-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin2!goblin1!goblin.st
u.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.
neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <d...@g...com>
<p86ooh$vtf$7@node1.news.atman.pl> <p86qgu$qma$1@node1.news.atman.pl>
<b5wmqdd5e04y$.e5ldi0229if5.dlg@40tude.net>
<p899gc$65g$1@node1.news.atman.pl>
<1sdkvwktp70mm$.1ialfp2sreq5a$.dlg@40tude.net>
<p89jh6$ift$1@node2.news.atman.pl>
<t...@4...net>
Date: Wed, 14 Mar 2018 01:05:49 +0100
Message-ID: <1r78ezooquqk$.9bm77xevvxkb.dlg@40tude.net>
Lines: 81
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.64.40.162
X-Trace: 1520986156 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 656 89.64.40.162:4900
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626563
[ ukryj nagłówki ]Dnia Wed, 14 Mar 2018 00:38:22 +0100, J.F. napisał(a):
> Dnia Tue, 13 Mar 2018 23:32:00 +0100, Marek S napisał(a):
>> W dniu 2018-03-13 o 22:36, J.F. pisze:
>>> Na hamowni silnikowej.
>>> A to co jest podawane w danych technicznych, to moment obrotowy
>>> silnika.
>>
>> Ja nie wyciągałem silnika z mojego auta aby zmierzyć charakterystykę.
>
> No to spytaj sie, czy hamownia nie przelicza momentu za pomoca mocy.
Hamownia bezpośrednio mierzy siłę napędową z którą samochód napędza wałki.
Zwalniając mierzy też opory generowane przez układ napędowy samochodu.
To co jest w stanie wyliczyć z tych danych bezpośrednio, to siłę napędową
kół i opory stawiane przez te koła w dziedzinie prędkości obrotowej wałków
hamowni - i to są dane które w surowej postaci mierzy hamownia na podstawie
zmiany prędkości obrotowej wałków (czasami mających dodatkowe hamulce żeby
zwiększyć obciążenie)
Ponieważ siła napędowa zależna jest od obrotów silnika, a opory z kolei są
zależne od prędkości obrotowej kół, to sucha wartość momentu (czy mocy) na
kołach ma małą wartość, bo jest sumą dwóch parametrów zależnych od różnej
podstawy.
Czyli w efekcie taki wynik byłby miarodajny tylko dla tego biegu na którym
dokonano pomiaru.
Dlatego od charakterystyki siły napędowej (jeszcze w dziedzinie prędkości
obrotowej wałków hamowni), odejmuje się opory (opory mają ujemny znak,
czyli wartości się zwiększają).
Wtedy dostaje się charakterystykę odpowiadającą momentowi obrotowemu na
silniku (ale nadal w dziedzinie prędkości obrotowej wałków hamowni).
Żeby to przeliczyć na obroty silnika, hamownia musi znać przełożenie
całkowite obrotów silnika na obroty wałka hamowni.
Po to operator hamowni wprowadza ręcznie maksymalne obroty które osiągnął
silnik podczas badania (jak nie ma obrotomierza można użyć czunika z
którego oprogramowanie hamowni samo odczyta sobie prędkośc obrotową
silnika).
>> Mnie jako użytkownika auta interesuje dobre realne przyspieszenie a nie
>> pomiary wyciągniętego silnika. Przyspieszenie osiągam w zakresie niskich
>> obrotów 2400-2800, gdzie moc silnika jest prawie o 100KM niższa od
>> maksymalnej. Sory, ale nic na to nie poradzę. Tak właśnie jest.
>
> Na jednym biegu.
> A gdybys tak wrzucil nizszy bieg ?
No to jest doskonały przykład jak "dupohamownia" jest zwodnicza.
Bardzo wielu właścicieli diesli zmienia biegi przed trójką na obrotomierzu,
bo cieszy ich "kop" przy 2500rpm, wynikający tak naprawdę z tego ze turbina
dopiero wychodziła z turbolaga czemu towarzyszy duży wzrost przyspieszenia.
Uczuciem które daje radość nie jest przyspieszenie samo w sobie, a
postępujący wzrost tego przyspieszenia. Przy wyższych obrotach
przyspieszenie nie dość że nie rośnie, to nawet maleje, a to już kierowcę
smuci.
Dlatego kierowca woli wtedy wrzucić wyższy bieg i co prawda samochód będzie
przyspieszał wtedy dużo słabiej, ale przyspieszenie znowu będzie wzrastać,
a to daje radość ;)
Tylko oczywiście jak się wyciągnie stoper, to się okazuje że przyspieszenie
do danej prędkości zajmuje sporo więcej czasu, niż gdyby przyspieszać do
czerwonego pola obrotomierza.
Tyle że to zjawisko należy rozpatrywać bardziej na poziomie psychologii niż
fizyki
A wniosek jest zawsze jeden i ten sam - dupohamownia oszukuje.
Jak się chce jeździć lepiej, to trzeba takie wrażenia i "czucia" zwalczać
stoperem i wiedzą :)
A jakby komuś stoper jednak potwierdził czucie to jest to zła i kosztowna
wiadomość - turbina jest uszkodzona ;)
Następne wpisy z tego wątku
- 14.03.18 06:37 Shrek
- 14.03.18 10:31 J.F.
- 14.03.18 17:02 Cavallino
- 14.03.18 17:42 J.F.
- 14.03.18 22:52 Cavallino
- 15.03.18 13:03 kakmar
- 15.03.18 18:43 Tomasz Pyra
- 15.03.18 21:06 mk4
- 15.03.18 21:42 Marek S
- 15.03.18 21:50 Marek S
- 15.03.18 21:58 Marek S
- 15.03.18 22:09 Marek S
- 15.03.18 22:13 Shrek
- 15.03.18 22:15 Shrek
- 15.03.18 23:41 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
Najnowsze wątki
- 2024-12-21 ciekawy układ magnetofonu
- 2024-12-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2024-12-21 Warszawa => Java Developer <=
- 2024-12-21 Zalesie Borowe => Medical Equipment Service Engineer <=
- 2024-12-21 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=