    From: The_EaGle <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: bez sprzęgła
    Date: Tue, 25 Jan 2011 22:11:10 +0100
    <ihc598$4a5$1@news.onet.pl> <4d39c30f$1@news.home.net.pl>
    <ihche7$olc$1@news.onet.pl> <ihcnaq$dps$1@news.onet.pl>
    <ihcnh7$dps$2@news.onet.pl> <ihetim$f0k$2@news.onet.pl>
    <4d3afc6b$1@news.home.net.pl> <ihjq2e$kvf$1@news.onet.pl>
    <ihjqdv$tuo$1@node1.news.atman.pl> <ihjs5m$v2f$1@news.onet.pl>
    <ihjsn3$tuo$4@node1.news.atman.pl> <ihlr0m$27v$1@news.onet.pl>
    <ihm2j2$o57$2@node1.news.atman.pl> <ihm76t$fi9$1@news.onet.pl>
    <ihm94l$o57$3@node1.news.atman.pl> <ihmc04$2o7$1@news.onet.pl>
    <ihmef5$o57$6@node1.news.atman.pl>

    W dniu 2011-01-25 13:08, AZ pisze:

    > Ja? "Silnik podczas zmian obr generuje moment obr w tym przypadku moment
    > hamujacy", dobrze rozumiem ze moment obrotowy = moment hamujacy?

    Moment obr silnika mierzy się na hamowni tzn że działasz siłą hamującą
    na obr się wał korbowy silnika. Moment jaki zostaje zmierzony to moment
    obr silnika albo moment hamujący na urządzeniu wiec w tym wypadku tak
    będzie że oba momenty są sobie równe.

    W naszym przypadku moment silnika jest określony w parametrach tech
    silnika natomiast moment hamujący jaki powstaje podczas gwałtownej
    zmiany prędkości obr w dół (podczas zmiany biegów w górę) czy w górę
    (podczas redukcji) bez sprzęgła będzie kilkukrotnie większy od momentu
    samego silnika.

    Teraz pojawia się pytanie na które ja nie znam odpowiedzi czy producenci
    motocykli przewidzieli że takie momenty będą powstawać podczas
    eksploatacji i tak zaprojektowali skrzynie że ona się nie rozleci przez
    cały okres eksploatacji motocykla. Fotografie zniszczonych zębów (a nie
    tylko kłów) dają do myślenia.

    Jak rozumiem ty twierdzisz że TAK, ja natomiast że NIE i to zdaje się
    cała różnica zdań.

    > Chcac zmienic moment musze zadzialac sila i znowu powstaje moment? :-)

    Oczywiście chodzi o prędkość a nie moment.
    Powinno być "Chcąc zmienić prędkość(obrotową) muszę zadziałać jakąś siłą
    czyli powstaje moment.

    > Chyba sie zapetliles.

    Przez Ciebie ;) kurde zamiast pracować to się fizyką skrzyni biegów
    zajmuje... :)

    Pozdrawiam serdecznie
    Rafał