  • 31. Data: 2009-10-21 11:38:07
    Temat: Re: "coś" rozruchowe, raz jeszcze
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

    Wednesday, October 21, 2009, 1:22:20 PM, you wrote:

> [...]

    Bo nie w równym stopniu i nie jedynie zaraza cynowa jest problemem.

    > Albo do faktu że wszystkie zwolnienia tracą ważność w roku 2014?

    Bo zwolnienia dotyczą tylko i wyłącznie kategorii, które ta dyrektywa
    obejmuje. A dyrektywa nie reguluje całości asortymentu światowej
    produkcji.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 32. Data: 2009-10-21 11:45:02
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > nie jedynie zaraza cynowa jest problemem.
    Ooo wcześniej o tym mowy nie było?

    > Bo zwolnienia dotyczą tylko i wyłącznie kategorii, które ta dyrektywa
    > obejmuje. A dyrektywa nie reguluje całości asortymentu światowej
    > produkcji.

    Jasne! Dotyczy tylko tej części produkcji która trafia na rynek europejski.
    Tacy amerykańce dyrektywy unijne ROHS zlewają.

    Marek

  • 33. Data: 2009-10-21 11:47:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    > 1. To był pierwszy lepszy przykład.
    > 2. Mam w ręku jeden taki przekaźnik i co widzę? Wyprowadzenia
    > cewki luotwane :)

    no to teraz trzeba przeprowadzic analize - czy bezolowiowo :-)

    > 3. Nadal myślicie że chodzi o lutowanie czystą cyną podczas gdy
    > do cyny dodaje się np. Pb Cu Ag po to aby zniwelować efekt zarazy
    > cynowej.

    Powiedzmy tak - wiemy ze czysta cyna cierpi. Wiemy ze dodatkiem
    ~30% olowiu zapobiega.
    Czy wystarczy 3% miedzi ? Ja nie wiem. Ale jakos malo :-)

    > Oczywiście. Jak sobie producent chce to sobie może nawet kleić.
    > Zresztą cos mi się wydaje że diody w niektórych alternatorach są
    > chyba klejone do podłoża już od wielu lat.

    Diody sa IMHO wciskane. Ale konce cewek do koncow diod . mnie to
    nawet na spawanie wyglada.

    J.

  • 34. Data: 2009-10-21 12:55:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Diody sa IMHO wciskane. Ale konce cewek do koncow diod . mnie to nawet na
    > spawanie wyglada.
    No nie wiem... spore temperatury.

    W jakimś regulatorze napięcia z alternatora fiata uszkodzona była jedna
    dioda i raczej mi to wyglądało na jakiś klej. Napewno nie było to wciskane.
    Druga elektroda diody była lutowana jakims dziwnym lutem do którego
    musiałem użyć naraz dwóch lutownic aby się stopił.

    Jedno jest pewne. VW z podlutowanymi klemami do siatki między aku a
    karoserią lutem Sn97Cu3 ma się dobrze juz jakies 3 lata.
    Antena w której połączenia także są lutowane Sn97Cu3 działa bez zarzutu.
    Doprowadzenia z rur miedzianych lutowanych Sn97Cu3 do kolektorów słonecznych
    stojących w ogrodzie szczelne pomimo odnotowanych na sterowniku
    temperatur -35stopniC w zimie.

    Przegladając różne materiały dotyczace ROHS stwierdziłem że owszem są to
    grupy pewnych towarów ale nie tak jak napisał Pan RoMan całych gałęzi
    przemysłu np. motoryzacji.
    Wyjątek wynika raczej z czego innego - nie znalazłem wprost żadnej
    informacji bezpośrednio wskazującej na motoryzację. Po prostu nie wchodzi w
    zakres regulacji i tyle.
    Najszerszą chyba grupą są urządzenia elektryczne które według kryterium do
    prawidłowego działania wymagają zasilania elektrycznego i tam jeszcze napięc
    elektrycznych nieprzekraczających pewnych ustalonych wartości.
    Nie dotyczy urządzeń zasilanych paliwami np. Silniki spalinowe.
    Nie dotyczy urzadzeń do zastosowań profesjonalnych o ile nie powstaje
    sytuacja sporna gdy urządzenie można używac zarówno profesjonalnie jak i w
    gospodarstwie domowym.
    Przykładem włączeniem urządzeń profesjonalnych pod dyrektywę ROHS jest cała
    masa elektronarzędzi ale także np. kolektory słoneczne z absorberem z
    czarnego chromu. Gdyby były stosowane tylko w skali przemysłowej to mogłyby
    byc na bazie chromu i dyrektywa nic tu nie miała do czynienia ale że są
    także w gospodarstwach domowych - muszą spełniać warunki dyrektywy.
    Podział na pierwszy rzut wydaje się prosty ale czytając interpretację trochę
    śmieszny. Np. Wyłaczone sa kuchenki gazowe z zegarem albo miś na baterie
    pomimo że taki miś do prawidłowego działania
    wymaga prądu elektrycznego.

