  • 111. Data: 2015-01-07 18:02:25
    Temat: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > A nie można było do tej w miarę ciepłej wody wlać jednego garnka wrzątku?

    Czasem można było i tak się robiło. Ale bywało, że względnie ciepła woda
    była tylko przez kilkanaście sekund, gdy się wcześniej pufer roztrajbował,
    ale potem jak poszedł szprajc na culajtungu, to miałem chłód na uberlaufie.

    Ktoś w końcu wyłamał kłódkę do węzła cieplnego, to poszedłem tam z nadzieją,
    że coś się lepiej da ustawić. Patrzę na śtender i staram się coś zrozumieć.
    Pokręciłem droselklapą, macam ręką lochbajtel, czy się ciepły zrobi, a tu
    nic. W końcu odpuściłem, bo widać abszperwentyl był na zicher zablindowany.
    A ja sam, bez holajzy, to nic nie poradzę. Żeby jeszcze krajcowane było,
    a tam wszystko na szoner robione.

    > Z kąpielą w tamtych czasach miałem chyba nieco gorzej (Gdańsk-Oliwa).
    > Najpierw po węgiel do piwnicy (a wejście od podwórka, więc czasem najpierw
    > pokonanie zasp). Kilka godzin po napaleniu w piecu (w kuchni) bojler w
    > łazience był dość ciepły aby się wykąpać. Jak stare rury popękały i je
    > zdemontowaliśmy to było bieganie z garnkami wrzątku z kuchni do łazienki.
    > Udało się zdobyć junkersa. Jak raz o mało się nie zaczadziłem (zareagowałem
    > szybko na drętwienie górnej wargi i nosa) to potem do kąpieli używaliśmy
    > obowiązkowo odkurzacza.

    Odkurzacz w charakterze wentylacji pomieszczenia, czy jako turbodoładowanie
    palnika junkersa?

    Jarek

    --
    - Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest, mój chłopczę?
    - To jest rura, panie majster.

  • 112. Data: 2015-01-07 18:14:32
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-01-06 o 12:54, Adam pisze:

    > Na którejś grupie (budowanie?) była niedawno dyskusja, jak wyłapać
    > delikwenta, który spuszcza wodę z instalacji grzewczej.

    Pewnikiem da się i kulturalnie: obudować kaloryfer w szczelnie pudełko i
    mamy cacy wymiennik CWU :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 113. Data: 2015-01-07 18:49:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > zablindowany.
    > A ja sam, bez holajzy, to nic nie poradzę. Żeby jeszcze krajcowane było,

    Nie wiedziałem, że jest tyle rzeczowników których nie znam :).

    > Odkurzacz w charakterze wentylacji pomieszczenia, czy jako
    > turbodoładowanie
    > palnika junkersa?

    Trochę jedno, trochę drugie - odkurzacz wymuszał przepływ powietrza z
    mieszkania do łazienki i przez junkers do komina (blaszana rura za oknem).
    W drzwiach łazienki były na dole chyba 4 okrągłe otwory. 3 zatkałem w 4-ty
    rura połączona z wylotem odkurzacza (odkurzacz na korytarzu). Bez odkurzacza
    przepływ lubił być odwrotny (szczególnie zimą, szczególnie jak się paliło w
    piecach).
    P.G.

  • 114. Data: 2015-01-07 18:58:48
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.01.2015 18:49, Piotr Gałka wrote:

    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    > wiadomości news:slrnmaqpl1.7vj.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Nie wiedziałem, że jest tyle rzeczowników których nie znam :).

    Za mało Tuwima czytujesz:
    http://nrdblog.cmosnet.eu/2011/04/lost-in-translatio
    n-droselklapa-tandetnie-blindowana-i-ryksztosuje/

  • 115. Data: 2015-01-07 19:34:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Za mało Tuwima czytujesz:
    > http://nrdblog.cmosnet.eu/2011/04/lost-in-translatio
    n-droselklapa-tandetnie-blindowana-i-ryksztosuje/

    Za mało to mało powiedziane :)
    P.G.

  • 116. Data: 2015-01-07 22:37:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-07 o 18:14, PeJot pisze:

    > Pewnikiem da się i kulturalnie: obudować kaloryfer w szczelnie pudełko i
    > mamy cacy wymiennik CWU :>

    Ciekawe, ile tak naprawdę dało by się z tego wyciągnąć.
    Trzeba by pewnie przeliczyć z różnicy temperatury na wlocie i wylocie
    (czyli sprawność wymiennika) i z przepływu.

    Ale osobiście nie sądzę, żeby w typowym bloku mieszkalnym, z obiegiem
    wymuszonym, dało się "wyjąć" wiele więcej, niż 2kW.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 117. Data: 2015-01-07 22:58:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Ciekawe, ile tak naprawdę dało by się z tego wyciągnąć.
    > Trzeba by pewnie przeliczyć z różnicy temperatury na wlocie i wylocie
    > (czyli sprawność wymiennika) i z przepływu.

    Nie, to jest błędne podejście. Gdyby rzeczywiście zrobić wymiennik
    przeciwbieżny z żeberek kaloryfera (raz z żebra Pana imiennika udało
    się zrobić całą babę, to czemu nie wymiennik) to by wtedy na wylocie
    było tyle, ile jest w zimnym kranie. A woda wanienna by osiągnęła
    taką temperaturę, jaką ma kaloryfer na wejściu.

