  • 31. Data: 2014-09-06 00:08:02
    Temat: Re: Zużycie baterii
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "atm" <...@v...pl> wrote in message
    news:5409b54e$0$26850$65785112@news.neostrada.pl...

    > No zeby to napisal ktos inny...ale ktos kto wrzuca watki typu "Android i
    > 64bity"... No i nie schlebiaj Apple'owi - do fanatyzmu jest mi baaaardzo
    > daleko :]

    Mój wątek o 64-bitach nie był fanatyczny...

    > Zgadza sie, kiedys tak robilem. Pozniej dalem z tym spokoj.

    Idealnie byłoby gdybyś ładował przy 30% i kończył ładowanie przy 70% :-)
    Jak Toyota Prius... :-)

  • 32. Data: 2014-09-06 00:08:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie umiesz uzywac smartfonu, albo to jakies g*.
    > SGS4 to sie w dwie godziny potrafi wyladowac :-)

    Faktem jest że jak się uprzesz to wyładujesz każdy smartfone
    w kilka godzin intensywnego używania z ekranem na pełnej
    jasności i CPU non-stop używającym pełnej mocy i internetu.

  • 33. Data: 2014-09-06 10:01:37
    Od: GAD Zombie <g...@g...BEZ.art.SPAMU.pl.PROSZE>

    W dniu 2014-09-04 20:51, Marek pisze:
    > zamyka?
    >
    > Widzę, że pokutuje tu mieszanka mitów i uprzedzeń. Żeby aplikacja
    > zżerała baterie w Androidzie programista musi się na prawdę postarać.

    Nie znam żadnych mitów na ten temat, a uprzedzeń nie mam, bo to mój
    pierwszy telefon z Androidem i uważam, że jest to naprawdę potężna rzecz
    o wielkich możliwościach.
    Natomiast przyznaję się publicznie do niewiedzy, bo nie chciało mi się
    czytać o tym książek zanim kupiłem i wszystkiego uczę się na bieżąco.
    Zresztą nigdy nie przyszłoby mi do głowy, że trzeba się naczytać
    literatury zanim zacznie się używać telefonu :)

    > [...]
    > Podsumowując, jeśli aplikacja ciągle coś robi w tle to tak ma być,
    > zatrzymać tego nie można, bo najczęściej po zatrzymaniu przez
    > użytkownika jakimś narzędziem system to uruchomi ponownie, jeśli
    > programista przewidział to i wymusza autorestart. Jedyne rozwiązanie to
    > jej odinstalowanie.

    Nie znam tego jeszcze za dobrze, ale mam wrażenie, że masz zbyt wiele
    wiary w programistów, którzy mało wiedzą co robią ;).
    Na przytoczonym przeze mnie przykładzie widać, że coś jest nie tak.
    Obserwuję to już od kilku dni uważnie. Konsola Atari 2600 jest wyłączona
    całkiem. Ale jak się ją włączy, to pozostaje w pamięci jakiś jej proces,
    który jest aktywny (widać po statystykach w Wakelock Detector). Jak się
    go nie ubije, to jest aktywny nawet parę dni. Wytłumacz mi, po co to
    może być, skoro programista musiał tego chcieć? Jak to ubiję, to
    wszystko działa jak należy, nic się nie psuje, ale to zostaje wyłączone.
    Albo programista nie wie, że tak zrobił, albo jest złośliwy i celowo
    zostawia włączone coś, co raczej szkodzi, bo niczemu dla mnie nie służy
    (a to mój telefon, ma służyć mi, a nie komuś). Osobiście obstawiam, że
    takich aplikacji jest więcej.

