  • Data: 2009-07-20 09:06:30
    Temat: Re: Zgrywanie/archiwizacja fotek
    Od: "Krzysztof Gustaw Modzelewski (bez kropki)" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Janko Muzykant pisze:
> [...]

    A ja znalazłem ciekawe rozwiązanie, może nie należy do najtańszych ale
    wydaje mi się bardzo wygodne. Oto mój przepis:
    - bank na dwa dyski twarde, ja akurat używam NetGeara, mała krypto
    reklama: http://www.netgear.pl/pl/oferta/79
    - 3 dyski dyski twarde po 512GB ( nie muszą być takie same, ważne iż
    wielkość archiwum równa się wielkości najmniejszego dysku).

    Urządzenie (które niecnie reklamuję ;-) ) potrafi obsługiwać dwa dyski
    w trybie RAID mirror albo spare, ja wybieram mirror. Podłączone toto do
    mojej sieci, która połączona jest po 1000Mb widoczne na laptopie jako
    kolejny dysk. Na nim trzymam sobie archiwum wszystkich zdjęć. Raz na
    jakiś czas wyjmuję jeden z tych dwóch dysków (można wyjąc dysk bez
    wyłączania urządzenia, co ułatwia sprawę wymiany dysku), i wywożę go
    300km od miejsca zamieszkania. W miejsce wywiezionego dysku wkładam dysk
    , który przywiozłem. Urządzenie "widząc" nowy dysk dokonuje replikacji
    danych z dysku działającego na ów właśnie włożony. Wszystko bez
    obsługowo (oprócz mechanicznego wyjęcia i włożenia ponownego dysku). I
    tak rotując dyski mam:
    - kopię zapasową poza swoim domem,
    - kopię w domu,
    - zautomatyzowany proces robienia kopii, poprzez rotację dysku,
    Testowałem różne rozwiązania ale to wydaje mi się najmniej absorbujące
    i bezpieczne (dysk daje się odczytać w PC-cie, jedynym wymaganiem jest
    obsługa linuksowego EXT2, co nawet Windows potrafi).

    Koszt takiego rozwiązania to około 2,5 tys. zł (wliczając dyski). Wraz z
    wzrostem pojemności dysków (połączonej ze spadkiem ceny 1GB dysku) ,
    można zwiększać pojemność takiego archiwum. Samo urządzenie ma trochę
    ficzerów, oprócz obsługi dysków ma ciekawe narzędzia do ich
    nadzorowania, wysyłania raportów, można do tego podłączyć drukarkę UPS-a
    itd więc warte jest tych pieniędzy, i co najważniejsze mimo, że
    wyłączane jest z rzadka i działa stabilnie i szybko, rzeczywisty
    transfer jaki osiągam jest rzędu 280-350Mb/s (ta moja sieć 1000Mb oparta
    jest na dwóch tanich switch-ach 3Com-a).

    Mam nadzieje, że wyjaśniłem w przystępny sposób. Oprócz tego sposobu,
    używam klasycznej archiwizacji na DVD ale to z rzadka.

    Pozdrawiam
    Gus