    From: Marek <2...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: czy fotografia ma jeszcze sens?
    Date: Sat, 21 Apr 2012 06:05:54 -0700 (PDT)

    Slon:

    > "SAMEMU!!!" i najlepiej na wlasnym slubie!
    > Do czego to bieda nie doprowadza?

    To niegłupi pomysł. Najlepiej sfilmować to GoPro z opaski na czole. Gorzej będzie z
    fotografowaniem własnego pogrzebu.
    A reszta to typowe dla Ciebie sranie do gniazda.
    W Polsce ma się jeszcze wybór, choć presja rynku działa. W krainie wytresowanych
    konsumentów już nie.
    Wstyd? Bzdura. Raczej efekt zniewolenia rynkiem. Kiedyś byś to zrozumiał. Dziś z
    wypranym mózgiem możesz tylko dorabiać do tego zniewolenia filozofię.
    EOT

    A wracając do tematu... Gdy przeglądałem swoje zdjęcia po ostatniej imprezie w
    górach, postawiłem sobie to samo pytanie. Niemała ich część przedstawia fotografów. U
    kolegi znalazłem nawet zdjęcie fotografa fotografującego fotografa. Ale odpowiedź
    jest nadal oczywista. Fotografia ma sens, bo wciąż robi się to dla siebie. A przecież
    każdy jest pępkiem swojego subiektywnego świata i nie ma w nim konkurencji ;). Trzeba
    tylko inaczej podejść do upubliczniania tego materiału, żeby widzów nie zanudzić. Bo
    zawsze w takim opstrykanym z miliarda luf wydarzeniu znajdzie się coś, czego nie ma
    na innych zdjęciach lub nie jest równie ciekawie ujęte.
    Piszę to z perspektywy turysty pstrykającego przy okazji. Myślę jednak, że można to
    odnieść także do ambitnych amatorów, dla których fotografowanie jest na pierwszym
    planie, a których aktywność stała się dziś "sportem masowym" i ginie w tej
    homogenicznej masie.
    Ale dobrzy zawodowcy jeszcze jakiś czas będą o krok do przodu. Nie tylko sprzętem,
    ale przede wszystkim inwencją i warsztatem. Niewielu amatorów depcze im po piętach.
    Większość zadowalają słitfocie z komórki na "fejsa" i banalne pstrykanki. Kiepscy
    zawodowcy mogą narzekać. Na przykład nie jest już nikomu potrzebny chałturnik, który
    od lat tak samo pstryka pamiątkowe fotki w szkołach, a jedyne co zmienił, to analog
    na cyfrówkę. Bo dzieciaki są w stanie same sobie pstryknąć lepsze i bardziej
    autentyczne pamiątkowe obrazki. Choćby na klasowej wycieczce. Jego oferta ma racje
    bytu już tylko siłą tradycji. Ale jeśli jest kreatywny i potrafi nadać zdjęciu lub
    kompilacji zdjęć atrakcyjną formę, ma towar, za który warto zapłacić.

    --
    Marek