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/

  • 34. Data: 2014-09-06 12:12:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 06 Sep 2014 10:01:37 +0200, GAD Zombie
    <g...@g...BEZ.art.SPAMU.pl.PROSZE> wrote:
> [...]
    > może być, skoro programista musiał tego chcieć? Jak to ubiję, to
    > wszystko działa jak należy, nic się nie psuje, ale to zostaje

    Zanim spróbuję odpowiedzieć na Twoje pytanie kilka słów wstępu o
    zarządzaniu uruchomionymi aplikacjami przez system Android.
    O zakończeniu i usuwaniu aplikacji z ram decyduje system a nie user.
    To taki paradygmat Androida. Chodzi o to by kolejne jej uruchomienie
    było szybsze. Z potrzeby izolacji każdy proces to dedykowana
    instancja maszyny wirtualnej javy (dalvik), częste uruchamianie
    takiego procesu jest dość cpu-żernym zadaniem więc tego się unika.
    Szybciej wywoływać uśpiony w pamięci proces niż go od nowa ładować.
    System wie ile ma wolnych zasobów, jeśli ram się kończy usuwa
    najrzadziej uruchamiane aby zrobić miejsca nowym. Z tego powodu
    programiści nie stosują trwałego "zamykania" aplikacji, można to
    wymusić, ale takie działanie jest niezgodne z przyjętym paradygmatem.
    System ma tym zarządzać i koniec. Aplikacja zakończona nie zabiera
    cpu, jest "zamrożona" w ram. Nie będzie widoczna w oryginalnym
    menadżerze aktywnych aplikacji. Niestety mogą ją niepotrzebnie
    pokazywać jakieś "eksperckie" narzędzia, użytkownikowi wychowanemu na
    PC może się to kojarzyć źle, stąd zaraz ma odruch usuwania takich
    aplikacji. Takie działanie nie ma sesnsu dla poprawnie napisanych
    aplikacji. Tutaj zaczyna się pierwszy haczyk.
    Aplikacjie "zakończone" (ale ciągle trzymane "pod ręką" przez system
    w ram) nie będą używać cpu (baterii) pod warunkiem, że są to
    aplikacje bez serwisów, np. apka do rysowania na ekranie: działa
    (jest aktywna) gdy jest "na ekranie", gdy jej nie ma (przełączono się
    na coś innego) jej aktywność traci sens, więc jest zatrzymywana.
    Serwis to taka wyodrębniona cześć aplikacji, która ma za zadanie
    obsłużyć w tle jakieś zdarzenie w systemie np. odbiór sms. Jeśli apka
    ma serwis to będzie on aktywowany aby gdy nastąpi odpowiednie
    zdarzenie. Serwis też nie jest problemem dla baterii, bo jego kod
    wykonywany jest tylko gdy nastąpi zdarzenie i z reguły krótko.
    Narzędzia pokazujące listę procesów taki serwis będą najczęściej
    wyświetlały pod nazwą aplikacji, do której należy (bo de facto to
    cześć procesu tej aplikacji). Jak widać nieaktywna aplikacja baterii
    zużywać nie może, a nawet jeśli ma serwis to jest on aktywny tylko
    przy zdarzeniu więc też drastycznie bateri nie użyje. I tutaj
    dochodzi drugi haczyk czyli nieszczęsne "wakelocki".
    System telefonu jako narzędzia zasilanego z baterii ma mechanizm,
    który jak najszybciej chce aktywne ale "niedotykane" przez
    użytkownika urządzenie przełączyć w stan o niskim poborem energii
    nazywany potocznie uśpieniem. Jest kilka poziomów głębokości
    uśpienia, najgłebszy (najmniej zużywający baterii) to taki, w którym
    ekran jest wyłączony i cpu zatrzymany. Wakelocki (dosl. "pozostań
    aktywny") to takie blokady zakładane przez aplikacje, które blokują
    automatyczne usypianie (wyłączanie) lcd lub cpu (i innych
    peryferiów). Wakelock na lcd spowoduje ciągle włączony ekran ale nie
    ma wypływu na cpu. Wakelock na cpu nie uśpi cpu mimo, że lcd zostanie
    wyłączony. Np. aplikacja odtwarzająca mp3 musi włączyć wakelocka na
    cpu ale nie musi na lcd. Jeśli nie założy na cpu to po chwili braku
    akywności ze strony usera cpu zostanie zatrzymany i odtwarzanie
    zostanie przerwane. Oczywiście po zakończeniu odtwarzania (lub
    aplikacji) wakelock musi być "zdjęty" bo inaczej cpu nigdy nie
    wejdzie w stan uśpienia. I tutaj się zaczyna ów drugi haczyk:
    aplikacja sama musi wakelocka zdjąć bo tylko ona (czyt. programista)
    wie czy cpu jest jej jeszcze potrzebny czy nie, system za nią tego
    nie zrobi. Jeśli programista popełni błąd i z powodu tego błędu nie
    nastąpi zdjęcie wakelocka to cpu nie zostanie już w pełni uśpiony i
    będzie drenował baterię mimo wyłączonego ekranu (!).
    Przykład z potrzebą użycia wakelocka w odtwarzaniu mp3 jest chyba
    prosty i zrozumiały.
    Emulator, o którym piszesz ma najpewniej zarejestrowany serwis do
    obsługi jakiegoś zdarzenia. Serwis ten aktywuje wakelocka gdy nastąpi
    owo zdarzenie aby je obslużyć, a potem z jakiś powodów go nie
    zdejmuje. Pytanie, po co emulatorowi serwis działający w tle...
    autor to jakoś tłumaczy? Możesz podać linka do tej aplikacji? Może z
    jej manifestu da się wywnioskować co się dzieje.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2014-09-06 12:19:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 04 Sep 2014 20:51:01 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > Androidzie, ze względu na pracę w warunkach zasilania bateryjnego
    > każde przełączenie się na inną aplikacje powoduje zatrzymanie
    > bieżącej CHYBA, ŻE programista intencjonalnie obsługuje takie
    > zdarzenie i wymusi pracę aplikacji w tle np. kontynuacja obliczeń.
    > Oprócz zatrzymywania mamy domyślne usypianie urządzenia, chyba, że
    > znowu programista celowo zablokuje uśpienie. Tutaj na prawdę ciężko
    > zrobić jakiś błąd aby przez przypadek aplikacja została przęłączona w
    > tlo i ciągle działała, bo trzeba to z góry przewidzieć na etapie
    > projektu aplikacji, inaczej domyślnie system ja zatrzyma.

