eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZmiana sposobu jazdy?Re: Zmiana sposobu jazdy?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin2!goblin1!goblin.st
    u.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.
    neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <d...@g...com>
    <p86ooh$vtf$7@node1.news.atman.pl> <p86qgu$qma$1@node1.news.atman.pl>
    <b5wmqdd5e04y$.e5ldi0229if5.dlg@40tude.net>
    <p899gc$65g$1@node1.news.atman.pl>
    <1sdkvwktp70mm$.1ialfp2sreq5a$.dlg@40tude.net>
    <p89jh6$ift$1@node2.news.atman.pl>
    <t...@4...net>
    Date: Wed, 14 Mar 2018 01:05:49 +0100
    Message-ID: <1r78ezooquqk$.9bm77xevvxkb.dlg@40tude.net>
    Lines: 81
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.64.40.162
    X-Trace: 1520986156 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 656 89.64.40.162:4900
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626563
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Wed, 14 Mar 2018 00:38:22 +0100, J.F. napisał(a):

    > Dnia Tue, 13 Mar 2018 23:32:00 +0100, Marek S napisał(a):
    >> W dniu 2018-03-13 o 22:36, J.F. pisze:
    >>> Na hamowni silnikowej.
    >>> A to co jest podawane w danych technicznych, to moment obrotowy
    >>> silnika.
    >>
    >> Ja nie wyciągałem silnika z mojego auta aby zmierzyć charakterystykę.
    >
    > No to spytaj sie, czy hamownia nie przelicza momentu za pomoca mocy.

    Hamownia bezpośrednio mierzy siłę napędową z którą samochód napędza wałki.
    Zwalniając mierzy też opory generowane przez układ napędowy samochodu.


    To co jest w stanie wyliczyć z tych danych bezpośrednio, to siłę napędową
    kół i opory stawiane przez te koła w dziedzinie prędkości obrotowej wałków
    hamowni - i to są dane które w surowej postaci mierzy hamownia na podstawie
    zmiany prędkości obrotowej wałków (czasami mających dodatkowe hamulce żeby
    zwiększyć obciążenie)


    Ponieważ siła napędowa zależna jest od obrotów silnika, a opory z kolei są
    zależne od prędkości obrotowej kół, to sucha wartość momentu (czy mocy) na
    kołach ma małą wartość, bo jest sumą dwóch parametrów zależnych od różnej
    podstawy.
    Czyli w efekcie taki wynik byłby miarodajny tylko dla tego biegu na którym
    dokonano pomiaru.

    Dlatego od charakterystyki siły napędowej (jeszcze w dziedzinie prędkości
    obrotowej wałków hamowni), odejmuje się opory (opory mają ujemny znak,
    czyli wartości się zwiększają).

    Wtedy dostaje się charakterystykę odpowiadającą momentowi obrotowemu na
    silniku (ale nadal w dziedzinie prędkości obrotowej wałków hamowni).


    Żeby to przeliczyć na obroty silnika, hamownia musi znać przełożenie
    całkowite obrotów silnika na obroty wałka hamowni.
    Po to operator hamowni wprowadza ręcznie maksymalne obroty które osiągnął
    silnik podczas badania (jak nie ma obrotomierza można użyć czunika z
    którego oprogramowanie hamowni samo odczyta sobie prędkośc obrotową
    silnika).


    >> Mnie jako użytkownika auta interesuje dobre realne przyspieszenie a nie
    >> pomiary wyciągniętego silnika. Przyspieszenie osiągam w zakresie niskich
    >> obrotów 2400-2800, gdzie moc silnika jest prawie o 100KM niższa od
    >> maksymalnej. Sory, ale nic na to nie poradzę. Tak właśnie jest.
    >
    > Na jednym biegu.
    > A gdybys tak wrzucil nizszy bieg ?

    No to jest doskonały przykład jak "dupohamownia" jest zwodnicza.

    Bardzo wielu właścicieli diesli zmienia biegi przed trójką na obrotomierzu,
    bo cieszy ich "kop" przy 2500rpm, wynikający tak naprawdę z tego ze turbina
    dopiero wychodziła z turbolaga czemu towarzyszy duży wzrost przyspieszenia.

    Uczuciem które daje radość nie jest przyspieszenie samo w sobie, a
    postępujący wzrost tego przyspieszenia. Przy wyższych obrotach
    przyspieszenie nie dość że nie rośnie, to nawet maleje, a to już kierowcę
    smuci.
    Dlatego kierowca woli wtedy wrzucić wyższy bieg i co prawda samochód będzie
    przyspieszał wtedy dużo słabiej, ale przyspieszenie znowu będzie wzrastać,
    a to daje radość ;)

    Tylko oczywiście jak się wyciągnie stoper, to się okazuje że przyspieszenie
    do danej prędkości zajmuje sporo więcej czasu, niż gdyby przyspieszać do
    czerwonego pola obrotomierza.

    Tyle że to zjawisko należy rozpatrywać bardziej na poziomie psychologii niż
    fizyki

    A wniosek jest zawsze jeden i ten sam - dupohamownia oszukuje.
    Jak się chce jeździć lepiej, to trzeba takie wrażenia i "czucia" zwalczać
    stoperem i wiedzą :)
    A jakby komuś stoper jednak potwierdził czucie to jest to zła i kosztowna
    wiadomość - turbina jest uszkodzona ;)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: