  • Data: 2009-01-02 22:16:13
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news rzecze:

    > Ale fakt, szkło nie kit, więc może ma sens... ile tam ma "105" z przodu,
    > jakieś 60mm? (znaczy ile wyjdzie filtr powłokowy :))

    Nie wiem, nic tam nie jest napisane :> A to kit jest właśnie, tylko z D90.
    Ale optycznie nie mam mu nic do zarzucenia poza dystorsją.

    > Mnie zastanawia co zrobisz z 50mm.
    > Bo przyłożyłem do Pentaksa i Fuji (szkła mam, bo kupowałem do makro
    > w hybrydzie, szkoda że tak mało bo to dobra inwestycja jest ;))
    > i trochę wąsko - jednego człowieka w kadrze da się upchać.

    Do kwiatków i w sytuacjach gdzie jest za ciemno na zoom.

    > Jedna działka światła to już faktycznie chyba "wg uznania"
    > (bo przyznam że tu różnica między wszelkimi kitami f:3,5
    > a f:1,4 lub f:1,7 jest zabójcza, jak chodzi o ekspozycję).

    No, jest jeszcze ostrość. 1.4 po domknięciu do 1.8 jest znacznie ostrzejszy.
    Ale akurat na S5 z racji rozdzielczości nie będzie to aż tak widoczne.

    > E, chyba jeszcze pikseloza Cię nie wzięła, skoro z pudełka świeżo
    > rozpakowałeś ;)
    > Nie zdążyłeś zwrócić uwagi na to, ze od ISO 800 aparat ma
    > "zwykłą" dynamikę. Po palnięciu ISO 1600 poleciałem obejrzeć testy
    > na portalach ;)

    Zwróciłem, zwróciłem. Tu juz nie chodzi tylko o dynamikę, tylko o kolory i
    parszywy szum w E400. Dopóki używałem ISO100, to (pomijajać dynamikę) obraz
    był taki jak z S5. Ale każde zwiększenie ISO powodowało koszmarny spadek
    dynamiki i wzrost kontrastu - na ISO1600 cienie są samym szumem, a światła
    bielą. Z kolei na D90 może i to nie występuje, ale znowu kolory zdychają na
    wysokim ISO. A w S5 ani nie ma szczególnego szumu, ani utraty barw.

    > Wynik: "instrukcję trzeba czytać".
    > Rzeczywiście, od ISO 1600 aparat "odpuszcza" małe piksele i to
    > widać:
    > http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-D
    atabase/Fujifilm/FinePix-S5-Pro
    > ...kliknij "dynamic range".
    > Na zdjęciu też widać.
    > Do ISO 800, tak jak wyżej piszesz, "spoko".
    > FF może podskoczyć jedynie poziomem tzw. "szumów statycznych" (znaczy
    > różnicami jasności np. czystego nieba).

    Tak, ale nawet na ISO1600 to co można wyciągnąć z świateł (z tych czulszych
    pikseli) powala.

    JPG z aparatu:

    http://img366.imageshack.us/img366/5048/dscf0015eg4.
    jpg

    Skorygowany RAW:

    http://img397.imageshack.us/img397/8343/dscf00151lg6
    .jpg

    To jest ISO2500.

    Niestety dzisiaj sypało i było ogólnie ciemno, więc nie bardzo miałem jak
    potestować większą dynamikę. Może jutro.

    > A to swoją drogą - IMO wbrew tezom z grupy "puszka ma znaczenie".

    Tak, w tym przypadku ma olbrzymie znaczenie. Po prostu innym aparatem wielu
    zdjęć się nie zrobi bez kombinowania z filtrami połówkowymi. A zdjęć typu
    "człowiek przed oknem" nie da się zrobić w ogóle.

    > Bo S5 to karabin nie jest. Zależy na czym komu zależy :D

    Dla mnie na szczęście bez znaczenia.