  • 101. Data: 2024-09-18 18:39:41
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Czyli kobieta może widzieć pięciobarwnie, a facet tylko trójbarwnie.

    Najlepsza jest rawka błazen (Odontodactylus scyllarus). Ta gadzina to
    dopiero ma oczy!

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2024-09-18 18:40:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > O proszę teraz pokazujesz 60W, a była mowa o 100W poniżej 1 PLN,

    Rocznik ststystczny takie pokazuje. Cena obu żarówek była w zasadzie
    taka sama. Gdyby 60W była droższa od 100W, to też by nie dziwiło.

    > ale kruszyć o to kopi nie będę.

    Bardzo rozsądna postawa.

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2024-09-18 19:23:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-09-16 o 14:10, J.F pisze:
    > Jeśli nie jest za jasno ... widać tak jest dobrze :-)

    Na razie wkręciłem 3 Ledówki Osram po 9W.
    W pozostałych 2 oprawkach faza w zasięgu palca, a nie mam czego tam
    wkręcić (jakiś zepsute niedawno wyrzuciłem).
    Gdyby druty były rozdzielne to bym ich na razie nie podłączył - jak co
    to ich wina, że ściemnialne :)

    > A i to nie wiadomo - podłączony pod fazę, czy nie podłaczony i
    > pojemnościowo zbiera.

    Podłączony, ale nie wiem gdzie. Puszek w moim mieszkaniu nie widać.

    Ale się porobiło. Jeden dzień nie zajrzałem a widzę całą stronę
    wiadomości w moim wątku - jeszcze nie czytałem.

    L U D Z I E !!!
    Ja chciałem tylko ostrzec o nietypowym nazewnictwie a tu jakaś lawina..

    Wczoraj odkryłem, że NAKŁAMAŁEM w temacie, który powstał w międzyczasie
    i pisałem siedząc w pracy według najlepszej pamięci, a ta mnie zwiodła.

    Ja wracam z pracy koło 22-ej, kolacja, wyjście z psem i spać.
    A to jest w pokoju, gdzie praktycznie nie wchodzę.
    Wczoraj odkryłem, że źle pamiętałem kształt i tam jest coś co może być
    śrubą udającą ozdobnego kutasa (podobno to normalne słowo) i mocującą tę
    pokrywę.
    Tylko mam zakaz podchodzenia do tego z narzędziami (bo się zniszczy), a
    ręką się nie udaje. Może kiedyś, jakimś kluczem przez szmatę....

    Ale to jest dla mnie na szarym końcu na liście rzeczy 'do
    zrobienia/załatwienia'.
    P.G.

  • 104. Data: 2024-09-18 21:13:41
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Najlepsza jest rawka błazen (Odontodactylus scyllarus). Ta gadzina to
    > dopiero ma oczy!

    Zajebista :)
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/
    Odontodactylus_scyllarus_R%C3%A9union.jpg

    --
    Pixel(R)??

  • 105. Data: 2024-09-19 10:40:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 18:21:29 +0200, Marek wrote:

    > Jak jedna po drugiej czyli pojedynczo tak jak jedna 75W daje tyle
    > samo światła co 100W?

    Tak zakładam, ze tyle samo światła.
    Bo 75W "przewoltowana" a 100W "niedowoltowana" :-)

    J.

  • 106. Data: 2024-09-19 10:42:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 18:19:56 +0200, Marek wrote:

    > No żeby tylko rtęć, nasz śląski podobno również i uran. To dopiero
    > poczucie humoru, zamiast budować elektrownie jądrowe i wykorzystać
    > ten uran to my go spalamy klasycznie.

    Nie te ilośći, ale jak się ktoś boi drobnego skażenia przez
    elektrownie atomową, to wypada mu przypomniec, ze sporo
    radioaktywności wylatuje przez komin elektrowni węglowej.

    J.

  • 107. Data: 2024-09-19 10:47:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 18:10:15 +0200, Marek wrote:
    > W latach 90, sam znajomym w 98 zawoziłem paczkę takich 150W. Cieszyli
    > się jak dzieci.

    > Tak przez połowę zasilania.

    A, w tym sensie - żarówka 150W/220V, zasilana z 120V, pobiera 100W,
    świeci jak 75W, ale trwała, ze ho ho.

    Ale ichnie żarówki tak szybko się przepalały, czy takie drogie były?

    J.

  • 108. Data: 2024-09-19 10:53:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 17:31:42 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Wszyscy mamy takie same receptory niebieskoczułe.
    > Receptory R i G to tak naprawdę wersje (allele) tego samego receptora o
    > nieco różnych czułościach spektralnych. Mężczyźni mają dwa różne (kilka
    > procent ma jednakowe, to daltoniści), kobiety mogą mieć cztery różne.
    > Czyli kobieta może widzieć pięciobarwnie, a facet tylko trójbarwnie.

