  • 11. Data: 2010-07-04 18:16:35
    Temat: Re: bezpieczeństwo?
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Ktoś teraz powie, że w bezpośrednim zderzeniu i tak matiz nie ma szans jak
    > wypadkowa obydwu samochodów jadących 50 km/h będzie 100km.
    > Ale fakt jest faktem i nawet to ostanio udowadnianiano w programie
    > obalającym mity, że przy zderzeniu czołowym np 2 pojazdów jadących każdy
    > 50 km to nie jest tak, że uszkodzenia to wpadkowa obydwu prędkości ale
    > każdy jest uszkodzony tak jakby zderzył się z nieruchomą przeszkodą z
    > prędkością 50 km/h

    Jeśli jedno auto waży 1400kg, a drugie 600kg i zderzą się z prędkością
    50km/h+50km/h, ten lekki będzie miał szkody takie jak przy 70km/h ze ścianą,
    a ten cięzki takie jak 30km/h ze ścianą.
    Poza tym gwiazdki - jak ktoś już wspomniał - działają tylko w obrębie klasy.
    Czyli 3-gwiazdkowy Matiz w zderzeniu z 1-gwiazdkowym SUVem może mieć
    przechlapane.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 12. Data: 2010-07-04 20:06:23
    Od: "pavellz" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Olek" <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> napisał w wiadomości

    > będzie ok. 50km/h przy równej masie pojazdów...

    http://www.youtube.com/watch?v=hyDtrum7D0g
    Własnie, a w przypadku matiza na tym filmie wszystko wskazuje na to,
    że zniszczenia są zredukowane przez niską masę pojazdu, bo on się
    po prostu odbija. ;)

    Pamiętajmy o wielu innych zmiennych - gwiazdki NCAPu są
    1. przyznawane w zależności od wielkości pojazdu, a więc 2 gwiazdki
    małego auta nijak się mają do 2 gwiazdek limuzyny
    2. co parę lat zmieniają się reguły przyznawania gwiazdek, więc należy
    porównywać auto do jemu współczesnych
    3. pamiętajmy jeszcze o tym do czego dane auto służy. Matiz jest
    autem miejskim, tak jak pisze autor wątku - doskonałym do wciskania się w
    korkach
    i nie marnowania pensji na benzynę traconą na jazdę z prędkością
    pielgrzymki.
    Przy takiej jeździe ciężko się zabić, natomiast na autostradzie - cóż, nikłe
    szanse
    dla pasażerów. Pytanie do czego auto Ci służy, bo w końcu to Ty nim
    jeździsz, a nie
    grono doradców a la wujek dobra rada. Sam osobiście zdecydowałem
    się na Sparka (ponoć bezpieczniejszy, mimo że dostał mniej gwiazdek od
    matiza - p. powyżej)
    właśnie z racji na to że osiągam prędkości ledwie dostrzegalne na
    prędkościomierzu. ;)
    Pocieszę Cię z kolei, że z racji na wielkość kilka razy udało mi się uciec
    przed czymś
    co na mnie jechało, bo ten cudak mieści się na poboczu, między samochodami,
    etc.

    Pzdr
    Paweł

  • 13. Data: 2010-07-04 20:21:07
    Od: "pavellz" <p...@p...onet.pl>

    > Podsumowując: Twoje auto jest relatywnie w miarę bezpieczne jeśli
    > zderzysz się z autem tej samej klasy z tamtych czasów. W innych
    > przypadkach jest niebezpieczne. Jeśli zderzysz się z dużym autem
    > zaprojektowanym w miarę współcześnie to Matiz jest KATASTROFALNIE
    > niebezpieczny.

    Natomiast weź pod uwagę, że jeżdzenie statystycznie podwyższa Ci nieco
    szansę odniesienia obrażeń i wcale nie jest to, aż tak szalona różnica,
    z racji na to, że mając lepszy samochód: 1. osiągasz mimowolnie większe
    prędkości (bo kusi), 2. każdego dnia mijasz dostawczaki, autobusy,
    ciężarówki,
    tiry, kombajny, walce drogowe... ;) - na których i auta z najwyższej półki
    gną się jak puszka coli, a fakt posiadania pięciu gwiazdek wskazuje tylko że
    jadąc
    z prędkością miejską nie trafiasz do szpitala, o ile oczywiście
    przycelujesz tak, jak w wypadku testu. Niektórzy jadąc wozem z najwyższej
    półki
    obrywają spadającym drzewem w dach, czego nie przewidziało EuroNCAP, albo
    wysiadają prosto pod nadjeżdzający pojazd...
    Samochód daje tylko ILUZORYCZNE poczucie bezpieczeństwa, ale na szczęście
    większość
    ludzi nie ma w życiu ani jednego poważnego wypadku i tego nam wszystkim
    życzę.

    Pzdr
    Paweł

  • 14. Data: 2010-07-04 23:35:18
    Od: to <t...@a...xyz>

    pavellz wrote:

> [...]
    > szansę odniesienia obrażeń i wcale nie jest to, aż tak szalona różnica,
    > z racji na to, że mając lepszy samochód: 1. osiągasz mimowolnie większe

    Tylko jakoś mało widać mocno rozbitych dobrych aut, większość to jednak
    strucle (często dość mocne ale jednak strucle).

