  • 21. Data: 2024-09-16 14:10:01
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Sep 2024 11:35:07 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Starczy, ale nie przejdzie przez otwory.

    Znam ten ból :-)

    > Ja to powiesiłem i napisałem tu, aby przekazać informację (ostrzec), że
    > jak w opisie żyrandola jest, że ściemnialny to może znaczyć, że wszystko
    > połączone razem.
    > Nie zajmuję się tamtym i na razie na pewno się tym nie zajmę.
    > Świeci? - świeci. Na razie starczy.

    Jeśli nie jest za jasno ... widać tak jest dobrze :-)

    > Kiedyś z sufitu w ogóle nie wystawał kabel ochronny i było dobrze.

    A jak kiedyś ktos inny będzie grzebał ?

    > Już kiedyś pisałem, że u mnie w kuchni z sufitu wystaje ochronny i
    > dopóki miałem drewniany żyrandol nie było problemu, ale jak powiesiłem
    > metalowy i podłączyłem jak trzeba to przy każdej wymianie żarówek czułem
    > mrowienie. Myślałem, że przebicie dopóki nie przyszło mi do głowy
    > sprawdzić dokładniej - na tym żółto-zielonym mam na stałe fazę.

    A i to nie wiadomo - podłączony pod fazę, czy nie podłaczony i
    pojemnościowo zbiera.

    J.

  • 22. Data: 2024-09-16 14:52:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Gdy miałem jakieś 15..17 lat nie dało się, za żadne skarby dostać
    > żarówek. Jedyne jakie udało się kupić były 200W. Ale to świeciło
    > za mocno. Najpierw podłączyłem przez diodę, ale wtedy dawało się
    > wyraźnie zauważyć mruganie. No to zrobiłem sterowanie tyrystorowe
    > z na stałe ustawionym załączaniem w połowie każdego impulsu.
    > Świeciło jak trzeba

    No właśnie nie jak trzeba. Efektywność dramatycznie spadła. Jak było
    faktycznie w połowie, to moc pobierana była wyższa niż 100W (włókno
    o niższej temperaturze ma mniejszą rezystancję), a światła może mniej
    niż z żarówki 60W. Na tym polegał sławetny "spisek zarówkowy" --
    producenci umówili się, że nie będą sprzedawać żarówek niskosprawnych
    (czyli drogich w eksploatacji), za to długowiecznych. Klient na tym
    finansowo zyskał, ale ludziom trudno dogodzić, do dzisiaj wierzą w to,
    że to był zamach na ich pieniądze.

    Efektywność zależy też od mocy żarówki. Im moc większa, tym lepiej:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBar%C3%B3wka#Skut
    eczno%C5%9B%C4%87_%C5%9Bwietlna

    Ale znowu, gdy wycofywano w Europie żarówki wolframowe, to najpierw
    zakazano tych wyskosprawnych (np. 100W), a niskosprawne pozostawały
    dalej w sprzedaży.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2024-09-16 15:51:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Sep 2024 14:52:10 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >
    > Ale znowu, gdy wycofywano w Europie żarówki wolframowe, to najpierw
    > zakazano tych wyskosprawnych (np. 100W), a niskosprawne pozostawały

    Te duzej mocy jak się zastąpi jeszcze bardziej sprawnymi, to
    oszczędność będzie duża. a na drobnicy - mała.

    Tylko że przemysł wtedy miał problem z LED o dużej mocy, tzn tak ok
    1500 lm, tyle co ta 100W żarówka.
    A może przy okazji się trochę sciemniło, bo wsadzili słabsze, i jakoś
    nikomu nie przeszkadza ?

    J.

  • 24. Data: 2024-09-16 18:32:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > tak ok 1500 lm, tyle co ta 100W żarówka.
    > A może przy okazji się trochę sciemniło, bo wsadzili słabsze,

    Gdy zakazywano żarowych "setek", to przemysł jeszcze nie był w stanie
    dostarczyć żadnych ledów. Były w śladowych ilościach, drogie i słabe.
    Dostarczał tylko świetlówki, wśród ktorych trudno było o *realny*
    zastępnik setki. Więc owszem, ludziom na ogół to przeszkadzało i klęli
    na te pomysły. Zastąpienie świetlówką "czterdziestki", świecącej stale
    na jakiejś klatce schodowej, miało sens, ale akurat ta czterdziestka
    wciąż była "legalna".

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2024-09-16 20:01:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Sep 2024 18:32:16 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Gdy zakazywano żarowych "setek", to przemysł jeszcze nie był w stanie
    > dostarczyć żadnych ledów. Były w śladowych ilościach, drogie i słabe.

    Ale chyba już z perspektywami.

    > Dostarczał tylko świetlówki, wśród ktorych trudno było o *realny*
    > zastępnik setki.

    Bardzo łatwo. Sam używałem duzo wcześniej.

    Tylko w łazience i toalecie miałem żarówki, bo częste włączanie
    świetlówkom nie służy.

