  • 141. Data: 2024-09-22 13:02:39
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Małym obrazkiem wykryli?

    Potem robili mi próbę tuberkulinową po której zrobiła się wielka plama.
    Normalnego RTG nie robili.
    Lekarstwo dostałem w litrowej butli, 500 tabletek. Wżerałem 15 dziennie.
    Do tego witaminy, była cała dziecięca garstka.

    Paweł

  • 142. Data: 2024-09-22 13:22:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Potem robili mi próbę tuberkulinową po której zrobiła się wielka plama.
    > Normalnego RTG nie robili.

    Czyli w zasadzie nie wiedzieli co leczą. Mnie w tamtych czasach robili
    pełnowymiarowe RTG przy okazji zapalenia płuc. Pamiętam ogromną lampę
    rentgenowską bez żadnych osłon, świecącą na całe pomieszczenie.
    Mnie kazali stać pod ścianą i trzymać za sobą w rekach ekran ołowiany
    osłaniający to, co poniżej pleców.

    > Lekarstwo dostałem w litrowej butli, 500 tabletek. Wżerałem 15 dziennie.
    > Do tego witaminy, była cała dziecięca garstka.

    Najważniejsze, że dobrze się skończyło. Ale czy to faktycznie była
    terapia? Pokonanie prątka bez antybiotyków?

    --
    Jarek

  • 143. Data: 2024-09-23 14:57:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 21:14:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Małym obrazkiem wykryli? Wszystkich nas tak badali, wezwania na okresową
    > fotkę były obowiązkowe, pod groźba kary. Ale koledze wykryli jak już pluł
    > krwią. PAS też wżerał, ale jak mu powiedzieli, ile zastrzyków dostanie,
    > to wziął kartkę papieru tej wielkości, by się na niej zmieściły cztery
    > litery. Potem zrobił długopisem tyle kropek, ile igieł. Gęsto było, widok
    > trochę załamywał. W ogóle wtedy sporo ludzi chorowało, sam znałem kilku.
    > Teraz ani jednego.

    Ani jednego nie znasz?
    Bo troche choruje, cos mi chodzi po glowie, ze nawet rośnie.

    Szczepionki, antybiotyki, choćby te zdjęcia, lepsze wyżywienie, lepsze
    mieszkania, dostępność lekarzy - i prawie zwalczyliśmy.

    J.

  • 144. Data: 2024-09-23 15:09:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 17:02:09 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]

    Nie wiem czy tak kiedyś było ... no chyba, ze to normalne, bo
    scyntylator lepszy niż klisza, i w tej "kasecie" schowany..

    No własnie - jak ma być małe, to zmniejszać trzeba optycznie, bo
    rentgenowskie soczewki kiepskie.

    Z tą dawką, to nie jestem pewien, moze porównywalną?

    I tu pewnie dawka była większa, bo oglądanie trwało.
    Potem mogła być jakas kamera do oglądania, a czułość rosła ...

    > To są kolejne, jeszcze inne rzeczy. Kiedyś żona złamała rękę, trafiła
    > na SOR szpitala, w którym znajomy robi za technika od zdjęć. No to mi
    > pokazał wszystko od kuchni. Zamiast kasety z kliszą srebrową podłożył
    > jakieś takie cóś płaskie, potem włożył to w diwajs, który nazywał
    > "skanerem".

    I to płaskie, to nie był cały skaner?
    Bo teraz bym się nie zdziwił, elektronika z pamięcią, a potem odczyt w
    interfejsie.

    Chyba gdzies u dentysty cos podobnego widziałem - najpierw cos
    płaskiego w usta, a potem to w "skaner".
    Tam nie wiem, czy wielorazowego użytku, bo u nich rozmiar mały - stać
    ich na jednorazowe :-)

    Ale one chyba najbardziej zaraźliwe są.

    J.

  • 145. Data: 2024-09-23 15:11:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 15:59:51 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jak zwał, tak zwał. Chodzi o bielszy odcień bieli.

    Albo czerni :-)

    > Ja sobie to wyobrażam tak, że odróżniają na przykład gradienty.
    > Ale w szczegóły nie wchodziłem.

    > Na moje nieprofesjonalne oko pomysł brzmi całkiem dobrze. Ale te
    > zdjęcia to nie tylko rentgen, ale i rezonans czy inne tomografie.

    Tam też by tak można.

    J.