  • 15. Data: 2010-07-05 00:15:17
    Od: "pavellz" <p...@p...onet.pl>

    > Tylko jakoś mało widać mocno rozbitych dobrych aut, większość to jednak
    > strucle (często dość mocne ale jednak strucle).

    Chodzi Ci o to, że KM niekoniecznie muszą konkurować z szarymi komórkami?
    Zgadzam się, chociaż właśnie te wysilone do granic możliwości Golfy, Civiki
    czy stare BMW
    często lądują na drzewach. Naturalnie wiadomo jak wygląda klientela na te
    auta i może
    niekoniecznie moje uogólnienie przekłada się na miłośników Bentley'ów i
    Rolls-Royce'ów.

    Nie wiem skąd wyciągasz wnioski o tym czego jest więcej po wypadkach, bo
    jeśli
    z obserwacji komisów czy aukcji na allegro, to własnie o to chodzi, żeby nie
    było widać,
    że auto w połowie jest wytworem fabryki, a w połowie zdolności plastycznych
    pana Zdzicha
    z warsztatu blacharskiego.
    Może kwestią istotną jest także opłacalność naprawy. Możnaby faktycznie
    wysnuć
    wniosek, że matizy są bardzo niebezpieczne (trochę tego jest na allegro), a
    faktycznie
    jest tak że po większej stłuczce opłaca się to auto sprzedać na części, bo
    jakakolwiek większa
    naprawa blacharska przekracza wartość auta.
    Natomiast w mojej wypowiedzi chodziło mi o coś zupełnie innego. Mając małe
    auto z silnikiem 0,8 wydaje mi się że dosyć ciężko jest samemu się rozwalić
    przez własną
    głupotę, bo tym się nie da po prostu kozaczyć czy chociażby ruszać z piskiem
    spod świateł.

    Pzdr
    Paweł

  • 16. Data: 2010-07-05 01:02:25
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-07-04 20:06, pavellz wrote:

    > http://www.youtube.com/watch?v=hyDtrum7D0g
    > Własnie, a w przypadku matiza na tym filmie wszystko wskazuje na to,
    > że zniszczenia są zredukowane przez niską masę pojazdu, bo on się
    > po prostu odbija. ;)

    moim zdaniem bzdura... jak się "odbija" to co się dzieje z ludźmi w
    aucie przy takim "odbiciu"? to zderzenie to chyba przy 30 km/h :)
    nie jestem fizykiem, ale wydaje mi się, że jak będę jechał autem 2x
    cięższym niż matiz, to raczej przy czołówce z matiza nie będzie co
    zbierać... :)

  • 17. Data: 2010-07-05 03:37:51
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > przypadkach jest niebezpieczne. Jeśli zderzysz się z dużym autem
    > zaprojektowanym w miarę współcześnie to Matiz jest KATASTROFALNIE

    Aż tak bym nie przesadzał, katastrofalnie niebezpieczne to są
    większość subaru, większość mistubishi, wszystkie starsze BMW
    (do ~2001, bez5), wszystkie nissany z przed renault i chwilę po,
    małe hondy, i małe renault, wszystkie rovery poza q75.

    Daewoo nie było aż takie złe, ale fakt chwile później już (prawie)
    wszystko miało 5 ***** - poza audi.

    pozdrawiam.

  • 18. Data: 2010-07-05 03:45:28
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > ciężarówki,
    > tiry, kombajny, walce drogowe... ;) - na których i auta z najwyższej półki

    Właśnie się nie gną... wydaje się że się gną a jednak nie...
    znajdź przypadek gdzie poniżej 150km/h komuś coś się stało poważniejszego.

    Ostatnio akcja samobójcza francuskim vanem skończyła się
    zabiciem kierowcy autobusu i zranieniem 13 pasażerów - auto było
    za bezpieczne.

    Dużym, ciężkim BEZPIECZNYM autem to na sumy ponad 200 km/h można iść
    z czymś mniejszym.

    Tylko bezpieczne to nie jest vw phaeton (pierwszy) ani BMW 7 e65.
    ani volvo s80 (do 2006), za małe, za lekkie, za niebezpieczne.

    ale BMW 7 F1 już powinno być - w końcu wzięli bezpieczeństwo pod uwagę
    (wywiady były).

    pozdrawiam.

  • 19. Data: 2010-07-05 03:51:30
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > nie jestem fizykiem, ale wydaje mi się, że jak będę jechał autem 2x
    > cięższym niż matiz, to raczej przy czołówce z matiza nie będzie co

    odbicie, to zła konstrukcja strefy zgniotu, ale niewiele się odbił.
    dobrze ze się nie zgniótł - to istotniejsze, bo G granicznych raczej
    ta konstrukcja nie przekroczy, wcześniej się zgniecie.

    pozdrawiam

  • 20. Data: 2010-07-05 03:55:22
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    Rafal <n...@g...pl> napisał(a):

    > <ciach>
    > A kiedy zaczęto robić te testy? znaczy się gwiazdki liczyć?
    > bo mi coś świta że właśnie koło 2000.
    > Ja mam auto z 2001 i ma 5 gwiazdek.
    > Jeżeli mam racje, to widać że samochody zaczęto robić właśnie pod te
    > gwizadki.

    to to chyba albo lagunaII albo vel satis :)

    koło 1997 wystartowali z gwiazdkami.

    w 2001..2003 jeszcze auta były robione na zapas - i wytrzymywały
    strasznie dużo, potem już na styk.

    pozdrawiam.