  • 21. Data: 2017-03-20 20:48:35
    Temat: Re: co zamiast "polskiego samochodu elektrycznego"
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/20/2017 11:50 AM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Aż tu nagle się okazuje, że winnym klątwy wiszącej nad całum krajem i
    > przechodzącej z pokolenia na pokolenie jest Mickiewicz Adam!

    Gratuluje niepojmowania problemu.

    Problemem jest nadmiar przedmiotów tumanistycznych w kontekście wielkich
    planów unowocześnienia technicznie kraju własną siła roboczą.
    Micikiewicz, Słowacki czy inny Sienkiewicz nie ma tu żadnego znaczenia
    jako konkretny powód. Znaczenie ma że *nie* ma pomysłu na rozwój
    techniczny w edukacji więc wciska się rozwiązania tumanistyczne jako
    zapchajdziury ideologiczne. W dodatku w ramach tego samego rządu mamy
    dwa przeciwstawne kierunki. Ja im w sumie współczuje, przeciez nie są na
    tyle głupi żeby nie widzieć jakie dziadostwo robią.

    Ja nie mam nic przeciwko oczytanemu narodowi, ale niech mi ktoś nie
    pieprzy że dzieki temu będą drony, mikroprocesory, samochody elektryczne
    itp. Chyba że w sklepach.

  • 22. Data: 2017-03-20 20:52:37
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Z logiki (nawet nierozmytej) miał ledwie dostateczny, więc co się dziwić.

    Logika, której uczono wtedy w szkołach miała więcej wspólnego z
    filozofią niż z matematyką.
    To była logika przeznaczona głównie dla prawników.

    Władysław Biegański
    Podręcznik logiki dla szkół średnich i samouków (1906),
    http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=11151

    > Za to fajnie pisał. Załamanie załamaniem, ale na tej jego rezygnacji
    > dobrześmy wszyscy wyszli.

    Pozytywiści rzeczywiście zrobili dużo dobrego dla naszego kraju.

    Natomiast ubóstwianie Mickiewicza pasowało do słów Bismarcka,
    że Polacy są politykami w poezji i poetami w polityce.

    WM

  • 23. Data: 2017-03-20 22:27:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Brawo, co za strzał!

    Trafny. Pokazuje do czego prowadzi licytacja na ministrów. Ja nie
    twierdzę, by "mój" Kuberski Jerzy był gorszy od waszego Farona
    Bolesława. Nie przypisuje sobie martyrologicznej karty związanej
    z należeniem do "kuberskiego pokolenia". Faron mi się w ogóle nie
    utrwalił w pamięci, widać nie wyróżnał się. Teraz się dowiedziałem,
    że go niedawno zastrzelili. Czyjaś zemsta po latach za Mickiewicza?

    > Uspokój się jednak. Jaruzelski nic mnie nie obchodzi. Żal mam nie
    > do niego, a do Polski. Tej która stała i dzielnie rzucała, ale tak
    > naprawdę to nie wiedziała czego chce. Do dzisiaj nie wie. Popatrz
    > na to co sam piszesz: A czy więcej godzin tego, a czy siamtego.
    > Kompletnie nikt nie widzi że w szkole program nauczania napisany
    > jest bez składu, niedorzecznie podzielony na przedmioty.

    Ależ naprawdę widzi bardzo wielu! Jaruzelski mnie tyle obchodzi, że
    mi nadpsuł (bo nie zepsuł przecież!) dziesięć lat z życia. Ale może
    nie miał innego wyjścia. Tak jak inne komuchy. Niech im ziemia lekką
    będzie.

    W całej syfiastości komuny, szkoły odznaczały się pozytywnie. Co było
    zresztą doceniane -- porównanie nawet z "lepszymi" krajami wypadło
    dobrze. To rzecz jasna nie zasługa czerwonych -- zdecydowali się nie
    psuć zastanego, tylko rozszerzać i upowszechniać.

    > Jak to jest że w Polsce nikt nie potrafi wymyślić spójnego programu
    > nauczania?

    Tak samo jak w innych krajach. Szkoły nie są rzeczą piękna i wspaniałą,
    ale ponieważ nikt niczego innego w zastępstwie nie wymyślił, więc na
    całym świecie się tak męczą. Polska do tej pory jakoś szczególnie się
    nie wyróżniała. A teraz ma po prostu wyjątkowo durną minister. Zdarza
    się, ale to przejdzie. Zresztą wyjątkowo durnych ministrów mamy teraz
    więcej, na czele niemal każdego resortu.

