  • 41. Data: 2013-12-05 10:14:27
    Temat: Re: bezprzewodowy przesył obrazu... z wody
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:1151657847.20131205095012@pik-net.pl.invalid...

    > Chyba jednak zawiodła Cię pamięć. 56k to było max a i to tylko i
    > wyłącznie w miejscach, gdzie na samym początku w centrali było
    > przetwarzanie A/D

    Faktycznie - zmieszałem dwa fakty:
    - wiedziałem o istnieniu modemów pracujących powyżej 32k,
    - miałem 28800, (zapamiętałem 8-kę, co w naturalnym komputerowym szeregu 2^n
    (w połączeniu z poprzednią informacją) zasugerowało mi 128),
    ale czułem, że coś mogę mieszać :).
    P.G.

  • 42. Data: 2013-12-05 10:15:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >A za jakiś czas (jeśli mnie pamięć nie zwodzi) miałem modem 128k
    >który wyraźnie ignorował tę teoretyczną granicę.

    Zwodzi. Albo to byl ISDN, pracujacy na strumieniu danych ISDN, albo np
    115200 czy 234k, ale to tylko po kabelku do komputera, zeby kompresje
    wykorzystac.

    >Skoro przez łącze o paśmie 3k można przesłać 128k

    Pasmo 3kHz ogranicza nam czestotliwosc modulacji.
    Ale ile bitow zakodujemy w jednej probce/okresie ... zalezy od szumow
    na linii.

    Modemy "analogowe" siegnely 33600 rzeczywistego transferu - nosna byla
    cos 1800Hz, kluczowana 3429 baud, co nam daje prawie 10 bit na probke.
    Zeby bylo ciekawiej, to przeciez miedzy telefonami nie ma juz druta,
    tylko kanal cyfrowy 8bit*8kHz.

    Kolejny krok to bezposrednie wykorzystanie tego kanalu, co pozwolilo
    osiagnac 56kbit/s.
    Tylko wymaga po stronie operatora podlaczenia bezposrednio w trakt
    cyfrowy.
    Modem klienta odbiera 56k, ale wysyla tylko 33600.

    >to jakie jest pasmo łącza ultradźwiękowego i ile można nim przesłać?

    Ja bym nie ryzykowal odpowiedzi.
    Ultradzwieki to teraz chyba GHz juz siegaja, a dziesiatki MHz sa
    standardowe.
    Na szczescie chyba woda dobrze je tlumi, wiec jak chcemy dziesiatki
    metrow, to trzeba wolniej.

    J.

  • 43. Data: 2013-12-05 10:31:28
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Skoro przez łącze o paśmie 3k można przesłać 128k to jakie jest pasmo łącza
    > ultradźwiękowego i ile można nim przesłać?

    Pan Shannon się kłania.
    Przy nieskończonej mocy można przesyłać dowolnie szybko ;)

  • 44. Data: 2013-12-05 10:39:40
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > W _fali_?

    Mam braki w podstawach, więc jak bredzę, to poprawcie (ale tak, zawsze
    chciałem *zrozumieć*, czym dokładnie jest fala EM) :) To, co miałem na
    myśli, to wykorzystanie pola magnetycznego.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 45. Data: 2013-12-05 10:57:08
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/12/2013 08:50, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Do przesłania zrozumiałej mowy wystarcza 9600bps. Z obrazem już nie
    > jest tak różowo, bo zależy od rozdzielczości i częstotliwości
    > odświeżania.

    Przy zastosowaniu nowych kodeków, zrozumiałą mowę mozna już upchać w 1200bps
    http://en.wikipedia.org/wiki/Codec2

    c.

