  • 11. Data: 2014-06-24 20:50:34
    Temat: Re: Zoom18-200 dla bezlusterkowca
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-24 03:50, Krzysztof Halasa wrote:
    > W aparatach cyfrowych powiększenie to nic nie znaczący parametr. To
    > miało sens wtedy, gdy wszystkie aparaty (i obiektywy, których dotyczyło
    > porównanie) były na film 35 mm (lub inny, ale dobrze określony).
    > Teraz sensowne jest podawanie minimalnych wymiarów obiektu, który zajmie
    > całą "klatkę" zdjęcia. Najlepiej w kontekście odległości obiektu od
    > przodu obiektywu oraz wielkości matrycy w pikselach.

    A niby skąd ten brak znaczenia?
    Powiększenie to powiększenie - cecha układu optycznego. Jak ktoś umie
    mnożyć, to będzie wiedział co mu się zmieści.

    W czasach filmu ludzie po prostu wiedzieli, jaki rozmiar ma ich element
    światłoczuły. I wiedza się przydawała, bo wizjery z pokryciem 100% to
    był niezły luksus (a dziś masz go w aparacie za 2500 zł).

    Podejrzewam, że właściciel aparatu może sobie zadać trud i sprawdzić
    rozmiar sensora. Choć oczywiście nie musi, bo przecież zobaczy efekt
    od razu...

    > Nie jest to często niezbędne, aczkolwiek brak (sensownego) AF nie jest
    > typowo w macro takim problemem jak w innych sytuacjach.

    Oczywiście, że nie jest niezbędne. Ale jednak w makro istotny jest
    precyzyjny dobór ostrości, a AF tego po prostu nie gwarantuje. Nie
    dlatego, że jest niedokładny (bywa), tylko dlatego, że między polami
    AF są odstępy :)

    No i przypominam oczywistość. Przy maksymalnym powiększeniu ze
    standardowego f/2.8 może się zrobić prawie f/5. Jeśli do tego dojdą
    inne ściemniacze (filtry, konwertery, adaptery itp.), to pewnie za
    wiele autofocusem nie zdziałasz :).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 12. Data: 2014-06-24 21:27:03
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A niby skąd ten brak znaczenia?
    >
    > Powiększenie to powiększenie - cecha układu optycznego. Jak ktoś umie
    >
    > mnożyć, to będzie wiedział co mu się zmieści.

    znaczenie jest ale inne niz w fotografii analogowej. Zupelnie odmienna sytuacja.
    w analogu naturalny obraz 1:1 ma okreslone wymiary geometryczne np 55*55mm,24*36mm
    w fotografii cyfrowej obraz 1:1 nie ma okreslonych wymiarow geometrycznych. ma
    okreslona l.pixeli. Obraz cyfrowy 100 % moze miec wymiar geometryczny np 60*50 cm
    albo i 2*3 m w zaleznosci od urzadzenia wyjscia, albo i 5*7mm na matrycy . jakosc
    bedzie zawsze taka sama.

    w fotografii analogowej obraz sie powieksza w cyfrowej - pomniejsza.
    Wymiary geometryczne obrazu cyfrowego niewiele jeszcze mowia , stad mozna w
    uproszczeniu powiedziec ze nie maja wiekszego znaczenia.

  • 13. Data: 2014-06-25 00:19:05
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-24 21:27, XX YY wrote:
> [...]
    > Wymiary geometryczne obrazu cyfrowego niewiele jeszcze mowia , stad mozna w
    uproszczeniu powiedziec ze nie maja wiekszego znaczenia.

    Oficjalnie ogłaszam, że Twój poziom mnie już zupełnie przerósł.
    W poprzednich wątkach miałem jeszcze złudzenie, że nadążam, ale dziś
    już zupełnie kapituluję.

    Przez kawałek życia regularnie gapiłem się bezmyślnie na pewien tekst
    w sanskrycie. Podobne mam uczucie próbując zrozumieć Twój drugi akapit.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 14. Data: 2014-06-25 06:36:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Oficjalnie ogłaszam, że Twój poziom mnie już zupełnie przerósł.
    >
    > W poprzednich wątkach miałem jeszcze złudzenie, że nadążam, ale dziś
    >
    > już zupełnie kapituluję.

    przeciez elektroniczny plik zawierajacy zapis obrazu nie posuiada wymiaru
    geometrycznego. Nie ma wyrazonej w jednostkach odleglosci szerokosci i dlugosci.
    ( w odroznieniu do "pliku " analogowego w postaci np negatywu).
    Posiada okreslona liczbe punktow obrazowych ( w odroznieniu od obrazu analogowego ,
    ktory nie posiada okreslonje l. punktow obrazowych).
    Obraz w skali 1:1 to obraz , w ktorym na urzadzeniu wyjscia zostana pokazane
    wszystkie zapisane punkty obrzowe. A jako,. ze najczesciej pokazujemy obraz na
    urzadzeniach wyjscia , ktore maja mniej doth ( pixeli ) niz liczba pixeli w pliku
    wiec zachodzi koniecznosc redukcji liczby pokazanych pixeli .
    tak wiec niemal zawsze pokazujemy tyko czesc punktow obrazowych , a wiec jest to w
    censie cyfrowym pomniejszenie.

    wymiary geometryczne w jakich pokazany jest obraz zaleza od rozdzielczosci wzglednej
    urzadzenia wyjscia , a ta moze byc rozna , nie jest uzalezniona od liczby pixeli w
    pliku.
    ten sam plik zdjeciowy na roznych urzadzeniach o tej samej liczbie bezwzglednej
    pixeli czyli w tym samym powiekszeniu (pomniejszeniu) moze miec rozna wielkosc
    geometryczna , jakosc bedzie taka sama ( zalezy od jakosci urzadzenia wyjscia ).
    powiekszenie w cyfrze to cos innego niz powiekszenie rozumiane tak potocznie w zyciu
    czy tez fotografii analogowej.