    > Jedno pokolenie tak uczy następne jak samo się nauczyło od poprzedniego
    > i tak to się toczy.

    To też nic nadzwyczajnego w skali światowej. Drobne zmiany ewolucyjne
    na ogół wystarczają, by system działał. Myśmy mieli jedną grubą reformę
    za Buzka. Wszyscy, łącznie z realizatorami, zdawali sobie sprawę ze złych
    stron tej operacji. Ale uznano, że warto, bo pozytywów więcej. Jakiś cel
    w tym był. Teraz deformatorzy oświaty celu nie mają -- i to jest straszne,
    a nie Mickiewicze jakieś.

    > No weźże Ty ostygnij wreszcie z tym Mickiewiczem.

    Dlaczego?! Ktoś chlapnął tym głupim argumentem, to się go czepiłem.
    Jeśli się czepiać przestanę, to argument od tego mądrzejszy się nie
    stanie. Ale dalej będzie powtarzany.

    > Nie chodzi o niego, tylko o sposób budowania programu. Nauczcie
    > się wiersza na pamięć, a po co on go w ogóle napisał, to się nie
    > interesujcie.

    Przecież to nieprawda. Uczyli mnie po co go napisał. Na pamięć nie
    kazali. Gdyby "ograniczyć Mickiewicza", to by tylko wierszyki na
    pamięć się dało.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2017-03-20 22:30:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Skrajnie niemądre jest zakładanie że dasię upchnąc więcej historii
    > i Mickiewiczów w tej samej ilości godzin. A do tego własnie w tej
    > chwili pcha ideologia.

    Do tego pcha walka ideologii. Każdy starał się upchać choć godzinkę
    na swoje rozmaitości, więc na normalną naukę szkolną czasu brakuje.

    > Ja też wynioslem. Ale młodsze pokolenie wyniesie *TYLKO* Mickiewicza.
    > Rachunek całkowy nie istnieje i co gorsza różniczki też nie. Z
    > matematyki nic nie ma poza pierdołami.

    Nie, nie wyniesie Mickiewicza. O tym jestem przekonany.

    > Dlaczego zakładasz że literaci to obelga?

    Zapytałem tylko. Bo tak jakoś wyczułem nutkę lekceważenia w tym
    "pokoleniu literatów". Jestem przewrażliwiony?

    > Mówię tylko że jeśli jeden minister ma wizje rozwoju technicznego a drugi
    > minister ma wizje rozwoju tumanistycznego to tego nie da się zrealizować.
    > Typowe dla partii opartej o dziadowskie ideologie.

    Albo dla ludzi ograniczonych. Jednak zdarzają się też wszechstronnie
    rozwinięci.

    > I matematyką? Za moich czasów była obowiązkowa.

    A jak inaczej, bez matematyki?!

    > Będzie kłopot żeby udowodnić że to z tego powodu akurat.

    To nie jest do udowodniania. Ani nawet do eksperymentowania (niestety
    nie wszyscy potrafili się od eksperymentów powstrzymać).

    > W technikum "metriałoznawstwo" jak najbardzoej było. Z elementami
    > krystalografii. Najczęsciej na jakimś przedmiocie z gatunku
    > "technologia". Sam byłem wałokowany eutektoidem na wykresie FeC.
    > Ale to lata 90te. Na kierunku elektrycznym, żeby była jasność.

    Myślałem, że nie mówimy o szkołach przygotowujących do zawodu, tylko
    o szkolnictwie w ogóle. Czy teraz w szkołach zawodowych też ma być
    tylko Mickiewicz? Bo jeśli tak, to rzeczywiście problem.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2017-03-20 22:31:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Gratuluje niepojmowania problemu.
    >
    > Problemem jest nadmiar przedmiotów tumanistycznych w kontekście wielkich
    > planów unowocześnienia technicznie kraju własną siła roboczą.

    Co to są "przedmioty tumanistyczne"? Bo ja chyba faktycznie nie pojmuję
    tej "siły argumentów".

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2017-03-20 22:36:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Logika, której uczono wtedy w szkołach miała więcej wspólnego z filozofią
    > niż z matematyką. To była logika przeznaczona głównie dla prawników.