  • 46. Data: 2013-12-05 11:33:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Cezar,

    Thursday, December 5, 2013, 10:57:08 AM, you wrote:

    > Przy zastosowaniu nowych kodeków, zrozumiałą mowę mozna już upchać w 1200bps
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Codec2

    Powiedzmy sobie, że krótkofalowcy mają trochę inne rozumienie pojęcia
    "mowa zrozumiała" ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2013-12-05 13:34:13
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/12/2013 10:33, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Powiedzmy sobie, że krótkofalowcy mają trochę inne rozumienie pojęcia
    > "mowa zrozumiała" ;)

    sprawdz sam czy rozumiesz .. bo ja tak:

    http://www.rowetel.com/blog/?p=2255 (tak, mam licencję ale nie
    praktyczne nówka nie śmigana)

    c.

  • 48. Data: 2013-12-05 16:48:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 04 Dec 2013 19:31:23 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Tak samo najprawdopodobniej nie istnieje czas i przestrzeń, ale
    > nie przeszkodziło to kwadratowi pochodnej położenia magnesu po
    czasie
    > przywalić niejednemu w palucha;-)

    Cichaj bo jeszcze Woźniak przyjdzie....

    --
    Marek

  • 49. Data: 2013-12-05 18:23:07
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1386231853@news.chmurka.net...
> [...]
    > Pierwszy modem miałem 2400 co nie budzi żadnych wątpliwości.
    > Potem gdzieś wyczytałem, że teoretyczna granica szybkości przesyłu danych

    U mnie VoIP w UPC zbzykuje 54333 max. Na EWSD jak miałem, było to 45333,
    taka czeska literówka :)

    > A za jakiś czas (jeśli mnie pamięć nie zwodzi) miałem modem 128k który
    > wyraźnie ignorował tę teoretyczną granicę.

    Nic nie ignorował :)
    Po prostu, protokół transmisji przewidywał czerokrotną kompresję danych i na
    28800 modemie (Zoom Comstar 620) szło mi dzięki temu niekiedy ponad setkę
    kbps (odnotowałem max 11003 CPS), jeśli np. leciał tekst, a ten się dobrze w
    modemach kompresował. Gdy modem nie przewidywał/nie miał kompresji, można
    było doinstalować prosty sterownik (pod DOSem!), który brał na siebie sprawy
    związane z kompresją i korekcją błędów). I działało to całkiem przyzwoicie.

    > Skoro przez łącze o paśmie 3k można przesłać 128k to jakie jest pasmo
    > łącza

    Z zastosowaniem kompresji. Wyżej wała nie podskoczysz i teoretycznie więcej,
    niż 57600 nie pójdzie.

    > ultradźwiękowego i ile można nim przesłać?

    Zależy jak szerokie będzie, jaka modulacja i te sprawy protokolarne,
    narzuty, i takie tam.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 50. Data: 2013-12-05 18:33:09
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    >
    > Chyba jednak zawiodła Cię pamięć. 56k to było max a i to tylko i
    > wyłącznie w miejscach, gdzie na samym początku w centrali było

    57600 OIDP, ... albo w miejscach, gdzie łącze analogowe nie miało zakłóceń i
    ograniczeń - bo w ramach lokalnego Strowgera, dobrze utrzymanego, dlaczego
    miało by nie pójść, skoro chłopaki Strowgerem komutowali 2 megabity...?

    > Do przesłania zrozumiałej mowy wystarcza 9600bps. Z obrazem już nie

    Obetnij jedno zero - D-STAR :))

    > jest tak różowo, bo zależy od rozdzielczości i częstotliwości
    > odświeżania.

    Gdzieś w maglu mówili tat temu ileś-tam, że płynny obraz miał być przy 2400
    (no jasne, że nie full-HD) :)) W każdym razie, w trakcie któregoś finału
    WOŚP, ciągnąłem przez modem (ale to już mogło być 28800) strumień przekazu
    ze studia. Rwało, ale to serwer raczej się nie wyrabiał.
    Mając jeszcze 2400, jakiś hamerykański faxmodem, jednocześnie gadałem przez
    NetMeeting, oraz przesyłałem plik MIDI. I szło przyzwoicie, choć hi-fi rzecz
    jasna to nie było.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.