    A mimo wszystko programisci opanowali te sztuke znakomicie, bo zzeraja
    baterie blyskawicznie. I nawet nie wiadomo dlaczego - procesor, ekran,
    transmisje, jakis akcelerator graficzny ? Czy google skorzystal z
    okazji, i zeskanowal okolice..

    > W ogóle "aplikacja" to trochę niefortunne określenie w przypadku
    > Androida, bo pejoratywnie kojarzy się z aplikacją (programem) na PC,
    > a to trochę inaczej wygląda. W Androidzie aplikacja jest jakby
    > modułem/rozszerzeniem do systemu implementującym odpowiednie metody
    > wywoływane przez ten system. To nie jest tak proste jak w unices, że

    No pacz pan, ale unices sa passe, a w windows jak piszesz - system
    wywoluje funkcje programu. Najwyrazniej jednak programy z uwielbieniem
    wywoluja funkcje "wywolaj mnie przy najblizszej okazji".

    A tak w zasadzie, to w Androidach nie ma zadnych programow, sa dane do
    interpretera Dalvika :-)

    > Androidzie jest rozdzielenie między tą częścią kodu, która ma
    > wyświetlić i zarządzać UI (activity) a częścią, która ma coś robić,
    > najczęściej w tle i nie potrzebuje do tego UI (serwis). Jeśli w
    > kodzie w części UI cpu spędzi za dużo czasu (przez błąd programisty)
    > taka aplikacja zostanie ubita przez system bardzo szybko (system nie
    > dopuszcza takiego działania). Natomiast w serwisie (w tle) można
    > robić co dusza zapragnie, na pełnym gazie cpu.

    Cos tam jednak musi to dzialanie przerwac, zeby obsluzyc inne.

> [...]
    > użytkownika jakimś narzędziem system to uruchomi ponownie, jeśli
    > programista przewidział to i wymusza autorestart. Jedyne rozwiązanie

    I to jest wk*. I nie wiadomo co baterie zzera.

    Albo taki ostatni przypadek - podlaczam sluchawki, gra muzyczka.
    Jakie amazing rozwiazanie. Tylko k* jak to wylaczyc, bo zainstalowalem
    kilka grajacych programow.

    J.

