    From: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: analog w dobie cyfry
    Date: Wed, 16 Dec 2009 15:56:10 +0100
    <hfs0uo$4jp$1@inews.gazeta.pl> <hft4q3$mut$1@news.onet.pl>
    <hftfmr$kne$1@inews.gazeta.pl> <hftr7f$ko3$1@news.onet.pl>
    <hg0mh5$bkd$1@inews.gazeta.pl> <hg0rb0$kjc$1@news.onet.pl>
    <hg131m$sgc$1@inews.gazeta.pl> <hg14e8$alv$1@news.onet.pl>
    <hg1c51$tb$1@inews.gazeta.pl> <hg1dj7$rf9$1@news.onet.pl>
    <hg2spe$ess$1@inews.gazeta.pl> <hg36j1$3oi$1@news.onet.pl>
    <hg3dbq$n5g$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@b...googlegroups.com>
    <hg3jr8$o8s$1@node1.news.atman.pl>
    <7...@j...googlegroups.com>
    <hg7re0$m9f$1@node2.news.atman.pl> <hg80nf$vqi$1@news.onet.pl>
    <6...@3...googlegroups.com>
    <hgak23$7t3$1@news.onet.pl>

    cichybartko pisze:

    > Freeman piszę dokładnie tak:
    > "Dla wielu ... ważna część pomiaru ekspozycji nie wiąże
    > się z potrzebą użycia światłomierza..."

    To zdanie wydaje się być podejrzanie niegramatyczne, jesteś pewien że
    tłumacz wiedział o czym pisze? ;-)

    > ... "W rzeczywistości, niektórzy fotografowie całkowicie omijają
    > pomijają pomiar światła za pomocą światłomierza i wykonują jeden lub
    > kilka testów na filmie momentalnym, by ustalić właściwe nastawienie
    > ekspozycji."
    > To są cytaty z Michaela Freemana "Fotografia studyjna" strona 83 wydanie
    > polskie z 1993 roku.

    Ważne jest słowo "niektórzy" a poza tym pisałem o tym już wcześniej - w
    znanym studiu, przy znanych źródłach światła i "oświetleniu totalnym"
    gdy kontrasty sceny są niewielkie a liczy się praktycznie jedynie
    kolorystyka sceny pomiar po prostu nie jest potrzebny.

    Swoją drogą, dobrym ćwiczeniem które "odczarowuje" kwestie dokładności
    pomiaru światła jest nauczenie się korzystania ze "słonecznej 16-tki"
    albo {dla bardziej zaawansowanych} tabelki naświetleń - oczywiście w
    plenerze. Rezultaty okazują się zaskakująco dobre nawet na slajdach :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt