  • Data: 2015-02-21 20:51:19
    Temat: Re: Żurawik. Podatność.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21-02-15 o 14:33, W.Kr. pisze:
    > Panie Robercie, żurawik jest obrotowy względem "mocnego" zapewne słupa,
    "statycznie wyznaczalny". I tu nasuwa mi się podejrzenie, czy ugięcia tego słupa
    > nie będzie trzeba uwzględnić? "Szkolne" przypadki są najkłopotliwsze. I to nie ze
    względy na eloementarność a wymogi wg je zadających.

    To kwestia założeń. Jeśli założymy, że ów pionowy słup jest "mocny i
    stabilny", to z inżynierskiego punktu widzenia przekłada się to na
    konstatację, że się nie odkształca i przejmuje dowolnie dużą reakcję.
    Przykładem takiego układu w praktyce jest żurawik przymocowany do
    betonowej ściany.

    Gdyby autorem zadania było zmuszenie rozwiązującego do uwzględnienia
    tego aspektu, to musiałby podać dane dotyczące sztywności owego słupa.
    Ale skoro tak, to zadanie nadal niespecjalnie się komplikuje. Tylko
    musisz raz policzyć odkształcenie tej wysięgnicy wywołane ciężarem, a
    później odkształcenie owego słupa prostopadła składową. Jak już tak
    teoretyzujemy, to trzeba by dodać do tego odkształcenie tego ukośnego
    cięgła, bo oo może być znaczące. Składowe poosiowe w słupie i belce na
    mój inżynierski nos są pomijalne.

    Ale moim zdaniem zadanie dotyczy odkształcenia wysięgnicy, a reszta jest
    pomijalna.