    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 2 Jan 2015 10:07:23 -0800 (PST)
    Subject: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    From: Tornad <t...@h...com>

    On Friday, January 2, 2015 8:22:26 AM UTC-5, Majka wrote:
    > Czy wierzycie we wskazania małych liczników zużycia energii?
    > takich, co są wkładane do gniazdka i można nimi sprawdzić pobór energii dla jednego
    urządzenia/odbiornika?

    > Zdaję sobie sprawę, że wskazania mogą nie być dokładne co do jednostki (W, Wh).
    > Jednak chciałabym, żeby takie urządzenie potrafiło pokazać szereg urządzeń wg ich
    zużycia i nie myliło się.
    > Na przykład żeby pozwoliło poszeregować odbiorniki wg ich prawdziwej mocy i poboru,
    nawet przy nieco "rozjechanych" jednostkach:
    > jeśli będę miała żarówki stare typowe o mocach 5, 15, 25, 40 i 60 W,
    > to żeby ten licznik pokazał prawdziwy szereg 5/15/25/40/60, nawet jeśliby jednostki
    miały odbiegać od rzeczywistych (wskazanie żeby było przykładowo 4W, 12W, 29W, 38W,
    64W). Mam nadzieję, że mój przekaz jest zrozumiały...

    Sa takie mierniki i nie widze powodu aby im nie wierzyc. Pomiar mocy pradu jest
    dziecinnie prosty; mierzy sie natezenie pradu w Amperach i mnozy przez
    napiecie np U = 240 V. Czyli P = U*I. Jesli wynik chcesz miec w kWh, no to te
    wartosc nalezy podzielic przez 1000.
    A jak te wartosc pomnozysz przez czas pracy odbiornika w godzinach to uzyskasz
    energia, za ktora sie slono placi.
    Dokladny pomiar mocy mozna wykonac profesjonalnym wielofunkcyjnym przyrzadem
    cegowym, czyli obejmujacym przewod, ktorym plynie prad do danego odbiornika.

    Przyrzady wkladane do gniazdka robia to na zasadzie pomiaru natezenia,
    ktore przyrzad mierzy a wbudowany w nim uklad logiczny przelicza na moc i te
    moc wyswietla.
    Przyrzady te maja dokladnosc niezbyt duza; szacuje ja na okolo +/- 5 % ale do
    celow praktycznych zupelnie wystarczajaca.

    Zatem takim przyrzadem mozesz uszeregowac ciag swoich zarowek nawet wtedy gdy
    beda sie one roznily moca o 1 Wat.

    Trzeba wiedziec, ze zarowki zarowe pobieraja moc znamionowa rowniez w pewnym
    zakresie dokladnosci. Np. na zarowce pisze 60 W a ona moze miec moc w zakresie
    +/- 10 % czyli od 55 W do 66 W. Zarowki sie tez starzeja i ich moc z wiekiem
    maleje. Ta moc zalezy rowniez od napiecia w sensie na dalszych odleglosciach od
    trafa napiecie to moze byc mniejsze od 240 V. Przyrzad to uwzglednia i
    wyswietla moc rzeczywiscie pobierana.

    W sumie wydatek niewielki, zadnych zmian w instalacji nie wymaga wiec warto
    sprobowac a rowniez doksztalcic sie w tym zakresie; stron na ten temat mocy pradu
    jest bez liku.

    Pzdr
    Tornad