    Date: Sat, 16 Aug 2014 01:22:04 +0200
    From: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Znów kadrowanie...

    On 2014-08-15 17:00, Marek wrote:
    > Bo tylko w tym miejscu mam okazję poczytać na temat tego co sądzę
    > specjaliści z branży.

    Pfff.

    Prawie wszyscy tu jesteśmy anonimowi, masz minimalne szanse odnalezienia
    naszych zdjęć. Do tego jeszcze wrócę...

    Oczywiście jest tu kilku profesjonalistów (kiedyś było więcej) i jest
    kilku niezłych amatorów (też mniej niż rok-dwa temu). Reszta to hobbyści
    o nieznanym dorobku. Znając realia usenetu: przede wszystkim
    informatycy (z przewagą adminów).

    > A i owszem, ale raczej nie o moim szczęściu jest wątek. Czyżby jakieś
    > Twoje braki w szczęśliwości ujawniały się teraz? ;-)

    Należę do osób, które lubią doszukiwać się sensu w działaniach innych.
    Patrzę na ten wątek i myślę o możliwych drogach jego rozwoju i Twojej
    reakcji. Mam też w pamięci wcześniejszą dyskusję, w której ogromna
    większość osób zwróciła Ci uwagę na brak "treści". Efekt? Po kilku
    tygodniach wracasz z jeszcze bardziej "bezmiarno-przestrzennym"
    kadrem...

    Liczysz, że w końcu uda Ci się zrobić świetne zdjęcie z bezmiarem
    przestrzeni, którym się wszyscy zachwycą?

    Nie odbierz mojej odpowiedzi jako napastliwej lub agresywnej. Naprawdę
    jestem ciekaw, czego oczekujesz. Zdeklaruj się, to może łatwiej będzie
    odpowiedzieć...

    Co do samego zdjęcia, to w ogóle trudno o nim coś powiedzieć. Po prostu
    jest.
    Proponuję "test".
    Gdybyś wrzucał to zdjęcie na jakiś portal typu flickr, miałbyś tam do
    wypełnienia 2 pola: tytuł i opis zdjęcia. Co byś wpisał?

    > Gdyby istniał portal gdzie można dostać "don't like'i" wraz z
    > obowiązkowym uzasadnieniem, to chętnie bym sie tam zapisał.

    Możesz spytać np. na forum flickr lub dpreview. Te portale mają dwie
    fundamentalne zalety.
    1) Piszą tam regularnie TYSIĄCE osób. Jest tam więcej ludzi
    publikujących zdjęcia w magazynach niż użytkowników tej grupy.
    2) Zazwyczaj (szczególnie na stronach typu flickr) masz możliwość
    obejrzenia jakiegoś portfolio osoby, która ocenia Twoje zdjęcie. Wtedy
    wiesz, czy jest to dobry fotograf czy ktoś zupełnie przypadkowy.

    Na dpreview jest także bardzo fajny mechanizm "challenge'ów", gdzie
    możesz zgłosić swoją fotkę i dostać jakąś ilościową ocenę (czasem
    z komentarzem). To jest jedno z miejsc, gdzie możesz dostać dużo
    anonimowych "don't like", a potem np. założyć wątek "kto mi powie, co
    zrobiłem źle, bo mnie pojechali w ocenach".

    > A no temu aby sprowokować do dyskusji czy styl znawców tematu nie jest
    > narzucony wiedzą zdobytą w podręcznikach itp i czy w związku z tym
    > wszelkie odstępstwa nie są uznawane za niegodne oglądania.

    Jak dotąd tylko Ty się tu chwaliłeś informacjami z "podręcznika"...

    Ponadto nie bardzo rozumiem, skąd ta potrzeba podważania kanonów.
    Pomijając mało ocenialną kwestię "artyzmu", fotografia to rzemiosło jak
    każde inne. Istniejące w nim normy nie są jakimś nowym wymysłem tylko
    kanonem wyrabianym przez lata.
    W wielu aspektach fotografia przypomina gotowanie. Równie dobrze mógłbyś
    na grupie kulinarnej podważać sens czytania książek kucharskich. Po co?

    Rozumiem, że masz pewne aspiracje do wyróżnienia się. I ja Ci źle nie
    życzę. Musisz mieć po prostu świadomość, że żeby łamać kanon, trzeba
    naprawdę błyszczeć, bo inaczej skończysz z byle czym.

    Analogia.
    Każdy po dobrym przeszkoleniu może stać się przyzwoitym, niezłym
    technicznie malarzem-portrecistą (nawet profesjonalnym).
    Jeśli postanowisz się wyróżnić, to możesz skończyć z dziełem godnym
    szkolnych podręczników albo czymś wyglądającym jak rysunek 5-latki.

    Nie każdy rodzi się Picassem, ale każdy ma szansę przeczytać dobry
    podręcznik.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski