    From: Ariusz <a...@i...eu>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: czy można (i jak) poprawic tę fotografię?
    Date: Mon, 24 Sep 2012 10:14:45 +0200

    W dniu 2012-09-24 02:56, 1634Racine pisze:
    > istnieje tylko skan (w wersji foto-png) pewnej fotografii i oto ten
    > skan: http://i.imgur.com/LTH8Y.jpg
    > Mozna poprawic? tzn poprawic nie skanowanie (nie jest to juz mozliwe),
    > ale pokazana tutaj foto.
    > Jak sie za to zabrac...?
    >
    > btw: fotografia oryginalna nie byla lepsza...

    Dożyłem czasów kiedy moje pierwsze fotografie (wypociny) stały się
    kawałkiem historii...

    Jakiś czas temu miałem okazję robić album z reprodukcjami pocztówek był
    to mój pierwszy album tego typu i oczywiście napalony postanowiłem, że
    wypielęgnuję te reprodukcje. Pousuwałem wszelkie zagięcia, brudy,
    niedoskonałości wszystko to co czas na nich pozostawił, a w niektórych
    również poprawiłem "autora" - kiedy odebrałem album z drukarni bardzo
    się rozczarowałem. Bo wszystko co wskazywało na "antyczność" pocztówek
    zniknęło.

    ...jak teraz przynoszą do mnie zdjęcia stare np orwowskie kolory to
    odradzam ich odnawianie tak kiedyś wyglądała fotografia. Po co odnawiać
    poprawić coś co nie tylko pokazuje samo historię, a również jest
    historią. To, że zdjęcie pochodzi z lat 20., 40 czy 80. ubiegłego wieku
    - o jak to ładnie brzmi ubiegłego wieku - nie znaczy, że musi być
    koniecznie poprawiane.

    No chyba, że wzorem "hiszpańskiego Jezusa" z wiekowego dzieła robi się
    nowoczesny popart.

    A jeszcze jedno skanując stare zdjęcia róbcie skany wraz z ramkami bo
    już teraz mało kto wycina zdjęcia w "falbankę" a już na pewno nie widuje
    się zdjęć naklejanych na kartoniki z logo fotografa.

    Nie poprawiaj tego zdjęcia, zrób najwierniej do odbitki.

    Ariusz