  • Data: 2019-10-02 11:55:59
    Temat: Re: Żodyn się tego nie spodziewał. Kierowcy debile.
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 02 Oct 2019 11:18:26 +0200, J.F. wrote:
    > No i zauwaz co podkreslamy - sa kraje, gdzie pieszy ma pierwszenstwo,
    > czy moze raczej - pojazd ma obowiazek ulatwienia mu przejscia ... ale
    > przejsc tam jakby mniej.

    Kolega zapomina wspomnieć, że w tych krajach (a przynajmniej we Francji)
    pieszy ma pierwszeństwo zarówno na pasach, jak i poza nimi. Chyba że pasy
    znajdują się mniej jak 50m, a on przechodzi jak chce. Ale nawet wówczas,
    w razie kolizji z samochodem odpowiedzialność ponosi kierowca. Za
    wyjątkiem bardzo specyficznych sytuacji (samobójstwa) - ale i te wyjątki
    są ograniczone tylko do pieszych w wieku 16-70 lat.

    > W efekcie pieszy przechodzi gdzie chce ... ale bez pierwszenstwa, na
    > wlasne ryzyko, bez tej "ochrony" ktorą u nas przejscie daje ...

    Jak bez pierwszeństwa, jak właśnie z pierwszeństwem.

    Swoją drogą, wszystko można sprowadzić do zwyczajnych zasad dobrego
    wychowania. Francuski kodeks bardzo składnie rzecz ujmuje:

    "Każdy poruszający się pojazd musi mieć kierowcę. Kierowca ten musi przez
    cały czas zachowywać ostrożne i pełne szacunku zachowanie wobec innych
    użytkowników dróg. Musi on zachować szczególną ostrożność w stosunku do
    najbardziej narażonych użytkowników."

    W Polsce o ile wiem nie ma takiego zapisu, a i też naturalnie ludziom nie
    przychodzi to do głowy z jakichś niejasnych powodów.

    Powyższy zapis oczywiście nie zastępuje jasnej definicji pierwszeństwa,
    którą francuski kodeks także posiada:

    "Każdy kierowca zobowiązany jest ustąpić, jeśli trzeba - zatrzymując się,
    pieszemu, który jest w trakcie przechodzenia jezdni lub wykazuje taki
    zamiar.

    Nieprzestrzeganie przez jakiegokolwiek kierowcę zasad pierwszeństwa
    określonych w tej sekcji podlega karze grzywny klasy IV (135 EUR - przyp.
    tłum.). Każdy kierowca winny tego przestępstwa może także podlegać
    dodatkowej karze zawieszenia prawa jazdy na okres do trzech lat, która
    może być ograniczona do prowadzenia pojazdu poza działalnością zawodową.

    Naruszenie to powoduje automatycznie odjęcie sześciu punktów prawa jazdy."

    Mateusz