałabym, żeby takie urządzenie potrafiło pokazać szereg urządzeń wg ich
    zużycia i nie myliło się.
    > Na przykład żeby pozwoliło poszeregować odbiorniki wg ich prawdziwej mocy i poboru,
    nawet przy nieco "rozjechanych" jednostkach:
    > jeśli będę miała żarówki stare typowe o mocach 5, 15, 25, 40 i 60 W,
    > to żeby ten licznik pokazał prawdziwy szereg 5/15/25/40/60, nawet jeśliby jednostki
    miały odbiegać od rzeczywistych (wskazanie żeby było przykładowo 4W, 12W, 29W, 38W,
    64W). Mam nadzieję, że mój przekaz jest zrozumiały...

    Żarówka jest przykładem urządzenia które pobiera moc w sposób ciągły i
    raczej przewidywalny co do wartości. Tymczasem, o ile nawet moc sprzętu
    jest podana na tabliczce znamionowej ( a tu producenci AGD toczą wojnę
    na papierowe waty ), to i tak w realu rzeczywista moc pobierana zależna
    jest od obciążenia urządzenia, czyli konkretnych, zmiennych warunków
    pracy. Najprostszym przykładem jest odkurzacz, którego moc pobierana
    jest zależna od stopnia przytkania ssawki. Dlatego w warunkach
    amatorskich porównywanie takich urządzeń pod względem poboru energii
    jest niewykonalne.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2015-01-02 22:13:13
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 22:02, PeJot pisze:

    > Nie, z powodów które już zostały wymienione.

    Ale jeszcze dołożę jeden powód - MZ w warunkach domowych szkoda czasu
    na upartą walkę ze zużyciem energii, bo efekty finansowe będą i tak
    mizerne. Zakładam milcząco, że w XXI wieku nie mamy pod dachem lodówki
    Sdiełano w CCCP.

    Dla sportu, można powalczyć z poborem mocy przez domowe urządzenia w
    trybie Stand-by, ale to wymaga poważniejszego sprzętu pomiarowego niż
    miernik wtykany do gniazdka.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 23. Data: 2015-01-02 22:18:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 Jan 2015 21:54:14 +0100, janusz_k napisał(a):

    > Kolejny nawiedzony który chce zwykłym multimetrem mierzyć moc.

    Weź się nie popisuj tylko podejmij argumentowalną dyskusję. Napięcie
    sieci w większości punktów odbioru ma stałość krótkoterminową lepszą niż
    1%. Aż nadto na 5% dokładności pomiaru multimetrem oddzielnie prądu i
    napięcia :)
    --
    Jacek

  • 24. Data: 2015-01-02 22:33:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > sieci w większości punktów odbioru ma stałość krótkoterminową lepszą niż
    > 1%. Aż nadto na 5% dokładności pomiaru multimetrem oddzielnie prądu i

    Byłbym bardzo ostrożny z sugerowaniem pomiaru prądu osobie, dla której
    ów prąd jest dziwacznym zwierzakiem.

    P.P.

  • 25. Data: 2015-01-02 22:40:18
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    W dniu 2015-01-02 o 22:13, PeJot pisze:

    > Ale jeszcze dołożę jeden powód - MZ w warunkach domowych szkoda
    > czasu na upartą walkę ze zużyciem energii, bo efekty finansowe będą i
    > tak mizerne.

    A co z różnymi opcjami "ECO" w sprzęcie AGD? Mam w pralce - pranie trwa
    do godziny dłużej, w zmywarce to samo - tryb ECO to +1h. Warto tego
    używać, czy to zwykła ekościema? Tak jak pozostałych pierdylion
    programów w pralce... Zużycie wody można akurat dokładnie zmierzyć
    wodomierzem... Mając taki miernik można pokusić się o sprawdzenie. I to
    - z uwagi na metodę - były miarodajny test...

    Kiedyś sprawdzałem różnicę pomiędzy ręcznym zmywaniem naczyń, a zmywarką
    i wyszło na korzyść zmywarki. Ale jak się doliczy 40..60 gr za
    "tabletkę", to wychodzi na to, że zmywarka pozwala zaoszczędzić co
    najwyżej czas i skórę rąk :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 26. Data: 2015-01-02 22:40:47
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 21:54, janusz_k pisze:

    > Kolejny nawiedzony który chce zwykłym multimetrem mierzyć moc.

    Mocy niewiedzy to rzeczywiście zwykłym multimetrem się nie zmierzy.

    Moc grzejnika czy żarówki (tej żarowej) można mierzyć woltomierzem +
    amperomierzem nie popełniając przy tym zauważalnego błędu przy powyższym
    zastosowaniu. Do pozostałych odbiorników tylko miernik mocy. Jest taki
    dobry zdaje się Voltcraft, wydaje się dość dokładny tylko chyba spore ma
    opóźnienie wskazań bieżącej mocy. Kiedyś widziałem w akcji, ale nie
    pamiętam modelu.
    Posiadam z wyglądu identyczny jak ten: http://tinyurl.com/lojss77
    no i niestety poniżej 20W pomiar jest na tyle niepewny, że po prostu
    bezużyteczny.

    --
    Michał

  • 27. Data: 2015-01-02 22:48:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-02 o 22:40, Michał Lankosz pisze:
    [...]
    > Moc grzejnika czy żarówki (tej żarowej) można mierzyć woltomierzem +
    > amperomierzem nie popełniając przy tym zauważalnego błędu przy powyższym
    > zastosowaniu. Do pozostałych odbiorników tylko miernik mocy. [...]

    Oj, chyba się nie zgodzę. Przyzwoity multimetr z pomiarem RMS jak
    najbardziej zadziała :-)

    P.P.

  • 28. Data: 2015-01-02 23:10:04
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 22:48, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > [...]
    >
    > Oj, chyba się nie zgodzę. Przyzwoity multimetr z pomiarem RMS jak

    Chodzi Ci o THD napięcia sieciowego?

    --
    Michał

  • 29. Data: 2015-01-02 23:37:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-02 o 23:10, Michał Lankosz pisze:

    > Chodzi Ci o THD napięcia sieciowego?

    U mnie napięcie bardziej przypomina trapez niż sinus, ale nie o to mi
    chodzi. Problem z pomiarem multimetrem za 10PLN z marketu budowlanego
    polega na zdecydowanie niesinusoidalnym pomiarze prądu przez urządzenia
    elektroniczne typu świetlówka kompaktowa etc, etc.

    P.P.

  • 30. Data: 2015-01-02 23:56:24
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 23:37:45 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > polega na zdecydowanie niesinusoidalnym pomiarze prądu przez urządzenia
    > elektroniczne typu świetlówka kompaktowa etc, etc.

    Od kiedy miernik za dychę mierzy natężenie prądu przemiennego? Takie za 5 dych
    jeszcze nie mierzą. A za 5 dych można kupić przyzwoity wtyczkowy miernik mocy. I ten
    miernik ma w dupie niesinusoidę itp bo mierzy na tej samej zasadzie co elektroniczny
    miernik kilowatogodzin jaki zakłada dostawca prądu.