  • 91. Data: 2024-09-18 15:43:06
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 13:00:38 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Gdybym potrzebował, to bym znalazł. Kiedyś czytałem. Nie zajmuję się
    > prowadzeniem działalności usługowej w Usenecie.

    Ale tu inaczej piszą

    https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

    The cartel lowered operational costs and worked to standardize the
    life expectancy of light bulbs at 1,000 hours[6] (down from 2,500
    hours),[6] while raising prices without fear of competition.

    The reduction in lifespan has been cited as an example of planned
    obsolescence,[7] but this has been called into question by UK
    government regulators and some independent engineers because there are
    some good engineering reasons to reduce the lifespan of a bulb.

    The cartel tested their bulbs and fined manufacturers for bulbs that
    lasted more than 1,000 hours. A 1929 table listed the amount of Swiss
    francs paid that depended on the exceeding hours of lifetime.[11]

    https://web.archive.org/web/20171029040239/https://s
    pectrum.ieee.org/tech-history/dawn-of-electronics/th
    e-great-lightbulb-conspiracy

    A tu powinny być rzetelne informacje
    https://law.justia.com/cases/federal/district-courts
    /FSupp/82/753/1755675/

    O, żaróweczkach do latarek:

    "We believe that increases in the current drain of certain flashlight
    lamps would be propitious at the time the life is reduced. We would
    suggest increasing Mazda lamp No. 10 from .27 ampere to .30; and 13.14
    and 31 from .30 to .35. This would result in increases of candlepower
    of 11 and 16 percent respectively, or added to the increases resulting
    from higher efficiencies, would total approximately 18 and 25 percent.

    This higher candlepower would be acceptable to all flashlight users.

    The decreased battery life resulting from the increased current should
    not be a hardship to any except meter-reader service and where it may
    be considered offset by the higher candlepower."

    O własne interesy, czyli o inkasentów, trzeba dbać ? :-)

    O, badania rynkowe
    "It was testified by Mr. Harrison that the lamps of shorter life were
    put on the market along with the less efficient lamps of longer life
    so that the customer could take his choice, the lamp with the shorter
    life being sold at a lower price. Later it was found that some of the
    efficient lamps were burning out before the battery was consumed to
    the customer's dissatisfaction and the design of the lamp increased to
    the life of about two batteries at no increase in price (R. 2173)."

    A koszty produkcji chyba takie same - nie opłaca się obniżać ceny
    żarówki.
    No chyba, że ... marża taka, ze na dwóch po niższej cenie zarobimy
    więcej niz na jednej droższej ...

    Dla klienta dochodzi jednak koszt baterii, i tu się może opłacać.

    > Po prostu w trosce o zdrowy rozsądek. Tak to odebrałem.

    W tym ostatnim linku jest ciekawy fragment o żarówce C-7.

    J.

  • 92. Data: 2024-09-18 16:09:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Być może, ale trudniej w to uwierzyc.

    Wierzę ludziom. Zwłaszcza gdy robią coś w interesie wszystkich.

    > Zobacz - aż UE było trzeba, zeby ograniczyc odkurzacze do 700W :-)

    Oni zmontowali sobie ad hoc swoją własną UE do tego jednego celu.

    > A jednoczesnie klienci chętnie kupują jakies bateryjne wynalazki
    > po 100-200W :-)

    Kupiłem, mam, nie narzekam.

    > Może tak być, ale i w biurach się teraz mało drukuje.

    Po pandemi pojawiłem się w biurze, zupełnie nowym. Po jakimś czasie
    ktoś poprosił mnie przekazanie do "centrali" podpisanego dokumentu.
    Mówię: nie mam tu drukarki. Tego samego dnia przyjechał technik (z
    innego miasta) i zainstalował całkiem porządną drukarkę ze skanerem.

    Poczułem się jak Andriej Sacharow. W ramch odwilży i pierestrojki
    Gorbaczow chciał do niego zadzwonić i porozmawiać. Ale tiełefona
    u Sacharowa niet. No to wysłali technika, ten bez słowa przeciągnął
    druciki, zamontował aparat i sobie poszedł. Po godzinie zadzwonił
    Michaił Siergiejewicz.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2024-09-18 16:28:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 16:09:50 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wierzę ludziom. Zwłaszcza gdy robią coś w interesie wszystkich.

    > Oni zmontowali sobie ad hoc swoją własną UE do tego jednego celu.

    Zakładając, ze sens dla klienta był celem.
    Tylko w odróznieniu od UE, to był kartel producentów żarówek :-)

    > Kupiłem, mam, nie narzekam.

    Czyli nawet te 700W to przesada ?

> [...]
    > u Sacharowa niet. No to wysłali technika, ten bez słowa przeciągnął
    > druciki, zamontował aparat i sobie poszedł. Po godzinie zadzwonił

    ROTFL :-)

    J.