  • 146. Data: 2024-09-23 15:16:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 15:52:45 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Sens tekstu był taki, jak go opisałem. Ten cały Markus Krajewski
    > (zbieżnośc imion przyadkowa?) przyznaje, że wybrany punkt pracy
    > włókna jest kompromisem (między efektywnością a żywotnością),
    > ale najbardziej boli go motywacja kapitalistów. Że chcą zarobić.
    > Facet się chyba z choinki urwał, jeśli to go dziwi. A że przy

    Niby tak, ale warto by zobaczyc na czym kapitalistom bardziej
    zależało.

    > okazji w wyniku tego kompromisu ogół konsumentów zarabia ze
    > dwadzieścia razy więcej od ogółu fabrykantów, to już dla szurów
    > nieistotne.

    A jeśli odwrotnie?
    Fabrykanci 20x więcej niz klient?

    Szczególnie, ze czytasz - podniesli ceny.

    Ale jeszcze mnie te patanty intrygują, moze GE wymyślił cos kluczowego

    > Na Śląsku był przemysł, przemysł zżerał prąd. Taki władza miała
    > pomysł na gospodarkę.

    Ale co - przy okazji sie robotnik nie pożywi?

    J.

  • 147. Data: 2024-09-23 15:18:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 15:36:25 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Jakieś pół wieku temu był pomysł, aby wywoływać materiały rentgenowskie
    > w wywoływaczu zawierającym TSS i alfa-naftol. Wychodził bardzo ładny
    > niebieski obraz o kontraście, według fotometru, znacznie większym niż
    > przy standardowym wywoływaniu. Ale nie przyjął się, lekarze mówili, że
    > nic nie widać.

    Swoją drogą, kiedys za PRL, to mi na pogotowiu wywołali zdjęcie tak
    szybko, ze nie wiem czy to 2 minuty trwało.
    Wyglądało klasycznie ... polaroid w koncu też jest szybki .

    J.

  • 148. Data: 2024-09-23 15:23:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Sep 2024 15:31:46 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > A studentki mają z tym ogromny problem. Przychodzi facet i ustawia w
    > pięć sekund. Poprawnie.

    To może jednak inny kolor?
    Chyba ze ... te ich receptory mają inne krzywe czułości.
    My widzimy jeden kolor, a one .. jeden receptor mniej, drugi więcej.

    No ale zaraz - przy porównianiu dwóch takich samych kolorów i u nich
    powino być takie samo wrażenie.

    Chyba, ze im te receptory jakoś większymi regionami rosną ?

    J.

  • 149. Data: 2024-09-23 16:55:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ani jednego nie znasz?
    > Bo troche choruje, cos mi chodzi po glowie, ze nawet rośnie.

    Nie znam. Czytałem, że "gruźlica wraca", ale wyobrażałem to sobie tak,
    że znaleziono kogoś, kto zachorował.

    > Szczepionki, antybiotyki, choćby te zdjęcia, lepsze wyżywienie,

    Mnie wszkole podstawowej na lekcjach biologii (a może czegoś innego)
    uczyli, że nie wolno pić nieprzegotowanego mleka. Bo tam *jest* gruźlica.
    To samo mówił telewizor, pisała o tym prasa. Prątki Kocha były tak
    oczywistym składnikiem mleka, jak laktoza. Dzisiaj, jeśli wykryją kilka
    bakterii w jakimś produkcie spożywczym, to wycofuje się całą partię.

    > i prawie zwalczyliśmy.

    Mówią, że pierwszy skokowy spadek zachorowań nastąpił wtedy, gdy dorożki
    w miastach zostały zastąpione przez samochody. Prątki jakoś szczególnie
    lubią bywać w oparach końskiej kupy.

    --
    Jarek

  • 150. Data: 2024-09-23 17:08:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Swoją drogą, kiedys za PRL, to mi na pogotowiu wywołali zdjęcie
    > tak szybko, ze nie wiem czy to 2 minuty trwało.
    > Wyglądało klasycznie ... polaroid w koncu też jest szybki .

    Z tego co pamiętam z moich przygód z fotografią, wywoływanie tyle
    trwa. Utrwalać (wypłukiwać nienaświetlonych soli stebra) w tym
    przypadku w zasadzie nie trzeba. O ile klisza nie idzie do archiwum.
    A jeśli idzie, to dokładnie utrwalić można już po opisaniu przez
    lekarza.

    --
    Jarek