    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bezprzewodowy przesył obrazu... z wody
    Date: Thu, 5 Dec 2013 10:15:50 +0100

    >Takie skojarzenie.
    >Pasmo w telefonii analogowej jest obcięte chyba do coś koło 3kHz.
    >Pierwszy modem miałem 2400 co nie budzi żadnych wątpliwości.
    >Potem gdzieś wyczytałem, że teoretyczna granica szybkości przesyłu
    >danych takim pasmem jest 32k.
    >A za jakiś czas (jeśli mnie pamięć nie zwodzi) miałem modem 128k
    >który wyraźnie ignorował tę teoretyczną granicę.

    Zwodzi. Albo to byl ISDN, pracujacy na strumieniu danych ISDN, albo np
    115200 czy 234k, ale to tylko po kabelku do komputera, zeby kompresje
    wykorzystac.

    >Skoro przez łącze o paśmie 3k można przesłać 128k

    Pasmo 3kHz ogranicza nam czestotliwosc modulacji.
    Ale ile bitow zakodujemy w jednej probce/okresie ... zalezy od szumow
    na linii.

    Modemy "analogowe" siegnely 33600 rzeczywistego transferu - nosna byla
    cos 1800Hz, kluczowana 3429 baud, co nam daje prawie 10 bit na probke.
    Zeby bylo ciekawiej, to przeciez miedzy telefonami nie ma juz druta,
    tylko kanal cyfrowy 8bit*8kHz.

    Kolejny krok to bezposrednie wykorzystanie tego kanalu, co pozwolilo
    osiagnac 56kbit/s.
    Tylko wymaga po stronie operatora podlaczenia bezposrednio w trakt
    cyfrowy.
    Modem klienta odbiera 56k, ale wysyla tylko 33600.

    >to jakie jest pasmo łącza ultradźwiękowego i ile można nim przesłać?

    Ja bym nie ryzykowal odpowiedzi.
    Ultradzwieki to teraz chyba GHz juz siegaja, a dziesiatki MHz sa
    standardowe.
    Na szczescie chyba woda dobrze je tlumi, wiec jak chcemy dziesiatki
    metrow, to trzeba wolniej.

    J.