  • 94. Data: 2024-09-18 16:58:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > life expectancy of light bulbs at 1,000 hours[6] (down from 2,500
    > hours),[6] while raising prices without fear of competition.

    Piszą tak samo, tylko trzeba zajrzeć do podanego źródła[6], a nie
    iść za tym, co Wikepedysta zrozumiał:

    Cartel members rationalized this approach as a trade-off: Their
    lightbulbs were of a higher quality, more efficient, and brighter
    burning than other bulbs. They also cost a lot more.

    Wszystko prawda, ale słowo "rationalized" jest tu chyba oskarżeniem.
    Zupełnie bez dowodu winy. Prawdy nie trzeba racjonalizować.

    Dalej idą już z grubej rury:

    Indeed, all evidence points to the cartel's being motivated by
    profits and increased sales, not by what was best for the consumer.

    Nieładnie jest wchodzić w czyjąś głowę i arbitralnie orzekać, co go
    motywowało. Ważne, że konsument zyskał. A że przemysł chce zarabiać,
    to oczywiste. Idźmy dalej:

    In carefully crafting a lightbulb with a relatively short life span,
    the cartel thus hatched the industrial strategy now known as planned
    obsolescence.

    Skąd wiadomo, że pracowano nad skróceniem żywotności, a nie wzrostem
    efektywności? Tak powstają teorie spiskowe -- z jednej prawdziwej
    i słabo zrozumianej informacji (o kompromisie) wyciąga się stos
    nieuprawnionych wniosków. Potem jest o tym, że umowa straciła moc
    w roku 1940. I co? Ano nic. Nawet socyalizm, będący w kontrze do
    wrednych kapitalistów nie zrobił konkurencyjnej żarówki o dobrych
    parametrach i żywotności dłuższej niż tysiąc godzin. Legendarne 2500
    godzin okazały się bujdą. Chociaż firmy cały czas kraftowały w tym
    temacie. Dopiero technika halogenowa (trochę) pomogła.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2024-09-18 17:31:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 18.09.2024 o 15:05, J.F pisze:

    > No tak mówią, ale czy są jakies zauważalne/mierzalne różnice w
    > komórkach siatkówki?

    Wszyscy mamy takie same receptory niebieskoczułe.
    Receptory R i G to tak naprawdę wersje (allele) tego samego receptora o
    nieco różnych czułościach spektralnych. Mężczyźni mają dwa różne (kilka
    procent ma jednakowe, to daltoniści), kobiety mogą mieć cztery różne.
    Czyli kobieta może widzieć pięciobarwnie, a facet tylko trójbarwnie.

    P.P.

  • 96. Data: 2024-09-18 18:10:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Sep 2024 10:38:10 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Kiedy te tysiące Amerykanów sprowadzały?

    W latach 90, sam znajomym w 98 zawoziłem paczkę takich 150W. Cieszyli
    się jak dzieci.

    > A europejkie żarówki były wtedy trwalsze?

    Tak przez połowę zasilania.

    --
    Marek

  • 97. Data: 2024-09-18 18:16:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Sep 2024 10:42:55 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Żarówka zwykła, 60 W . . . . . 1,10 1,11 1,24 1,40

    O proszę teraz pokazujesz 60W, a była mowa o 100W poniżej 1 PLN, ale
    kruszyć o to kopi nie będę.

    > Ale ja pytam, gdzie spisek, gdzie zmowa?

    Bo widzisz, zmową można też nazwać takie działania producentów
    niekoniecznie w porozumieniu. Podane przeze mnie przykłady (i przez
    Pixela) to już nie tylko spiskowa teoria a zwykła spiskowa praktyka
    (biznesowa).

    --
    Marek

  • 98. Data: 2024-09-18 18:19:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Sep 2024 11:05:39 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ba - węgiel zawiera też rtęć. Niby śladowe ilości, ale przez komin
    > elektrowni wylatuje.

    No żeby tylko rtęć, nasz śląski podobno również i uran. To dopiero
    poczucie humoru, zamiast budować elektrownie jądrowe i wykorzystać
    ten uran to my go spalamy klasycznie.

    --
    Marek

  • 99. Data: 2024-09-18 18:21:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Sep 2024 12:22:07 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > i dwie zarówki 75W, o trwałosci 750h, używane jedna po drugiej,
    > i dające tyle samo światła co ta 100W.

    Jak jedna po drugiej czyli pojedynczo tak jak jedna 75W daje tyle
    samo światła co 100W?

    --
    Marek

  • 100. Data: 2024-09-18 18:24:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Wierzę ludziom. Zwłaszcza gdy robią coś w interesie wszystkich.

    ROTFL, dobre.

    --
    Marek