    I na koniec cytat w którym jakoś nikt nie zauważa problematyki zmiany
    alotropowej cyny w niskich temperaturach. Czytając w necie wszędzie
    problemem są wyzsze temperatyry lutowania:
    "Nowe stopy lutownicze.

    Dotychczasowe stopy lutownicze należy wyeliminować z procesów produkcyjnych.
    Najważniejszym elementem zabronionym Dyrektywą jest ołów. Unia nie wybrała
    jednak jednoznacznej alternatywy w tym zakresie. Najpopularniejszym stopem
    bezołowiowym, który może zastąpić stopy ołowiowe, jest stop powstały na
    bazie cyny, miedzi i srebra (SAC). Jednak charakteryzuje się on wyższą
    temperaturą topnienia.

    Całkowita zgodność z RoHS.

    Pełna zgodność z RoHS wymaga nie tylko ograniczenia zabronionych Dyrektywą
    substancji, ale także przystosowania elementów do procesu lutowania
    bezołowiowego, czyli do uodpornienia samego elementu na wyższą temperaturę
    lutowania. Niestety stopy lutownicze pozbawione ołowiu topią się w
    temperaturach wyższych o około 40°C, niż stopy ołowiowe. Wydłuża się także
    czas lutowania, co wpływa negatywnie na jakość powstałego lutu. Ewentualną
    alternatywą w tym temacie są kleje elektroprzewodzące, jednak obecnie nie są
    one powszechnie stosowane."

    Marek

  • 35. Data: 2009-10-21 18:08:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009 14:55:43 +0200, marko1a wrote:
    >No nie wiem... spore temperatury.

    No ale dwa miedziane druty polaczone taka mala kuleczka .. w kolorze
    miedzi a nie cyny.

    >Doprowadzenia z rur miedzianych lutowanych Sn97Cu3 do kolektorów słonecznych
    >stojących w ogrodzie szczelne pomimo odnotowanych na sterowniku
    >temperatur -35stopniC w zimie.

    Puste staly ? Bo jesli plyn w srodku, to moze tylko 0 bylo ..

> [...]
    >Nie dotyczy urzadzeń do zastosowań profesjonalnych o ile nie powstaje
    >sytuacja sporna gdy urządzenie można używac zarówno profesjonalnie jak i w

    Piszesz ze profesjonalne i nie podlegaja :-)
    Ale .. skoro Sn97Cu3 takie dobre, to po co te wylaczenia ? :-)

    J.

  • 36. Data: 2009-10-21 18:10:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009 12:17:38 +0200, marko1a wrote:
    >Właśnie sobie przypomniałem że mam kolegę przedstawiciela pewnej znanej
    >firmy produkującej urządzenia dźwigowe.
    >Otóż n amoje zapytanie jego technolog główny wyjaśnił mu że wszystkie
    >podzespoły jakie przychodzą mają oznaczenie ROHS.

    Ale dzwigi w sensie zurawia z hakiem do uzytku zewnetrznego, czy windy
    pasazerskiej do uzytku wewnetrznego ?

    J.

  • 37. Data: 2009-10-21 19:48:05
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > No ale dwa miedziane druty polaczone taka mala kuleczka .. w kolorze
    > miedzi a nie cyny.
    Nie. Raczej cyny szare to to było ciemnoszare ale dziwnie bardzo twarde.

    > Puste staly ? Bo jesli plyn w srodku, to moze tylko...

    Rekord jaki pokazał mi sterownik to -35stopni.
    Na szczęście widząc że zbliżają się niezłe minusy wymieniłem glikol 39% na
    49%. Tak niska temp była akurat tej zimy w styczniu jakoś, poprzednie były
    cieplejsze, temperatura na wyjściu kolektora z glikolem w rurach zmierzona
    przez sterownik Sorel TDC3 czujnikami PT1000.
    Kolektory nie na dachu lecz w ogrodzie.

