  • 11. Data: 2015-01-02 18:40:53
    Temat: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 2 Jan 2015 08:01:47 -0800 (PST), Majka
    <k...@g...com> wrote:

    >"nie myliło się" - żeby wynik był powtarzalny. Nawet jeśli wskazanie jest rożne od
    mocy znamionowej danego urządzenia, to żeby to wskazanie zawsze było takie samo, a
    nie różne przy kolejnych pomiarach. Czyli odnosząc się do przykładowej żarówki, która
    wg producenta/opisu ma 25W, wynik może być inny (np. 24 czy 26,5W) ale pomiar kolejny
    ma wykazywać to samo a nie różnić się od poprzedniego.

    P = U^2/R

    U to napiecie w sieci. Napiece w sieci nie jest stale, a waha sie
    conieco w czasie. Wiec moze sie zdarzyc ze dwa pomiary wykonane na
    przykald rano i wieczorem beda sie roznily.

    Takie liczniki z reguly obliczaja tez totalne zuzycie mocy w
    okreslonym przedziale czasowym. Mozna wiec wlaczyc urzadzenie na kilka
    godzin, odczytac totalne zuzycie mocy i dokonac paru prostych
    obliczen. Taki sposob usrednia wahania napiecia sieciowego

    A.L.

  • 12. Data: 2015-01-02 18:45:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2015 08:01:47 -0800 (PST), Majka napisał(a):

    > Czy do takich pomiarów nadają się mierniki energii będące wtyczką do gniazdka?
    Są takie które są lepsze do tego celu, np. multimetr za kilkadziesiąt
    zł.

    >Czy ich wskazania są powtarzalne?
    Do pewnego stopnia. Każdy miernik posiada swój margines błędu (zwany
    czasem klasą). Typowo 2-5% zakresu. Na ten margines błędu składają się
    dwie części - błąd systematyczny (czyli powtarzalny) i błąd przypadkowy.

    >Można z nich cokolwiek wywnioskować czy lepiej dać sobie spokój z takimi
    urządzeniami?
    Można ale po co, są lepsze jeśli chodzi o pomiar pobieranej mocy.
    Licznikiem energii jeśli chcesz zmierzyć moc urządzenia to musisz mieć
    miernik czasu (stoper) i pomiar ciągnie się sporą chwilę. Multimetrem
    mierzysz pobierany prąd, mnożysz przez napięcie sieci i masz natychmiast
    moc.

    --
    Jacek

  • 13. Data: 2015-01-02 19:07:23
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Friday, January 2, 2015 8:22:26 AM UTC-5, Majka wrote:
    > Czy wierzycie we wskazania małych liczników zużycia energii?
    > takich, co są wkładane do gniazdka i można nimi sprawdzić pobór energii dla jednego
    urządzenia/odbiornika?

    > Zdaję sobie sprawę, że wskazania mogą nie być dokładne co do jednostki (W, Wh).
    > Jednak chciałabym, żeby takie urządzenie potrafiło pokazać szereg urządzeń wg ich
    zużycia i nie myliło się.
    > Na przykład żeby pozwoliło poszeregować odbiorniki wg ich prawdziwej mocy i poboru,
    nawet przy nieco "rozjechanych" jednostkach:
    > jeśli będę miała żarówki stare typowe o mocach 5, 15, 25, 40 i 60 W,
    > to żeby ten licznik pokazał prawdziwy szereg 5/15/25/40/60, nawet jeśliby jednostki
    miały odbiegać od rzeczywistych (wskazanie żeby było przykładowo 4W, 12W, 29W, 38W,
    64W). Mam nadzieję, że mój przekaz jest zrozumiały...

    Sa takie mierniki i nie widze powodu aby im nie wierzyc. Pomiar mocy pradu jest
    dziecinnie prosty; mierzy sie natezenie pradu w Amperach i mnozy przez
    napiecie np U = 240 V. Czyli P = U*I. Jesli wynik chcesz miec w kWh, no to te
    wartosc nalezy podzielic przez 1000.
    A jak te wartosc pomnozysz przez czas pracy odbiornika w godzinach to uzyskasz
    energia, za ktora sie slono placi.
    Dokladny pomiar mocy mozna wykonac profesjonalnym wielofunkcyjnym przyrzadem
    cegowym, czyli obejmujacym przewod, ktorym plynie prad do danego odbiornika.

    Przyrzady wkladane do gniazdka robia to na zasadzie pomiaru natezenia,
    ktore przyrzad mierzy a wbudowany w nim uklad logiczny przelicza na moc i te
    moc wyswietla.
    Przyrzady te maja dokladnosc niezbyt duza; szacuje ja na okolo +/- 5 % ale do
    celow praktycznych zupelnie wystarczajaca.

    Zatem takim przyrzadem mozesz uszeregowac ciag swoich zarowek nawet wtedy gdy
    beda sie one roznily moca o 1 Wat.

    Trzeba wiedziec, ze zarowki zarowe pobieraja moc znamionowa rowniez w pewnym
    zakresie dokladnosci. Np. na zarowce pisze 60 W a ona moze miec moc w zakresie
    +/- 10 % czyli od 55 W do 66 W. Zarowki sie tez starzeja i ich moc z wiekiem
    maleje. Ta moc zalezy rowniez od napiecia w sensie na dalszych odleglosciach od
    trafa napiecie to moze byc mniejsze od 240 V. Przyrzad to uwzglednia i
    wyswietla moc rzeczywiscie pobierana.

    W sumie wydatek niewielki, zadnych zmian w instalacji nie wymaga wiec warto
    sprobowac a rowniez doksztalcic sie w tym zakresie; stron na ten temat mocy pradu
    jest bez liku.

