  • Data: 2002-09-06 15:45:31
    Temat: Re: Znak jakoci usługidostępu do Internetu
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Przykładem takiego zachowania jest pewien operator z Pomorza
    > Środkowego (nazwe firmy taktownie pomine) który łącze 2x2Mbps dzieli
    > na ponad 400 userów (w tym siec TV kablowej).

    Szczerze powiedziawszy to 400klientow na laczu 4Mb nie powinno stanowic
    zadnego problemu (no chyba ze to jest 2+2 bez load balancingu).
    Podstawowa sprawa jest uruchomienie transparent proxy.
    Nie bede juz wspominal o CBQ.... niestety wiekszosc "providerow" nie ma
    pojecia co to wogole jest kolejkowanie.
    Wszystko zalezy od podejscia.

    > Przed działaniem takich operatorów powinno się z góry przestrzegać i
    > potencjalny klient powinien w sposób łatwy mieć do takich informacji
    > dostęp.

    Ja rowniez :)
    Znam taka jedna firme, ktora myslala ze budowa sieci komputerowej jest
    rownie prosta jak kablowki. Efekt jest taki, ze siec im sie wiesza na
    okraglo (to znaczy switche), a lacze jest wysycone w obu kierunkach tak ze
    strona wp laduje sie 5 minut.
    Pingi na poziomie tysiecy milisekund itd.
    Kiedys mieli lacze 1Mb, no ale juz bylo na tyle zapchane ze doszli do
    wniosku ze na tylu klientow mozna by podniesc do 2Mb. I co ? NIC. Lacze jak
    bylo dobite tak pozostalo.
    Brak kolekowania rulez.

    > Żeby dużo nie pisać proponuje iż pewnego rodzaju standardem jest
    > usługa oferowana przez TPSA o nazwie SDI czy też Neostrada.
    > Może za to cześć ludzi się oburzy na mnie, ale z tego co obserwuje na
    > przestrzeni kilku lat funkcjonowania usług dostępowych do Internetu,
    > TPSA jeśli już coś oferowała to pomimo pomyj jakie można było na nią
    > wylać trzymała się pewnego (skromnego) standardu i właśnie o taki
    > standard tutaj chodzi.

    Pokaz mi choc jedna firme ktora da klientowi koncowemu lacze jakosci
    neostrady za 50zl/mc !
    To jest niewykonalne. TPSA ma wlasna infrastukture i dla nich to nie problem
    podlaczyc półkę z neostrada do OC-3.
    Ale firme ktora by to chciala zrobic skasuja kilkadziesiat tysiecy na
    miesiac.

    A co do sugestii, to neostrada, no powiedzmy wirtualna neostrada bez tego
    glupiego pppoe moze byc odnosnikiem, ale górnym, cos'a la hiperbola
    stykajaca sie z osis w nieskonczonosci.
    Trzeba by jeszcze wyznaczyc jakis prog dolny.

    Jako ten dolny margines proponuje:
    - adresy maskowane
    - brak mozliwosci uruchamiania ftp w trybie aktywnym
    - brak serwera proxy, nie musi byc transparent, ale wystarczy zeby byla
    mozliwosc zapodania sobie takowego.
    - calkowity brak kolejkowania czyli ruch na zywiol a co sie z tym wiaze:
    -- ladownie sie najprostrzych stron wp lub onet powyzej minuty
    -- pingi na poziomie wielu setek ms (srednio w okolicach i powzyej
    400-500ms) do najblizszego routera brzegowego.
    - awarie czestsze niz raz w tygodniu

    Mozna by jeszcze cos dorzucic.

    Marcin