    A, w ten sposób.

    Ale jest ta różnica widoczna, w badaniach siatkówki po śmierci?
    Inny skład chemiczny receptorów, inna budowa komórek?

    Czyli mówisz, ze i między mężczyznami mogą być różnice postrzegania?
    Bo inna wersja genu?

    Hm, czy z tego wniosek, ze daltonizm u kobiet jest dużo rzadszy ?

    J.

  • 109. Data: 2024-09-19 11:11:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 19 Sep 2024 10:47:39 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale ichnie żarówki tak szybko się przepalały, czy takie drogie były?

    Raczej chodziło o nietrwałość, cen nie pamiętam.

    --
    Marek

  • 110. Data: 2024-09-19 11:25:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 16:58:58 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Piszą tak samo, tylko trzeba zajrzeć do podanego źródła[6], a nie
    > iść za tym, co Wikepedysta zrozumiał:

    A nie wiem, czy to jest źródło, czy kolejny artykulik z serii
    "co autor usłyszał".
    Czy to jednak historyk, po poważnych poszukiwaniach żródeł?

    > Cartel members rationalized this approach as a trade-off: Their
    > lightbulbs were of a higher quality, more efficient, and brighter
    > burning than other bulbs. They also cost a lot more.
    >
    > Wszystko prawda, ale słowo "rationalized" jest tu chyba oskarżeniem.
    > Zupełnie bez dowodu winy. Prawdy nie trzeba racjonalizować.

    Ale koszt, w warunkach monopolu, to juz można.

    > Dalej idą już z grubej rury:
    > Indeed, all evidence points to the cartel's being motivated by
    > profits and increased sales, not by what was best for the consumer.
    >
    > Nieładnie jest wchodzić w czyjąś głowę i arbitralnie orzekać, co go
    > motywowało. Ważne, że konsument zyskał. A że przemysł chce zarabiać,
    > to oczywiste.

    No ale czy konsument na pewno zyskał, a czy przemysł nie zarobił za
    dużo? Bo podwyżka cen jednak.

    Mowa tam też o licencjonawaniu kilku patentów GE, być może wynalazł
    cos nowego.

    > Idźmy dalej:
    > In carefully crafting a lightbulb with a relatively short life span,
    > the cartel thus hatched the industrial strategy now known as planned
    > obsolescence.
    >
    > Skąd wiadomo, że pracowano nad skróceniem żywotności, a nie wzrostem
    > efektywności? Tak powstają teorie spiskowe -- z jednej prawdziwej

    Czasem się zachowują dokumenty, gdzie są podkreślone zalety ... czytaj
    - większy zysk :-)

    No i ... to jak z tym tekstem źródłowym - był limit dolny na
    wydajność, i kartel to kontrolował, czy był limit górny na żywotność,
    i kartel ją kontrolował ?

    > i słabo zrozumianej informacji (o kompromisie) wyciąga się stos
    > nieuprawnionych wniosków. Potem jest o tym, że umowa straciła moc
    > w roku 1940. I co? Ano nic. Nawet socyalizm, będący w kontrze do
    > wrednych kapitalistów nie zrobił konkurencyjnej żarówki o dobrych
    > parametrach i żywotności dłuższej niż tysiąc godzin.

    Socjalizm miał trochę lepiej - mógł dobrać optymalne parametry nie
    patrząc się na zysk fabryki. Ale czy nasze tez miały 1000h?
    I czy coś dobieraliśmy, czy przejęliśmy fabrykę od Niemców, i
    kontynuowaliśmy produkcję?
    A potem na licencji ZSRR ?

    A poza tym ... najpierw trzeba było zrobic elektryfikację kraju ...

    > Legendarne 2500
    > godzin okazały się bujdą. Chociaż firmy cały czas kraftowały w tym
    > temacie. Dopiero technika halogenowa (trochę) pomogła.

    W sensie, ze takie trwałe były, czy że pozwalały na przyzwoitą
    wydajność i żywotność?

    https://law.justia.com/cases/federal/district-courts
    /FSupp/82/753/1755675/

    "Exhibit GE-181 is a condensation of his testimony showing how two 100
    watt lamps having design lives of 750 hours would cost the consumer
    less than one 100 watt lamp to operate for the same light designed for
    a 1500 hour life.