    > Ale osobiście nie sądzę, żeby w typowym bloku mieszkalnym, z obiegiem
    > wymuszonym, dało się "wyjąć" wiele więcej, niż 2kW.

    2kW, to akurat tyle, ile przeważnie ma elektryczna terma do ciepłej wody.
    Ludzie jakoś z taką termą żyją i im wystarcza.

    --
    Jarek

  • 118. Data: 2015-01-08 10:49:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > było tyle, ile jest w zimnym kranie. A woda wanienna by osiągnęła
    > taką temperaturę, jaką ma kaloryfer na wejściu.

    Nie wiem, czy błędne, czy uproszczone. Od wielu lat widuję liczniki
    energii cieplnej, czy jak to tam nazwać, bazujące właśnie na pomiarze
    różnicy temperatur i przepływu. Tyle, że wcześniej te liczniki były
    przed wymiennikiem, a teraz muszą być zaraz na wejściu rur do budynku.

    Czyli w tym przypadku: zamiast grzejnika montujemy wymiennik ciepła i
    przeprowadzamy pomiary.

    Przy okazji:
    Swego czasu bardzo się zdziwiłam.
    U rodziców były 2 szklarnie. Zasilały je 2 piece koksowe
    dolnopłomieniowe, do większego wchodziła ponad 1 tona załadunku na raz.
    Został założony wymiennik ciepła (po podłączeniu miejskiej sieci
    ciepłowniczej). To, co mnie zdziwiło: wymiennik był wielkości typowej
    gaśnicy proszkowej, jakie bywały w zakładach - coś może ok. 12 litrów.
    Takie maleństwo, a potrafiło ogrzać szklarnie. Dla porównania: w
    większym piecu można było zaparkować malucha ;)

    > 2kW, to akurat tyle, ile przeważnie ma elektryczna terma do ciepłej wody.
    > Ludzie jakoś z taką termą żyją i im wystarcza.

    Zawsze można dorzucić pompę ciepła, aby podbić temperaturę ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 119. Data: 2015-01-08 14:10:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > przed wymiennikiem, a teraz muszą być zaraz na wejściu rur do budynku.
    >
    > Czyli w tym przypadku: zamiast grzejnika montujemy wymiennik ciepła

    Jeśli nie ma pomiaru przepływu (a przy grzejnikach nie ma), to nazywanie
    tego "uproszczeniem" jest z byt daleko idącym uproszczeniem -- takie
    oszacowanie nie ma żadnego sensu. Gdy się droselklapę zablinduje prawie
    do końca, to różnica temperatur jest największa z możliwych, ale ferszlus
    niemal zerowy, więc i odbioru energii nie ma.

> [...]
    > Takie maleństwo, a potrafiło ogrzać szklarnie. Dla porównania: w
    > większym piecu można było zaparkować malucha ;)

    Pierwszy raz porządny wymiennik ciepła oglądałem ćwierć wieku temu.
    Był wielkości walizki i przekazywał kilka megawatów mocy. Tytanowy,
    wytrzymały na ciśnienia rzędu stu atmosfer, bo to w Geotermii
    Podhalańskiej było, a tam zdrowe parcie hydrostatyczne z nachylenia
    warstwy wodonośnej. Teraz w rozległej sieci fabrycznej też mamy
    wymienniki, one tak ze 30 cm długie (prostopadłościenne pudełka, bo
    też płytowe) i jakieś dziesiątki kilowatów przenoszą.

    > Zawsze można dorzucić pompę ciepła, aby podbić temperaturę ;)

    Pompę jak pompę, ale jak komuś zimno w bloku przy kaloryferze, to niech
    dmucha w niego wentylatorem. Od razu zrobi się kilka stopni cieplej.
    Ludzie na ogół są przekonani, że wentylator w domu, to dobry jest na
    lato, a w zimie potrzeba farelki lub grzejnika olejowego. No i płacą
    za prąd na te kilowaty grzania. Ale może dobrze, że płacą -- bo skoro
    obowiązuje powszechne przekonanie, że fizyka na poziomie gimnazjalnym
    to zbyt wiele na typową głowę, to niech wiedzą, że takie przekonania
    mają swoja cenę.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2015-01-08 14:56:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    >(...)
    > Pompę jak pompę, ale jak komuś zimno w bloku przy kaloryferze, to niech
    > dmucha w niego wentylatorem. Od razu zrobi się kilka stopni cieplej.

    Mój patent jeszcze chyba sprzed kilkunastu lat, to wentylatory PC 8cm
    położone na grzejniku. Wystarczy zasilanie z 5V.

> [...]
    > obowiązuje powszechne przekonanie, że fizyka na poziomie gimnazjalnym
    > to zbyt wiele na typową głowę, to niech wiedzą, że takie przekonania

    Jak widzę marność współczesnych podręczników do fizyki, to aż by mi się
    chciało rwać resztki włosów z głowy ;)

    Ale starzy ludzie mają poniekąd rację: dawne żeliwne grzejniki działały
    też promiennikowo, piece kaflowe podobnie. Nie było potrzeba stosować
    wymuszania przepływu powietrza.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam