    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Date: Tue, 17 Sep 2024 12:17:28 +0200
    <vbpamo$3t0$1@news.chmurka.net> <vbt288$dt4q$1@news.icm.edu.pl>
    <phwc081twtc8$.bg3il1zki6ru.dlg@40tude.net>
    <vbudtn$g2o6$1@news.icm.edu.pl> <vbutkc$1hp$1@news.chmurka.net>
    <e6cfkeu0v56s$.1wjoa7yn0awzy.dlg@40tude.net>
    <vc8v53$otn$2@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1gjwkit5qydzt$.1di2umikmbhss$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <252hrzvb6viy.furpyzozt680$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <xcflgp1jeyp2.1xceqqxacu1km$.dlg@40tude.net>

    Pan J.F napisał:

    > Ale mocniejsze niz "100" też IMHO były.
    >
    > Ba - były i są "fotograficzne".
    >
    > Chcesz "400W" ?
    > https://allegro.pl/oferta/zarowka-fotograficzna-swie
    tlowka-studyjna-lampa-stale-e27-5500k-85w-400w-78386
    40922

    Teraz jest wszystko, wtedy jednak nie. Początki były trudne.

    > Tylko ten trupi kolor, jak znam życie :-(

    Dzisiaj nawet na barwę nie ma co narzekać.

    > Ale długie godziny to się swieci lampka podswietlenia numeru domu :-)

    Kiedyś do takich celów były neonówki wielkości noramalnej żarówki.
    Nazywano to czasem "żarówką bezwatową". Pomysł jeszcze przedwojenny.

    > Może nawet podobna - żarówki też nie są aż tak rózne.

    Z wcześniej linkowanej tabeli w Wiki wynika, że między 25W a 100W
    jest dwukrotna różnica.

    > Tak jak wcześniej, i np przy szczepionkach - zaraz by się znalazło
    > sporo takich, co ... nie, nie wróciliby, oni (by) zawsze używali
    > żarówek.

    Płacenie własnym zdrowiem jest abstrakcyjne, skutki złych decyzji
    odłożone w czasie, ludzie nie widzą związku. Zapalenie dwudziestu
    żarówek w domu od razu daje mocno po kieszeni.

    > A, jeszcze jedna sprawa - ostatnie partie żarówek to jakaś porażka,
    > bardzo szybko się przepalały.

    Tego też nie zauważyłem. Zawsze kupowałem zapas po kilkanaście sztuk,
    który szybko schodził. Przepalały się zawsze.

    > Dlaczego? Kolor? LED "warm white" nie jest równie żółta?

    Bardziej chodzi o podczerwień. Żółty z niedowoltowanej żarówki wcale
    nie jest tam dobry, lepszy halogen. W okrętach podwodnych w cyklu
    24-godzinnym zmienia się temperatureę barwową oświetlenia, żeby
    załoga miała odniesienie do upływających dni. Może na stacjach
    polarnych też tak teraz robią.

    > 100W na dalekiej północy, to chyba za mało?

    Żarówka 100W to mało, by chronić przed deprechą. Świeci się jaśniej.

    --
    Jarek