    The Government insisted that General Electric was primarily interested
    not in giving the consumer more efficient light but basically in
    increasing its sales of flashlight lamps and that the reason it
    returned to the two battery life formula was because one of the
    battery manufacturers was unwilling to approve the change as is
    indicated in Exhibit 1861-G."

    i jeszcze ta historyjka:
    "The third basis for the charge of deterioration leveled by the
    Government against General Electric also involved miniature lamps. One
    of these, in 1936 and 1937, was a night lamp known as C-7, designed
    for a life of 2000 hours and the other was the Christmas tree lamp
    known as C-7- 1/2 , designed for a life of 500 hours.
    The Government charged that General Electric was opposed to any plan
    which would permit the substitution of the long lived night lamp for
    the Christmas tree lamp having the shorter life because it was
    concerned with loss of sales and the opposition of the Christmas tree
    string manufacturers. It pointed to Exhibit 1867-G, a memorandum dated
    July 30, 1937, from the Incandescent Lamp Department to managers and
    salesmen, as follows:

    "We have been informed that some of our B agents contemplate ordering
    C-7 night light lamps for use in multiple Xmas Tree sets, rather than
    purchase C-7- 1/2 multiple Xmas tree lamps from our Xmas Tree Outfit
    manufacturers. While the cost of the C-7 night light lamp to a jobber
    is *898 slightly higher than that of the C-7- 1/2 Xmas Tree Lamp, this
    may be offset by the advantage of crediting sales of night light lamps
    to their MAZDA lamp sales.

    "We do not recommend the use of C-7 night light lamps in Xmas Tree
    sets because:

    1-Night light lamps are less rugged than multiple Xmas Tree lamps and
    will not give the customer as satisfactory service in multiple Xmas
    Tree sets.

    2-Naturally our Xmas Tree Outfit manufacturers object to the use of
    C-7 night light lamps in their Xmas Tree outfits, because they do not
    want to lose the sale of C-7- 1/2 multiple Xmas Tree lamps.

    We urge that whenever substantial orders for C-7 night light lamps are
    received from our B agents, that you have them investigated to
    determine whether they are to be used in multiple Xmas Tree service.
    If so every effort should be made to convince the B agent that the
    regular C-7- 1/2 multiple Tree lamps should be ordered from his regular
    source of supply or Xmas Tree outfit manufacturer."

    I co tu racjonalizowano?

    "The Government insisted that the argument put forth that the C-7s
    were less rugged in construction and that the consumer would not
    receive satisfactory service from them if they were used as Christmas
    tree lamps was obviously for promotional purposes because of the
    emphasis on the loss of sales.
    To support this it pointed to the letter of the Noma Electric
    Corporation bitterly complaining that even the C-7- 1/2 lamp was "too
    healthy" and calling for General Electric to help in the "serious
    problem" of restraining the use of the C-7 lamps as Christmas tree
    lamps (Ex. 1865-G) and the reassuring reply by Mr. Potter that:

    "I hope you have not become too panicky about the possibility of our B
    Agents using Night Light lamps instead of the Christmas Tree C-7- 1/2 .
    This Night Light Business has been quite a problem for us and we saw
    no other way to handle it, but in order to forestall any activity such
    as you fear we are sending out a lettter to our Divisions requesting
    them to analyze all orders which they may receive on a B Agency for
    this type of lamp and point out in each individual case the danger of
    supplying such a type for Christmas Tree use. I think you need have no
    great concern about this practice growing." (Ex. 1864-G.)

    General Electric disclaimed the Government's charge that it emphasized
    the sale of the C-7- 1/2 s for Christmas tree lamps without thought of the
    consumer's interest but insisted that technical reasons for different
    designs of the lamps were the paramount considerations.

    It argued that the night light was a small lamp designed to throw a
    spot of dim light for use in hallways, nurseries, etc. It was required
    to burn throughout the night and the amount of light produced was
    unimportant so that long life could be given to it.
    The Christmas tree lamp of similar size and shape was entirely
    different in purpose being required to produce the sparkle and
    brilliance of particular interest to Christmas tree decoration.
    Designed to give brilliant light it had a shorter design life. Even
    so, it would last the ordinary consumer about 10 Christmas seasons,
    disregarding shocks in handling.
    The night lamp, although it would fit into the socket of the Christmas
    tree lamp, was unsuited because it lacked brilliance and was not of
    the rugged construction to meet the rougher handling to which the
    Christmas tree lamp was exposed.

    The C-7- 1/2 was a new product introduced to take the place of the old
    one which was constructed in series and in which, if one lamp burned
    out, all of the rest of the lamps on the string ceased to burn, and
    General Electric acknowledged that it was anxious that it be accorded
    a good reception. However, it contended that the decision to push the
    promotion of C-7- 1/2 lamps for Christmas tree use was solely on the
    ground that it was properly designed for that purpose while the C-7
    was not and would give unsatisfactory service if used for Christmas
    tree purposes."

    Niby racjonalnie ... ale jednak musimy dbać o fabryki, i dyscyplinować
    agentów :-)

    J.