    I z tego mieć ledwie trójczynę?! Toż to wstyd podwójny!

    > Władysław Biegański
    > Podręcznik logiki dla szkół średnich i samouków (1906),
    > http://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=11151

    Ha! Czytam przedmowę, zaczyna się ona tak:

    Z powodu zmniejszenia liczby godzin, przeznaczonych na
    wykład propedeutyki filozoficznej w szkołach średnich,
    powstała potrzeba ułożenia podręcznika szkolnego logiki
    możliwie krótkiego.

    Walka o godziny zdaje się być walką odwieczną. Ciekawe jakież to
    lobby dorwało się wtedy do władzy i czym zastąpiono godziny logiki.

    > Pozytywiści rzeczywiście zrobili dużo dobrego dla naszego kraju.
    >
    > Natomiast ubóstwianie Mickiewicza pasowało do słów Bismarcka,
    > że Polacy są politykami w poezji i poetami w polityce.

    Gdyby im i to ze szkoły zabrać, to by nie mieli jak dowodzić wyższości
    pozytywistów nad romantykami. Nie może być, krzywda taka!

    Jarek

    --
    Za granicą mówią: "X to dobry matematyk; z pewnością Polak".
    U nas mówią: "Y to prawdziwy Polak; z pewnością słaby matematyk".

  • 27. Data: 2017-03-20 23:45:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/20/2017 10:31 PM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Co to są "przedmioty tumanistyczne"?

    Religie, patriotyzmy, sztuki etc.

    Zgodnie z zasada że tumanista to "humanista minus matematyka".

    Nie ma nic złego ze przedmioty tego typu sa w szkole. Źle się dzieje jak
    dominują nad ścislymi, a tu trzeba robić hyperloop czy inne elektronie
    jądrowe. Po takiej edukacji bedziemy je co najwyżej ładnie malować.

  • 28. Data: 2017-03-21 01:22:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Religie, patriotyzmy, sztuki etc.
    >
    > Zgodnie z zasada że tumanista to "humanista minus matematyka".

    A dlaczego nie przyjąć zasady, że tumanista to "humanista minus cokolwiek,
    co maturzysta umieć powinien, a kidyś wstyd było się przyznać, że się nie
    ma o tym pojęcia"? Mnie ona dużo bardziej odpowiada.

    > Nie ma nic złego ze przedmioty tego typu sa w szkole. Źle się dzieje jak
    > dominują nad ścislymi, a tu trzeba robić hyperloop czy inne elektronie
    > jądrowe. Po takiej edukacji bedziemy je co najwyżej ładnie malować.

    Jedynym efektem takich reformatorskich zapędów i snów o potędze jest
    rosnąca rzesza młodych tumanistów. Takich, co to już w połowie szkoły
    podstawowej wiedzą, że będą budować drony i hyperloopy. Więc na sztuki,
    historie, albo na gupich mickiewiczów szkoda im czasu. Ogromną krzywdę
    dorośli robią dzieciom zasiewając w nich takie ambicje, a nade wszystko
    wskazując fałszywe ścieżki. Nie oszukujmy się -- projektantów machin
    latających wcale tak wielu na świecie nie potrzeba. I nie jest to jazda
    figurowa na lodzie, że trzeba zaczynać już w podstawówce, by coś w tej
    dziedzinie osiągnąć. Za to dobrze wiadomo, że łatwiej w dojrzałym życiu
    idzie zdobywanie umiejętności, gdy w dzieciństwie miało się zapewniony
    wszechstronny rozwój.

    Ale i tak statystycznie łatwiej będzie załapać się dziecku na karierę
    konduktrora w hyperloopie, elektryka w elektrowni, czy jakiś inny podobny
    pożyteczny zawód. Po prostu takich ludzi potrzeba więcej. Ja wolę, gdy
    to społeczeństwo będzie czytało książki, gdy sposób rozmnażania paproci
    nie będzie dla niego tajemnicą, będzie wiedzieć dlaczego pada deszcz,
    kto to był Tycjan, przez jakie kraje jedzie się do Macedonii.
    Zdecydowanie wolę to, niż by mieli to być sami niespełnieni konstruktorzy
    dronów, których nikt nie chce zatrudnić. A do innej roboty (TEŻ!) się nie
    nadają, bo w szkole interesowała ich tylko technologia i materiałoznawstwo.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2017-03-21 05:49:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 marca 2017 06:27:48 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > utrwalił w pamięci, widać nie wyróżnał się. Teraz się dowiedziałem,
    > że go niedawno zastrzelili. Czyjaś zemsta po latach za Mickiewicza?

    Farona Bolesława przytoczyłem żeby coś zilustrować, jakiś tam argument. Nie wiem czym
    "my" różnimy się od "was", w sensie jak mam uprościć wykład żebyś zrozumiał. Najpierw
    spróbuję bez mickiewiczowania. Otóż Faron Bolesław to jest przykład zajadłego
    humanisty. Jeden z wielu, bo PRL miał takich ministrów więcej. Tak, ten PRL który w
    ramach RWPG miał być krajem kwitnącego przemysłu, wiodącego w swoich dziedzinach. No
    więc tacy humaniści jak Faron Bolesław w szkole nas wspaniale humanizowali*, a potem
    w przemyśle produkowali "inżynierów kopalnianych" (autentyczny tytuł nadawany chętnym
    nie przez uczelnię, a przez zakład pracy, z braku tych dyplomowanych). Ten proceder
    jak wiemy, skończył się upadkiem, nie tylko ekonomicznym ale także zapaścią
    przemysłu. Wręcz przede wszystkim przemysłu, nie bójmy się tego słowa. Inżynieria
    zobowiązuje.

    Teraz niejaki Kaczyński Jarosław postanowił powtórzyć eksperyment
    (reindustrializacja), naszymi, polskimi rękami (repolonizacja), a te ręce mają być
    przyrośnięte do Polaka gruntownie wykształconego przez humanistów z Zalewską Anną na
    czele. Chcesz się założyć o wynik?

    A teraz to samo, tylko z mickiewiczowaniem. Nie ma niczego złego w mickiewiczologii.
    Problem jest w stawianiu sobie celów niemożliwych do osiągnięcia przy pomocy
    najlepszej nawet armii mickiewiczologów.

    *) Piszę to śmiertelnie poważnie, naprawdę cieszy mnie to że Polska jest potęgą
    poezji. Mi też się zdarzało podrywać swoją późniejszą żonę moimi kulawymi wierszami.

> [...]
    > dobrze. To rzecz jasna nie zasługa czerwonych -- zdecydowali się nie
    > psuć zastanego, tylko rozszerzać i upowszechniać.

    Ja na własne oczy widziałem to porównanie z "lepszymi" krajami. W zakresie
    absolwentów różnych tam inżynierii to porównanie wypadało źle. Teraz (po odsianiu
    niepiśmiennych kandydatów na interview) jest trochę lepiej jakościowo, ale coraz
    gorzej ilościowo.

    > Tak samo jak w innych krajach.

    Nie, nie tak samo. Posyłałem swoje dzieci do szkoły w Polsce i w UK, uwierz mi że oni
    potrafią to czego my nie potrafimy.

    > Przecież to nieprawda. Uczyli mnie po co go napisał.

    Jak nieprawda jak prawda. Język Polski miałeś podzielony na okresy literackie, a nie
    historyczne, no bo jak miało być inaczej jak tym wszystkim rządzi dęty
    partyjno-naukawy minister Koszałek Opałek?. W datach jedno od drugiego było odległe o
    setki lat. Dziesięć minut przerwy i jesteś w innym świecie. Nauczyciel polskiego, jak
    był dobry i odważny, mógł czasem nagiąć program i powiedzieć coś o kontekście
    historycznym, ale za dziesięć minut miałeś ten kontekst kompletnie inny. To ma być
    program szkolny? W UK jak moje dzieciaki miały Rzym, to na wszystkich lekcjach
    jednocześnie: tu rzymskie liczby, tu makieta Rzymu do zrobienia w domu, tu anglosaski
    futhorc, tu festyn dzieciaków poprzebieranych w połowie za błyszczących w słońcu
    legionistów, w połowie za Boudicę i jej oberwańców.

  • 30. Data: 2017-03-21 06:01:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 marca 2017 09:22:54 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie oszukujmy się -- projektantów machin
    > latających wcale tak wielu na świecie nie potrzeba.

    A -że się tak wtrącę- jak myślisz: coraz, mniej, coraz więcej, czy jest to stała
    liczba? I skąd wiadomo czy my mamy już dość?