    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zlecę drobny projekt
    Date: Fri, 21 Nov 2014 19:04:02 +0100

    > Nie - w przypadkach spraw nietypowych, robionych na zamówienie,
    > zamawiający określa target price, która jest punktem wyjścia do
    > negocjacji.

    Po pierwsze, tnij cytaty - wymagasz od innych, wymagaj od siebie :)
    Po drugie, kasa zawsze budzi emocje na grupie.
    Osobiście twierdzę, że to zleceniobiorca ma określić koszty. Przecież ja
    się nie muszę na tym znać. Mogę palnąć idiotyczną kwotę i ktoś się obrazi.

    To tak jak w życiu - idę do mechanika i nie wskakuję do warsztatu z
    hasłem - przegląd chcę, ale dam tylko 1200. Idąc do ślusarza ze
    zleceniem na przetoczenie tarcz do samochodu nie witasz go przecież
    tekstem "przyniosłem panu robotę za 120PLN", prawda?
    Podobnie wynajmując koparkę do wyrównania ogródka - pytam ile to będzie
    kosztowało. Hydraulik, szewc, murarz, elektryk, nawet ogrodnik - wszyscy
    mówią ile za swoją pracę będą chcieli. Dlaczego elektronik miał by mieć
    z tym problem - usługa jak każda inna, niczego niezwykłego w niej nie ma.

    To natomiast o czym Ty piszesz - to podejście inwestycyjne. Jak będę
    planował budowę kolejnej hali, to faktycznie zrobię rozpoznanie czy mnie
    na nią stać (i nie tylko to) zanim zacznę szukać wykonawcy i mówić o
    budżecie.

    Jest jeszcze jeden aspekt który warto poruszyć, jak już rozmawiamy.
    Jak ktoś wyskoczy z kwotą o wiele za małą, to można podejrzewać że nie
    bardzo wie o co chodzi, albo nie zrozumiał Twoich potrzeb. Jak kwota
    jest za mała, ale nie budzi złych podejrzeń, to po prostu można ją
    podnieść i tyle. Jak jest za duża, to zawsze można ponegocjować, ale jak
    jest o wiele za duża, to znów - albo się nie zrozumieliśmy, albo ktoś
    nie gra uczciwie. W skrajnych przypadkach nawet nie próbuję podchodzić
    do realizacji, gdyż nie wierzę że można rozsądnie dojść do porozumienia.
    To tak jak w handlu, sprzedawca żąda 100 na wstępie, a po chwili mówi
    daj pan 50, to raczej jesteś wku..y że chciał Cię oszukać, a nie
    zadowolony, że ładnie wynegocjowałeś, prawda?

    Powtórzę więc na zakończenie, kasa na grupie to niezdrowe emocje,
    wystarczy popatrzeć na to co napisał schebel.

    Miłego.
    Irek.N.