    Pzdr
    Tornad

  • 14. Data: 2015-01-02 19:51:09
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 19:07:24 UTC+1 użytkownik Tornad napisał:

> [...]
    > sprobowac a rowniez doksztalcic sie w tym zakresie; stron na ten temat mocy pradu

    W tanich miernikach mocy za pomiar odpowiada ten sam typ układu scalonego co w
    komercyjnych legalizowanych licznikach zakładanych przez dostawcę energii. Co
    najwyżej producent miernika kupuje nie obudowane struktury i dlatego jest trochę
    taniej. Producent struktur selekcjonuje wyprodukowane okłady w zależności od błędu
    jakiego spodziewa się odbiorca. Do tanich mierników idą te najtańsze układy mające
    błąd większy od tych do zastosowań rozliczeniowych. Maksymalny błąd to 5%. W realu
    jest sporo lepiej. Mierniki wtyczkowe mają szereg funkcji. mój ma takie Liczy
    energię, liczy koszt energii po wprowadzeniu stawki, pokazują moc chwilową,
    maksymalną i minimalną. pokazują czas w jakim pobierana była energia i ile energii w
    tym czasie pobrano. Ma funkcję rozliczenia w dwóch taryfach, trzeba ustawić zegar i
    wprowadzić godziny i stawki dla taryf. Kosztował 45 złotych. Widziałem u kogoś taki
    co jeszcze pokazywał natężenie prądu, napięcie i cosinusa fi. Mój do 5W nic nie
    pokazuje. Ale jak podłączyć to co pobiera 5W razem z innym obciążeniem to pokazuje że
    5W. Czajnik o mocy z tabliczki 2kW według niego pobiera od 1950 do 2010. Telewizor o
    poborze z tabliczki 25W od 20 do 30 w zależności od ustawionej jasności. Dzięki niemu
    wiem że inny telewizor jak nie jest odłączony od sieci to pobiera 35W. Ogólnie
    urządzenie jest przydatne, przynajmniej jak dla mnie. Dzięki niemu wywaliłem starą
    lodówkę pobierającą miesięcznie za prawie 5 dych i zastąpiliśmy ją nową zużywającą
    prądu za 12-16 złotych na miesiąc.

  • 15. Data: 2015-01-02 20:44:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 02 Jan 2015 11:40:53 -0600, A.L. napisał(a):
    > P = U^2/R
    > U to napiecie w sieci. Napiece w sieci nie jest stale, a waha sie
    > conieco w czasie. Wiec moze sie zdarzyc ze dwa pomiary wykonane na
    > przykald rano i wieczorem beda sie roznily.

    Tylko coraz mniej urzadzen o stalym R, czy tez dosadniej mowiac -
    posiadajace w ogole jakis opor.

    J.

  • 16. Data: 2015-01-02 21:22:42
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-01-02 o 14:22, Majka pisze:
> [...]
    >
    > I prośba na koniec:
    > Możecie podać przykłady urządzeń (nazwa lub www lub aukcja Allegro), którymi
    posługujecie się w domach, i im ufacie?
    problem z watomierzami z alledrogo i wszystkich tanich urządzeń jest
    taki, że dokładność wskazań z określoną
    dokładnością zaczyna się od progu minimalnego. Zazwyczaj 5W.
    Dokładność mierników będzie różna dla różnych poborów energii. Bywają
    mierniki, które zaczynają mierzyć z podaną zadeklarowaną klasą
    dokładności od pewnego minimalnego poboru energii. Często jest to >5W.
    Czyli jakiejś ładowarki do komórki takim tanim miernikiem nie
    pomierzysz, albo błąd pomiaru będzie dochodził do kilkudziesięciu procent.
    Zresztą spójrz na test, który nie jest może idealny, ale na pierwsze
    wyrobienie sobie poglądu powinien wystarczyć. Masz porównanie i test 5
    urządzeń za różną cenę:
    http://www.komputerswiat.pl/testy/sprzet/mierniki-i-
    sensory/2011/04/test-miernikow-energii-elektrycznej.
    aspx

  • 17. Data: 2015-01-02 21:24:43
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Owszem, moze byc

    P = U^2/R(U)

    A o "oporze zastepczym" slyszales?

    A.L.

  • 18. Data: 2015-01-02 21:52:54
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > miernik czasu (stoper) i pomiar ciągnie się sporą chwilę. Multimetrem
    > mierzysz pobierany prąd, mnożysz przez napięcie sieci i masz natychmiast
    Powiem delikatnie że się mylisz i kobitę w błąd wprowadzasz, miernikiem
    za parę

    zł to możesz co najwyżej zwykłą żarówkę pomierzyć i to przy stałości nap
    sieci,

    której normalnie nie ma i dlatego nawet ten pomiar będzie obarczony
    większym błedem
    niż wtyczkowego miernika energii.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 19. Data: 2015-01-02 21:54:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 17:16, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > kosztuje prąd zużywany przez pralkę.
    >
    > Do zmierzenia mocy pobieranej przez żarówkę wystarczy najtańszy multimetr.
    Kolejny nawiedzony który chce zwykłym multimetrem mierzyć moc.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 20. Data: 2015-01-02 22:00:46
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-02 o 21:22, Jawi pisze:

> [...]
    > mierniki, które zaczynają mierzyć z podaną zadeklarowaną klasą
    > dokładności od pewnego minimalnego poboru energii. Często jest to >5W.
    Ale wbrew pozorom to zupełnie wystarczy,mam podobny miernik i w
    zakresach powyżej 10W mierzy dokładnie i powtarzalnie, i to jest
    najważniejsze, w końcu chcemy wykryć pożeraczy prądu a tych <5W można
    sobie spokojnie odpuścić, bo miesięcznie to są sprawy groszowe.
    --
    Pozdr

    Janusz_K