  • 121. Data: 2024-09-20 18:01:39
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 17:26:27 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Komórki są takie same, receptor jest inny.

    > Prawdopodobnie niezauważalne. Widzisz to, co Twój mózg zinterpretuje. W

    Ale ma inne podstawy do interpretacji ... no dobra, my jestesmy
    gruboskórni, może i widzimy cos inaczej, ale nie potrafimy opisać :-)

    > XIX wieku były badania których celem było stwierdzenie, ile odcieni
    > rozróżnia człowiek. Wynikało z nich, że wszyscy mężczyźni widzą podobnie
    > i rozróżniają 6 do 8 milionów odcieni (im starszy chłop, tym mniej). U
    > kobiet liczba rozróżnianych odcieni różni się osobniczo i nie dało się
    > zbadać ile ich jest. Dalszym badaniom poddawano tylko mężczyzn, badacze
    > uznali, że "baby gadają bzdury". Dopiero po Human Genome Project
    > zrozumieliśmy, że rzeczywiście kobieta widzi inaczej.

    O tych kobietach to słyszało sie od dawna.

    Moja nauczycielka wspominała zajęcia na studiach z kolorymetrem,
    gdzie trzeba było pokręcic i zrównać kolory.
    Kręciła ona, kręciły koleżanki - no nie chcą się zrównnać.
    poprosiły kolegę - w moment ustawił. Tzn on tak mówił.
    Patrzą one - no jak zrównane, jak całkiem inne.

    Ale wynik mu wyszedł taki jak trzeba :-)

    Widać mężczyzna zaprojektował ten kolorymetr :-)

    J.

  • 122. Data: 2024-09-20 20:50:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 20.09.2024 o 18:01, J.F pisze:
> [...]
    > poprosiły kolegę - w moment ustawił. Tzn on tak mówił.
    > Patrzą one - no jak zrównane, jak całkiem inne.
    >
    > Ale wynik mu wyszedł taki jak trzeba :-)

    Jest dokładnie tak, jak napisałeś. Wielokrotnie to zauważałem na
    zajęciach z chemii analitycznej.
    Dowcip polega na tym, że w kolorymetrze ustawia się jednakową jasność
    tego samego koloru, umiejętność rozróżniania kolorów nic nie daje.
    Widać, że gorsze rozróżnianie luminancji jest ceną za lepsze
    rozróżnianie koloru.

    P.P.

  • 123. Data: 2024-09-20 21:30:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > A emitowana energia jest proporcjonalna do czwartej potęgi temperatury
    > włókna. Zakładając, że to ciało doskonale czarne, dla wolframu
    > przybliżenie nie jest złe.

    To znane prawo fizyki, niezmienne. Obok tego są "prawa techniki",
    które daje się kształtować. Najpierw skręcenie drucika w sprężynkę,
    potem spirala dwuskrętna, atmosfera gazów szlachetnych, w kóncu
    efekt halogenowy, wszystko to sprawiło, że pozostając przy tym samym
    tysiącu godzin, spiskującym firmom udało się podwyższyć temperaturę
    powierzchni emitującej światło, a tym samym podnieść efektywność.

    --
    Jarek

  • 124. Data: 2024-09-20 21:37:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > tego samego koloru, umiejętność rozróżniania kolorów nic nie daje.
    > Widać, że gorsze rozróżnianie luminancji jest ceną za lepsze

    Mam znajomego lekarza radiologa. Wybitny, konsultant krajowy, jeden
    z lepszych speców w Europie. Ma w domu wielki monitor, przysyłają
    mu trudne przypadki, a on widzi to, czego inni nie widzą. Zdjęcia są
    takie, jak oldskulowy rentgen. Pytam go, czemu nie używają sztucznych
    kolorów do pokazywania różnic. Mówi mi: my widzimy odcienie, a tych
    odcieni w obrazie jakiegoś nowotworu jest mnóstwo, może więcej niż
    kolorów.

    --
    Jarek

  • 125. Data: 2024-09-20 21:44:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Racjonalizujesz tak, aby firmie zrobić dobrze, i sobie.
    > a nie obywatelowi :-)

    To jest rola wniosków racjonalizatorskich. A tu chodzi o "racjonalizację"
    w sensie "tłumaczenia" (sobie lub komuś, że coś ma sens). Monopolista
    tłumaczyć się nie musi.

    > Mogło być inaczej, ale 1000h to dosc sporo.
    > Choć zarówki pewnie były relatywnie droższe ...