    Natomiasst tak przegladajac ten watek dochodze do wniosku ,ze pytajacy nawiazujac do
    makro ma na mysli chyba skale odwzorowania.

    czysto teoretycznie , gdyby rozdzielczosc matryc i obiektywow byla odpowiednio wysoka
    to skala odwzorowania do makro nie milaby wiekszego znaczenia , moznaby efekt makro
    uzyskac sterujac powiekszeniem obrazu. A ze tak jeszcze nie jest, wiec do makro
    wymagana jest odpowiednia skala odwzorowania.

  • 15. Data: 2014-06-27 14:13:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > A niby skąd ten brak znaczenia?
    > Powiększenie to powiększenie - cecha układu optycznego. Jak ktoś umie
    > mnożyć, to będzie wiedział co mu się zmieści.

    Powiększenie jest wtedy istotne, jeśli ktoś chce sobie kupić obiektyw,
    do swojego konkretnego aparatu. Wtedy - jasne. Sama ogniskowa
    i odległość nie wystarcza, bo max ogniskowa zależy od odległości.

    Gdy porównujemy całkowicie inne urządzenia: o matrycy innej wielkości
    i o innej wielkości pikseli, to to jest średnio przydatne.

    > W czasach filmu ludzie po prostu wiedzieli, jaki rozmiar ma ich element
    > światłoczuły.

    Wtedy to miało sens.
    Tzn. teraz też ma jakiś - ale trzeba przeliczać, nie można porównać
    bezpośrednio. Jeśli mamy minimalną wielkość obiektu, to możemy.

> [...]
    > precyzyjny dobór ostrości, a AF tego po prostu nie gwarantuje. Nie
    > dlatego, że jest niedokładny (bywa), tylko dlatego, że między polami

    Zależy od aparatu. Kwestia także głębi ostrości.

> [...]
    > standardowego f/2.8 może się zrobić prawie f/5. Jeśli do tego dojdą
    > inne ściemniacze (filtry, konwertery, adaptery itp.), to pewnie za

    Zależy od aparatu. Zdaża mi się robić zdjęcia macro z AF i f/20+,
    a sporadycznie z f/40. Mój wzrok ma już niestety najlepsze lata za sobą.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 16. Data: 2014-06-27 17:09:19
    Od: d...@v...pl

    W dniu piątek, 27 czerwca 2014 14:13:31 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Zależy od aparatu. Zdaża mi się robić zdjęcia macro z AF i f/20+,
    >
    > a sporadycznie z f/40. Mój wzrok ma już niestety najlepsze lata za sobą.

    Przepraszam, czy Twój aparat ustawia ostrość przy przysłonie domkniętej do f/20 czy w
    pełni otwartej ?
    Pozdrawiam Marcin

  • 17. Data: 2014-06-27 19:21:20
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-27 14:13, Krzysztof Halasa wrote:
    > Powiększenie jest wtedy istotne, jeśli ktoś chce sobie kupić obiektyw,
    > do swojego konkretnego aparatu.

    A miałby sobie kupić obiektyw do innego aparatu? Po co?

    > Gdy porównujemy całkowicie inne urządzenia: o matrycy innej wielkości
    > i o innej wielkości pikseli, to to jest średnio przydatne.

    Niby czemu?

    > Zależy od aparatu. Zdaża mi się robić zdjęcia macro z AF i f/20+,
    > a sporadycznie z f/40. Mój wzrok ma już niestety najlepsze lata za sobą.

    Jeśli to było f/40 w trakcie kadrowania i ostrzenia, to chyba
    fotografujesz zapalone żarówki. To może wyjaśniać pogorszenie wzroku. :D

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 18. Data: 2014-06-27 19:48:12
    Od: mt <f...@i...pl>

    > Zależy od aparatu. Zdaża mi się robić zdjęcia macro z AF i f/20+,
    > a sporadycznie z f/40. Mój wzrok ma już niestety najlepsze lata za sobą.

    Czym robisz zdjęcia z AF i f/40?

    --
    marcin

  • 19. Data: 2014-06-29 00:15:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    d...@v...pl writes:

    > Przepraszam, czy Twój aparat ustawia ostrość przy przysłonie
    > domkniętej do f/20 czy w pełni otwartej ?

    No tak, na otwartej rzecz jasna.

    Tak czy owak, przy f/6.3 - 2EV daje radę poprawnie ustawić ostrość
    w świetle "pokojowym". To jest jakiś tryb hybrydowy.
    --
    Krzysztof Hałasa