  • Data: 2012-09-24 23:01:26
    Temat: Re: czy można (i jak) poprawic tę fotografię?
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-09-24 10:14, Ariusz pisze:

    > A jeszcze jedno skanując stare zdjęcia róbcie skany wraz z ramkami bo już teraz
    mało kto wycina
    > zdjęcia w "falbankę" a już na pewno nie widuje się zdjęć naklejanych na kartoniki
    z logo fotografa.

    > Nie poprawiaj tego zdjęcia, zrób najwierniej do odbitki.

    Mam w związku z powyższą poradą pytanie, które zadaję
    na tej grupie co kilka lat, ale jeszcze nie otrzymałem
    satysfakcjonującej odpowiedzi.

    Otóż chciałem sobie wykonać takie wierne kopie zabytkowego
    zdjęcia sprzed 100 lat. Zeskanowałem i okazało się, że oryginał
    ma zdecydowanie ponad 600 dpi; przy skanowaniu 1200 dpi pojawiały się
    nowe szczegóły. Niestety nie udało mi się zamówić odbitki
    o tej samej wielkości i rozdzielczości. Wszystkie "cyfrowe fotolaby"
    naświetlały 254 dpi albo 300 dpi. Jeden ogłaszał, że naświetla
    600 dpi - ale jak się okazało, tylko czasami i nie wiadomo kiedy
    (a normalnie 300 dpi).

    Pytanie: czy już są (w roku 2012) fotolaby naświetlające zdjęcia
    z rozdzielczością 600 dpi? Albo 1200 dpi?

    Odpowiedzi na to pytanie sprzed kilku lat były takie: takie coś jest
    zupełnie niepotrzebne, zdjęć nie ogląda się przez lupę, mogę sobie
    zamówić większy format.

    A może chciałbym jednak mieć zdjęcie jak sprzed 100 lat i oglądać
    sobie je przez lupę? Nie da się w XXI wieku? Nawet z negatywu,
    bo negatyw skanują i dalej - j.w.?

    P.