    Kosztowały po kilkanaście złotych, czyli faktycznie dużo, ale nie
    aż tak to było ważne, bo wtedy wszystko było drogie. W każdym razie
    Ślązak mógł sobie pomarzyć o tym, że mu się żarówka przepala od zbyt
    jasnego świecenia.

    --
    Jarek

  • 126. Data: 2024-09-21 14:45:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 21:44:49 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To jest rola wniosków racjonalizatorskich. A tu chodzi o "racjonalizację"
    > w sensie "tłumaczenia" (sobie lub komuś, że coś ma sens). Monopolista
    > tłumaczyć się nie musi.

    A, myślałem, że chodzi np racjonalizację żywotności zarówki,
    albo racjonalizację produkowanych typów ...

    > Kosztowały po kilkanaście złotych, czyli faktycznie dużo, ale nie

    Przedwojennych?

    > aż tak to było ważne, bo wtedy wszystko było drogie. W każdym razie
    > Ślązak mógł sobie pomarzyć o tym, że mu się żarówka przepala od zbyt
    > jasnego świecenia.

    Aaa, to chyba socjalistycznych zl.

    Aż tak to nie pamiętam.
    Stabilizatory do TV istotnie bywały.
    Na Śląsku prądu raczej nie powinno brakować.
    Tak ogółem, bo w miarę rozrostu miejscowosci i urządzen elektrycznych,
    może sieć nie wyrabiać.

    J.

  • 127. Data: 2024-09-21 14:51:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 20:50:06 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
    > tego samego koloru, umiejętność rozróżniania kolorów nic nie daje.
    > Widać, że gorsze rozróżnianie luminancji jest ceną za lepsze

    Ja mężczyzna, to może nie rozumiem problemu, ale jak kolor ten sam, to
    zrównanie luminancji nie jest problemem. Szczególnie, jak obszary
    graniczą ze sobą, i po prostu ta granica wtedy znika.

    Gorzej, jak kolory są inne, szczególnie kompletnie inne, a czasem i
    tak trzeba określić luminancję. Chocby przy określaniu czułości
    ludzkiego oka dla różnych kolorów.

    Trzeci typ to może być okreslenie koloru.
    Masz przedmiot, dobierasz składowe RGB źródła, aby był taki sam kolor,
    a tu baba, co ma 5 rodzajów receptorów :-)

    J.

  • 128. Data: 2024-09-21 14:57:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 21:37:23 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > takie, jak oldskulowy rentgen. Pytam go, czemu nie używają sztucznych
    > kolorów do pokazywania różnic. Mówi mi: my widzimy odcienie, a tych

    jasności rózne?

    > odcieni w obrazie jakiegoś nowotworu jest mnóstwo, może więcej niż
    > kolorów.

    Prawie na pewno nie.
    Jak mają nowoczesny sprzet, to nie wiem jaki tam przetwornik - 8 bit,
    10, 12 ...
    A monitor ma 8, 10, 12, 16 ?

    inna sprawa, że pokolorowanie powiedzmy 1024 poziomów nie jest takie
    proste.
    Ale czy lekarz odróżni tyle poziomów?

    Natomiast ... być może jest sens zrobic zdjęcie w 3 rentgenowskich
    pasmach i poskładać.

    J.

  • 129. Data: 2024-09-21 15:02:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Sep 2024 21:30:26 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > tysiącu godzin, spiskującym firmom udało się podwyższyć temperaturę
    > powierzchni emitującej światło, a tym samym podnieść efektywność.

    Niekoniecznie pozostając.
    Pamietam projektorek do komputera, co miał zarówki o trwałosci 50h.

    Poza tym np w halogenach się liczy grubość drutu, więc np jest zarówka
    150W, 6V.

    Z drugiej strony - małe zarówki z trzonkiem G9, podobno halogenowe,
    wytrzymywały krótko, tylko nie wiem - taka uroda małej mocy na 230V,
    czy to już chinska jakość.

    J.

  • 130. Data: 2024-09-21 15:31:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 21.09.2024 o 14:51, J.F pisze:

    > Ja mężczyzna, to może nie rozumiem problemu, ale jak kolor ten sam, to
    > zrównanie luminancji nie jest problemem. Szczególnie, jak obszary
    > graniczą ze sobą, i po prostu ta granica wtedy znika.

    A studentki mają z tym ogromny problem. Przychodzi facet i ustawia w
    pięć sekund. Poprawnie.

    P.P.