    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zuzycie energii a proekologiczne nawolywania
    Date: Sat, 02 May 2009 11:29:07 +0200

    > jak widac - rozmawiasz z laikiem - wiec i terminologia potoczna.
    > Zle rozumiem ze jezeli miernik pokazuje mi ze np. komputer zuzywa ok. 80W
    > *pradu* :) to jestem z tego wstanie wyliczyc ile zuzywa go przez dobre (ile
    > mnie to kosztuje) znajac koszt kilowatogodziny?

    Słowem prąd z reguły zastępujemy określenie natężenie (prądu) i podaje
    się to w A albo mA (uA, ,nA, kA itp też oczywiście ;P). W jednostkach A
    (amperach) w elektryce masz określane wartości bezpieczników na przykład
    ;)... ale w rozliczeniach z zakładem energetycznym płacisz za zużytą moc
    (czynną). A moc (każdą ;) podaje się właśnie w W. Czyli urządzenie
    zużywa 1W mocy i tyle.. uwierz mi, że prądu nie zużywa, bo jeśli wpływa
    do niego 1A, to wypływa też 1A ;)... a moc jakąś traci ;)...
    Inną sprawą są jednostki energii, czyli na przykłąd kWh. Bo płacisz za
    moc zużywaną w czasie, dlatego tak naprawdę to nie płacisz za moc, ale
    za energię ;)... no ale na czas nie masz wpływu ;)... jeśli urządzenie
    bierze 100W, to w ciągu 10h zużyje 1000Wh = 1kWh :)...

    > Ok, miernik pokazuje z dokładnoscia do 1W (a wlasciwie teraz patrze ze do
    > 0,1W)

    To, że na wyświetlaczu jest 1 cyfra po przecinku określa tylko
    ROZDZIELCZOŚĆ! Wyobraź sobie że masz typową linijkę, masz kreskę co 1mm.
    Rozdzielczość pomiaru taką linijką to będzie 1mm (mniej nie zmierzysz,
    bo jak, skoro co 1mm jest kreska??!!). Ale teraz sobie wyobraź, że ktoś
    tą linijkę zrobił niedokładnie i kreski nie są w odstępie 1mm, a
    1,1mm...Wówczas odczytujesz z linijki powiedzmy 11cm, a tak naprawdę
    jest to 10cm, popełniasz błąd 1cm czyli mówiąc krótko masz dokładność
    tego pomiaru 1cm (dokładność 10%). Widzisz, że to się nijak ma do
    rozdzielczości 1mm?? :)...

    > Z jaka dokładnoscia mierzy - nie mam pojecia.
    > Poniewaz jednak w całej dyskusji chodziło mi o koszt - od razu zaznaczam,
    > ze urzadzenia pobierajace mniej niz 1W uwazam za pomijalne w dyskusji o
    > tym, co warto wylaczac.

    Z tą dokładnością pomiaru jest tak, że im bardziej odkształcony od
    sinusa przebieg prądu, tym trudniej go zmierzyć :). I niestety przy
    takich urządzeniach tanie mierniki wysiadają... Urządzeń z zasilaczami
    impulsowymi jest mnóstwo, m.in. komputery wszystkie, wiele peryferiów
    komputerowych, ładowarki do telefonów i wiele innych. Takie urządzenia
    pobierają 100 krótki impulsów prądu w każdej sekundzie. Ciężko się to
    mierzy, bo trzeba uśredniać... Dlatego ciężko oszacować prawdziwy pobór
    prądu po wskazaniu takiego miernika :(...
    Mogę jedynie powiedzieć, że ciężko mi wyobrazić sobie co by musiała
    robić ładowarka, skoro przy mocy wyjściowej rzędu 2W w stanie "jałowym"
    rozprasza 1W ;)... możesz przyjąć, że pobiera mniej ;)...

    Pozdrawiam
    Konop