  • 36. Data: 2014-09-06 12:21:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Sep 2014 07:42:22 -0500, Pszemol napisał(a):
    > "Marek" <f...@f...com> wrote in message
    > Otóż to. Zrozumiałbym że nie ładuje codziennie gdyby napisał że
    > może telefon używać tydzień bez ładowania... Ale napisał "półtora"
    > doby :-)))

    Poltora doby jest dobre.
    Bo jak wrocisz pijany i zapomnisz podlaczyc do ladowarki, to drugi
    dzien tez bedzie dzialala :-)

    > Mało tego - jak ładujesz w różnych porach dnia to nie masz
    > rutyny która pomaga Ci właśnie nie wyjść z domu z pustą baterią.

    Przeciez to jest smartfon, rutynowo wkladasz ladowarke do kieszeni :-)

    J.

  • 37. Data: 2014-09-06 12:45:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 6 Sep 2014 12:19:23 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A mimo wszystko programisci opanowali te sztuke znakomicie, bo
    zzeraja

    Może piszą aplikacje nie nadające się na telefon:)
    Może korzystają z jakiś popsutych frameworków i nawet nie są świadomi
    co się dzieje.

    > No pacz pan, ale unices sa passe, a w windows jak piszesz - system
    > wywoluje funkcje programu. Najwyrazniej jednak programy z
    uwielbieniem
    > wywoluja funkcje "wywolaj mnie przy najblizszej okazji".

    Nie wiem skąd wyciągnołeś wniosek, że unices są passe nic takiego nie
    pisałem. Też nic nie pisałem o windows, bo się na tym nie znam,
    ostatni windows z jakim miałem do czynienia to 3.11, bardzo kiepski
    system z tego co pamiętam.

    > Jakie amazing rozwiazanie. Tylko k* jak to wylaczyc, bo
    zainstalowalem
    > kilka grajacych programow.

    To po co klika instalowałeś.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2014-09-06 12:52:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Cos tam jednak musi to dzialanie przerwac, zeby obsluzyc inne.

    Przecież to grupa popularna a nie sci. Mam o oczywistym wyłaszczeniu
    cpu pisać? Chodziło o to, że w activity (w ui) taki numer nie
    przejdzie:
    for(;;);
    apka zostanie przerwana, natomiast w serwisie będzie to działać,
    telefon zrobi się gorący, bateria padnie po 15min. Oczywiście
    powyższe nie zablokuje wywłaszczenia, inne procesy będą działać
    normalnie.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2014-09-06 13:33:03
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > Pytanie, po co emulatorowi serwis działający w tle... autor to jakoś
    > tłumaczy? Możesz podać linka do tej aplikacji? Może z jej manifestu da się

    Oprócz oczywistego błędu w programie może też być celowe
    działanie mającen na celu np. robienie czegoś, czego nie ogłasza
    aplikacja: np. ściąganie w tle reklam do pokazania przy następnym
    wejściu na ekran, albo zbieranie informacji o aktywności usera
    i wykorzystywanie tego do celów reklamowych...
    Weź pod uwagę, że wiele aplikacji nie mówi użytkownikowi
    o 100% swoich zamiarów i planach w stosunku do telefonu
    do którego user ją zainstalował.

  • 40. Data: 2014-09-06 16:15:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 06 Sep 2014 12:45:02 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    >
    > Nie wiem skąd wyciągnołeś wniosek, że unices są passe nic takiego nie
    > pisałem. Też nic nie pisałem o windows, bo się na tym nie znam,

    Tym niemniej wiekszosc programow przez ostatnie 20 lat powstalo na
    Windows, wiec przyklad unixow jest chybiony.

    > ostatni windows z jakim miałem do czynienia to 3.11, bardzo kiepski
    > system z tego co pamiętam.

    Juz tam tak bylo, ze system wywoluje program i podsyla mu kolejne
    komunikaty. A program ma szybko wrocic.

    Tak czy inaczej - uruchamiam sobie jakas logiczna gre, cos dotknalem,
    gra przetwarza ... i zgodnie z tym co piszesz nie powinna procesora
    obciazac az mojej kolejnej akcji. A bateria znika :-)

    > To po co klika instalowałeś.

    No przeciez to taki system z zalozenia - systemowe programy sa do d*,
    uzytkownik ma sobie znalezc lepszy :-)
    No to szukam :-)

    Tak czy inaczej - telefon z Androidem zyje wlasnym zyciem.
    Cos dziala, albo nie dziala, raz przez noc zuzyje 10%, innym razem 90%

    J.