  • Data: 2009-12-16 14:56:10
    Temat: Re: analog w dobie cyfry
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

    cichybartko pisze:

    > Freeman piszę dokładnie tak:
    > "Dla wielu ... ważna część pomiaru ekspozycji nie wiąże
    > się z potrzebą użycia światłomierza..."

    To zdanie wydaje się być podejrzanie niegramatyczne, jesteś pewien że
    tłumacz wiedział o czym pisze? ;-)

    > ... "W rzeczywistości, niektórzy fotografowie całkowicie omijają
    > pomijają pomiar światła za pomocą światłomierza i wykonują jeden lub
    > kilka testów na filmie momentalnym, by ustalić właściwe nastawienie
    > ekspozycji."
    > To są cytaty z Michaela Freemana "Fotografia studyjna" strona 83 wydanie
    > polskie z 1993 roku.

    Ważne jest słowo "niektórzy" a poza tym pisałem o tym już wcześniej - w
    znanym studiu, przy znanych źródłach światła i "oświetleniu totalnym"
    gdy kontrasty sceny są niewielkie a liczy się praktycznie jedynie
    kolorystyka sceny pomiar po prostu nie jest potrzebny.

    Swoją drogą, dobrym ćwiczeniem które "odczarowuje" kwestie dokładności
    pomiaru światła jest nauczenie się korzystania ze "słonecznej 16-tki"
    albo {dla bardziej zaawansowanych} tabelki naświetleń - oczywiście w
    plenerze. Rezultaty okazują się zaskakująco dobre nawet na slajdach :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt