  • Data: 2011-12-30 09:21:29
    Temat: Re: adaptacja akumulatora
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "P.B." <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:1r44z25eaqey5$.1g4mradso8gjx.dlg@40tude.net...

    > W samochodach to nie wiem, ale w UPSach APC Smart, takich sprzed 5-10 lat,
    > po wymianie akumulatora żelowego, jeżeli nie wprowadziło się ponownie
    > fabrycznych punktów krzywych ładowania, to UPS po kilku dniach znów
    > wyświetlał "Replace Baettery".

    W smartach żadnych krzywych nikt nie wprowadza. Po wymianie aku należy po
    prostu przeprowadzić kalibrację i tyle.
    Polega ona na wskazaniu UPSowi poziomów napięć oraz mocy zmierzonych
    miernikiem, wprowadzeniu ich wartości do odpowiednich rejestrów oraz na
    koniec pełnego cyklu ładowania i rozładowania pod obciążeniem 30-60%. Wtedy
    podczas rozładowania UPS sam kontroluje stan akumulatora i wprowadza sobie
    odpowiednie wartości do pamięci.
    Posiadam kilka takich upsów i kalibrowałem już wiele razy, nawet pod
    akumulatory sporo pojemniejsze po 100Ah.
    Zastanawiam się tylko po jakiego grzyba coś takiego w samochodach?
    O ile udało im się dzięki temu wydłużyć żywotność aku w samochodzie?
    A może nie o żywotność aku chodzi ale właśnie o zostawianą kasę w serwisie?

    > Teraz podobnie jest w akumulatorach
    > laptopowych: chip w akumulatorze pamięta, że ma zużyte ogniwa i nawet po
    > ich wymianie akumulator nie działa poprawnie - trzeba wymieniać, albo
    > resetować układ sterujący wewnątrz baterii.

    W pamięci EEPROM jest zaszyta informacjia o cyklach ładowania. Trzeba
    wyzerować.

    Marek