    W ramach protestu przeciw unijnym regulacjom wkręciłem i tam
    swietlówkę. I padła w ciągu roku. Ale to Kaufland za to zapłacił,
    w ramach gwarancji :-)

    LED też się okazują wcale nie takie trwałe .. zwykła chinska
    bylejakość, czy celowe postarzanie?

> [...]
    > na te pomysły. Zastąpienie świetlówką "czterdziestki", świecącej stale
    > na jakiejś klatce schodowej, miało sens, ale akurat ta czterdziestka

    Ale czy ona się powinna świecic stale?
    Czy właśnie często wyłączać i włączac?
    W dodatku słabe świetlówki mniej wydajne, OIDP.

    No i akurat się pojawiły LED, więc nie wiem, czy UE to jakoś
    uzgodniła, czy prawidłowo przewidziała, i słabe LED nie były
    problemem.

    Więc mam wrażenie, że wiele osób protestowało bardziej w imię
    "utraconej wolności", czy po prostu przyzwyczajeń.
    Akurat żarówki są tak mało wydajne, ze naprawdę - powinni tego
    zabronić :-)

    J.

  • 26. Data: 2024-09-16 20:50:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Bardzo łatwo. Sam używałem duzo wcześniej.

    Nigdy nie udało mi się znaleźć świetlówki, która świeciła tak jasno,
    jak żarowa setka. Na pudełku czasem pisali coś w rodzaju "odpowiednik
    105 W", ale to ściema była.

    > LED też się okazują wcale nie takie trwałe .. zwykła chinska
    > bylejakość, czy celowe postarzanie?

    Nie wiem, mam w garażu pudło na małe elektrośmieci, lamp tam mało.
    Mnie się psują rzadko.

    > Ale czy ona się powinna świecic stale?
    > Czy właśnie często wyłączać i włączac?

    Jeśli często, to nie miejsce dla świetlówki. Ale żarówek świecących
    przez długie godziny też sporo, więc było miejsce dla nowej technologii.

    > W dodatku słabe świetlówki mniej wydajne, OIDP.

    Może jest różnica, ale nie tak wielka, jak w przypadku żarnika.

    > Więc mam wrażenie, że wiele osób protestowało bardziej w imię
    > "utraconej wolności"

    Ja akurat ten powód uważam za bardzo słuszny w przypadku protestów.

    > Akurat żarówki są tak mało wydajne, ze naprawdę - powinni tego
    > zabronić :-)

    Po co zabraniać? Dzisiaj mało kto chciałby wracać do żarówek. Ale są
    wyjątkowe przypadki, że żarówka lepsza. Na dalekiej północy, w czasie
    nocy polarnej, to najlepsze źródło światła. W dodatk często wystarcza
    do ogrzania pomieszczenia. A tak trzeba dodatkowy grzejnik.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2024-09-16 21:06:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Sep 2024 20:50:54 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nigdy nie udało mi się znaleźć świetlówki, która świeciła tak jasno,
    > jak żarowa setka. Na pudełku czasem pisali coś w rodzaju "odpowiednik
    > 105 W", ale to ściema była.

    Różne były, i problemów raczej nie miałem.
    Choć też nie porównywałem dokładnie z setkami - swieciło, aż za
    dobrze, jak nie potrzebowałem, to wyłączałem.
    Ale mocniejsze niz "100" też IMHO były.

    Ba - były i są "fotograficzne".

    Chcesz "400W" ?
    https://allegro.pl/oferta/zarowka-fotograficzna-swie
    tlowka-studyjna-lampa-stale-e27-5500k-85w-400w-78386
    40922

    Tylko ten trupi kolor, jak znam życie :-(

    > Nie wiem, mam w garażu pudło na małe elektrośmieci, lamp tam mało.
    > Mnie się psują rzadko.

    A mnie troche przybywa ... zepsutych.

    > Jeśli często, to nie miejsce dla świetlówki. Ale żarówek świecących
    > przez długie godziny też sporo, więc było miejsce dla nowej technologii.

    Ale długie godziny to się swieci lampka podswietlenia numeru domu :-)

    W bloku mi zamontowali LED z czujnikami ruchu ...

    > Może jest różnica, ale nie tak wielka, jak w przypadku żarnika.

    Może nawet podobna - żarówki też nie są aż tak rózne.

    > Ja akurat ten powód uważam za bardzo słuszny w przypadku protestów.

    > Po co zabraniać? Dzisiaj mało kto chciałby wracać do żarówek.

    Tak jak wcześniej, i np przy szczepionkach - zaraz by się znalazło
    sporo takich, co ... nie, nie wróciliby, oni (by) zawsze używali
    żarówek.

    A, jeszcze jedna sprawa - ostatnie partie żarówek to jakaś porażka,
    bardzo szybko się przepalały.
    Tzn te ostatnie popularne, bo potem zaistniały "wstrząsoodporne" - one
    moze trwalsze, choć jeszcze mniej wydajne.

    > Ale są
    > wyjątkowe przypadki, że żarówka lepsza. Na dalekiej północy, w czasie
    > nocy polarnej, to najlepsze źródło światła.

    Dlaczego? Kolor? LED "warm white" nie jest równie żółta?

    > W dodatk często wystarcza
    > do ogrzania pomieszczenia. A tak trzeba dodatkowy grzejnik.

    100W na dalekiej północy, to chyba za mało?
    No i trzeba dużo prądu do grzania, a to niewłaściwe, z wyjątkiem
    Norwegii :-)

    J.

  • 28. Data: 2024-09-16 21:14:56
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.09.2024 o 11:35, Piotr Gałka pisze:

    > Ja to powiesiłem i napisałem tu, aby przekazać informację (ostrzec), że
    > jak w opisie żyrandola jest, że ściemnialny to może znaczyć, że wszystko
    > połączone razem.

    Ok. Ja jednak zawsze zwracam uwagę na ilość kabelków :)...i kompletnie
    nie za bardzo interesuję opisem. To jednak jest ważne, bo WIEM co chcę.
    Sprzedawcy nigdy nie traktuję jak eksperta. Ta osoba jest dla mnie
    "maszyną białkową" pomiędzy produktem a płatnością. Często sugestywną
    albo niewyedukowaną (różnica pomiędzy Castorama a Liroy Merlin...gdzie w
    Castorama to jeszcze coś wiedzą :) bo są edukowani/kwalifikowani.

    Przykład niedawno. Pękł mi pasek do glebogryzarki, taki:

    https://allegro.pl/oferta/pas-napedu-v10x670-kolo-pa
    sowe-metalowe-tip36-118-dn-tip3406-nac-15504428503

    Tak, szukałem u producenta, gdziekolwiek pod nazwą "glebogryzarki". Cena
    którą widzisz to jedna z tańszych bo zerwany i wyciągnięty pasek trudno
    zmierzyć.

    Poszedłem do motoryzacyjnego/samochodowego i kupiłem pasek 10x675 :)
    Tak, kupiłem pasek Bosch za 12.50zł :)

    Kto wygrał?

    Podobnie miałem z wieloma produktami. Nie interesuje mnie w sumie
    "nazwa" kiedy szukam konkretu operując na "wymiarze" a w przypadku
    żyrandola, na ilości wyprowadzonych przewodów :)

    Znów ostatnio. Padł mi ponownie alternator i...regeneracja to 250zł
    Regenerowany na Allegro to 620zł z wysyłką. Miałem takie 3szt w ciągu 3
    lat. Kupiłem nowy ale nie do mojego auta...ale o parametrach mojego :)
    Cena 650zł z gwarancją 2 lata. Nowy. Liczę że posłuży tyle co nowy
    fabrycznie, czyli 10 lat :)

    Już bardzo dawno zauważyłem, że nie warto ulegać jakimś dziwnym
    wymysłom/napisom/reklamom w prostych sprawach...skoro udowodniłem sobie
    dawno temu, ze jestem na tyle "fachowcem" że wiem co chcę i operuję na
    fizyce a nie na demagogii :)

    --
    Pixel(R)??

  • 29. Data: 2024-09-16 21:31:06
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.09.2024 o 11:52, Piotr Gałka pisze:

    > Nie zamierzam się doktoryzować na tym temacie.
    > Mam też uraz :) do sterowania fazowego z dzieciństwa.

    No to "wjadę" w temat. Nie myślałeś o zastosowaniu kondensatora
    szeregowo do "żarówek" LED? Proste i nieskomplikowane. Ja tak gdzieś
    uczyniłem w sensie, że mam podwójny włącznik i jeden włącza pełną fazę a
    drugi leci szeregowo przez kondzia (nie pamiętam wartości) ale zmieścił
    się do puszki pod włącznikiem. OK, "żarówki" LED powinny być dobierane
    równomiernie mocą/takiesame. Mam tam 50% na 100% i działa bez zakłóceń.

    Nie, nie powoduje to iskrzeń czy wypadania bezpiecznika.
    Proste&skuteczne za niewielką cenę :)

    --
    Pixel(R)??

  • 30. Data: 2024-09-16 21:42:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Sep 2024 21:31:06 +0200, Pixel®🇵🇱 wrote:
> [...]

    [...]

> [...]
    > uczyniłem w sensie, że mam podwójny włącznik i jeden włącza pełną fazę a
    > drugi leci szeregowo przez kondzia (nie pamiętam wartości) ale zmieścił

    A szkoda, ze nie pamiętasz, bo mi tak wychodzi szacunkowo z 5uF.
    Tzn tak na 40W w LED ..

    400V wystarczy, czy za mało?

    Bo to nie takie znów małe bydlątko
    https://www.tme.eu/pl/details/mkp13-4.7u_400/kondens
    atory-polipropylenowe-audio/miflex/mkp13g547g-b/

    > OK, "żarówki" LED powinny być dobierane równomiernie mocą/takiesame.

    Chyba nie muszą. W końcu - równolegle połączone.

    Ale jakieś lepsze, z przetwornicą ... mogą się nie dać tak sciemnić.

    > Mam tam 50% na 100% i działa bez zakłóceń.
    > Nie, nie powoduje to iskrzeń czy wypadania bezpiecznika.

    Iskrzenie chyba powoduje, ale tylko przy włączaniu tego jednego
    wyłącznika ...

    J.