    > Piszesz ze profesjonalne i nie podlegaja :-)
    > Ale .. skoro Sn97Cu3 takie dobre, to po co te wylaczenia ? :-)

    No widzisz w dyrektywie nigdzie nie piszą że problemem jest zmiana
    alotropowa cyny lecz zmiana technologii. Wyższe temperatury to także spory
    problem dla elementów elektronicznych a więc dostawców i technologii.

    Marek

  • 38. Data: 2009-10-21 20:22:11
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ale dzwigi w sensie zurawia z hakiem do uzytku zewnetrznego, czy windy
    > pasazerskiej do uzytku wewnetrznego ?

    Robią dzwiki budowlane, zawiesia, suwnice małe wciągarki i mnóstwo pierdół.
    Nawet takie wciągarki co to w biedronce albo nomi czy kastoramie kupic można
    lub małe żurawiki.
    W każdym bądź razie dostałem informację że oni na zamawiane podzespoły
    sterujące mają certyfikaty.
    Nie wiem na co i jakie certyfikaty, nie widziałem. Odpowiedź padła na
    zapytanie o ROHS.

    Marek

  • 39. Data: 2009-10-22 07:57:29
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > alternatywą w tym temacie są kleje elektroprzewodzące, jednak obecnie nie

    O najpełniejszą informację o problemach ROHS podejrzewam następującą stronę:
    http://www.dbicorporation.com/rohsbib.htm
    http://www.dbicorporation.com/rohs.htm
    Nie miałem czasu się z tym zapoznać.

    Jej autor wypowiadał się na forum IEEE: EMC-PSTC wtedy, gdy ROHS wchodziła.
    Z jego wypowiedzi wynikało, że ze względów zawodowych przeczytał ponad 4000
    artykułów na ten temat i ogólnie twierdził, że urządzenia ROHS będą mniej
    trwałe od wcześniejszych, bo nie ma jeszcze wiedzy które z na prędce
    wymyślanych (był 2006 rok) nowych lutów mają jaką trwałość, które są odporne
    na whiskarsy (chyba jakoś tak to się pisze). Nie ma też rzetelnych badań na
    temat wpływu na trwałość elementów (rozszczelnianie plastikowych obudów przy
    pinach) lutowania (zamiast 5s w 230 st to 30s w 260 st czy coś w tym stylu).
    Mam w domu dwa TV Otake prawie 20-letnie i oba działają. Jakoś nie mam
    wiary, że jak teraz kupię TV to za 20 lat będzie działał.
    To nie przypadek, że razem z ROHS wprowadzono WEEE - ROHS spowoduje
    kilkukrotny wzrost liczby wyrzucanych urządzeń no i trzeba będzie sobie z
    tym poradzić.

    Potem ktoś też na tym forum podał link do jakiegoś artykułu, że ROHS wygrała
    w kategorii "Najgłupsza dyrektywa UE". Okazuje się, że naukowiec, na
    podstawie którego badań rozpoczęto całą koncepcję ROHS, wycofał się ze
    swoich wniosków jeszcze przed wejściem dyrektywy. Chyba ponad 100 x
    przeszacował ilość ołowiu wypłukiwanego z odpadów elektronicznych do wód
    gruntowych. Ale maszyna biurokratyczna nie dała się zatrzymać. Wymuszona
    mniejsza trwałość urządzeń jest też w interesie ich producentów, a ci mogą
    mieć wpływ na politykę więc zgodnie ze spiskową teorią dziejów może to jest
    główny powód jej wprowadzenia. Nie wiem, czy przypadkiem lutowanie
    wszystkiego 12 razy dłużej i w większej temperaturze (większe zużycie
    energii - CO2) nie wpłynie bardziej na środowisko niż ten ołów.
    Transportowanie 3x większej ilości nowego i zużytego sprzętu to też zużycie
    energii. A może łatwiej odzyskiwać ołów ze zużytego sprzętu niż zbierać z
    atmosfery CO2 ?
    P.G.

  • 40. Data: 2009-10-22 08:04:54
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > Otóż n amoje zapytanie jego technolog główny wyjaśnił mu że wszystkie
    > podzespoły jakie przychodzą mają oznaczenie ROHS.

    Ja w urządzeniach, które nie podlegają ROHS też stosuję elementy ROHS, bo
    tylko takie teraz da się normalnie kupić.
    Widziałem kiedyś notę aplikacyjną Analog Device na temat trwałości montażu
    ich elementów. Badali 4 kombinacje (element ROHS/nie ROHS i montaż ROHS/nie
    ROHS). Według ich badań komplet element ołowiowy montowany ołowiowo miał 2
    razy większy MTBF od każdej innej kombinacji.
    P.G.