    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 2 Jan 2015 10:51:09 -0800 (PST)
    Subject: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    From: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 2 stycznia 2015 19:07:24 UTC+1 użytkownik Tornad napisał:
> [...]
    poboru, nawet przy nieco "rozjechanych" jednostkach:
    jednostki miały odbiegać od rzeczywistych (wskazanie żeby było przykładowo 4W, 12W,
    29W, 38W, 64W). Mam nadzieję, że mój przekaz jest zrozumiały...

    > Sa takie mierniki i nie widze powodu aby im nie wierzyc. Pomiar mocy pradu jest
    > dziecinnie prosty; mierzy sie natezenie pradu w Amperach i mnozy przez
    > napiecie np U = 240 V. Czyli P = U*I. Jesli wynik chcesz miec w kWh, no to te
    > wartosc nalezy podzielic przez 1000.
    > A jak te wartosc pomnozysz przez czas pracy odbiornika w godzinach to uzyskasz
    > energia, za ktora sie slono placi.
    > Dokladny pomiar mocy mozna wykonac profesjonalnym wielofunkcyjnym przyrzadem
    cegowym, czyli obejmujacym przewod, ktorym plynie prad do danego odbiornika.

> [...]
    >
    > Trzeba wiedziec, ze zarowki zarowe pobieraja moc znamionowa rowniez w pewnym
    > zakresie dokladnosci. Np. na zarowce pisze 60 W a ona moze miec moc w zakresie
    > +/- 10 % czyli od 55 W do 66 W. Zarowki sie tez starzeja i ich moc z wiekiem
    > maleje. Ta moc zalezy rowniez od napiecia w sensie na dalszych odleglosciach od
    > trafa napiecie to moze byc mniejsze od 240 V. Przyrzad to uwzglednia i
    > wyswietla moc rzeczywiscie pobierana.
    >
    > W sumie wydatek niewielki, zadnych zmian w instalacji nie wymaga wiec warto
    > sprobowac a rowniez doksztalcic sie w tym zakresie; stron na ten temat mocy pradu

    W tanich miernikach mocy za pomiar odpowiada ten sam typ układu scalonego co w
    komercyjnych legalizowanych licznikach zakładanych przez dostawcę energii. Co
    najwyżej producent miernika kupuje nie obudowane struktury i dlatego jest trochę
    taniej. Producent struktur selekcjonuje wyprodukowane okłady w zależności od błędu
    jakiego spodziewa się odbiorca. Do tanich mierników idą te najtańsze układy mające
    błąd większy od tych do zastosowań rozliczeniowych. Maksymalny błąd to 5%. W realu
    jest sporo lepiej. Mierniki wtyczkowe mają szereg funkcji. mój ma takie Liczy
    energię, liczy koszt energii po wprowadzeniu stawki, pokazują moc chwilową,
    maksymalną i minimalną. pokazują czas w jakim pobierana była energia i ile energii w
    tym czasie pobrano. Ma funkcję rozliczenia w dwóch taryfach, trzeba ustawić zegar i
    wprowadzić godziny i stawki dla taryf. Kosztował 45 złotych. Widziałem u kogoś taki
    co jeszcze pokazywał natężenie prądu, napięcie i cosinusa fi. Mój do 5W nic nie
    pokazuje. Ale jak podłączyć to co pobiera 5W razem z innym obciążeniem to pokazuje że
    5W. Czajnik o mocy z tabliczki 2kW według niego pobiera od 1950 do 2010. Telewizor o
    poborze z tabliczki 25W od 20 do 30 w zależności od ustawionej jasności. Dzięki niemu
    wiem że inny telewizor jak nie jest odłączony od sieci to pobiera 35W. Ogólnie
    urządzenie jest przydatne, przynajmniej jak dla mnie. Dzięki niemu wywaliłem starą
    lodówkę pobierającą miesięcznie za prawie 5 dych i zastąpiliśmy ją nową zużywającą
    prądu za 12-16 złotych na miesiąc.