    From: mg <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/35 - fotoplenery.eu
    Date: Mon, 31 Aug 2009 13:37:30 -0700 (PDT)

    > Pan do gory i w lewo, wiecej cienia drzewa ponizej ? hm?
    >
    > http://mgpl.deviantart.com/art/316-135292505
    >
    > inne spojrzenie:
    > http://plfoto.com/1429943/zdjecie.html
    >

    > ;)

    Ha ha ha, za to uwielbiam fotografię !

    W ogóle to trudno mi napisać "o co tu biega". To taka zabawa formalna.
    Zwykle robię zdjęcia "oczywiste" z jednym wyraźnym motywem głównym.
    Ostatnio bawię się w coś odmiennego. Kieruje się wyłącznie uczuciem a
    nie rozumem. Zwróciłem uwagę na ten zaułek, nie zastanawiałem się co
    mi się w nim spodobało. Skadrowałem zdjęcie mrużąc oko tak, żeby
    uzyskać pewne niewypowiedziane wrażenie. Niekoniecznie chodziło mi o
    równowagę kompozycji w klasycznym znaczeniu. Raczej o równowagę w
    sensie zgodności z samym sobą, która może pozostawać w sprzeczności z
    klasyką.

    Mogę postarać się rozłożyć tę fotkę na czynniki pierwsze, tak
    intelektualnie na chłodno, powiedzmy wbrew artyzmowi. Ten cień na dole
    to chyba jakiś gzyms. Czy on przeszkadza ? Trudno mi powiedzieć tak/
    nie. Ożywia kompozycję. Bez tego cienia dół byłby trochę za duży.
    Wtedy podstawa powinna być chudsza (to miałeś na myśli pisząc "do
    góry"). Widzę, że postawiłem równość pomiędzy tym cieniem a innymi
    elementami obrazu. Jest to sprzeczne z typowym odczuwaniem
    rzeczywistości gdyż cień jest czymś ulotnym w stosunku do kamienicy.
    Wyobraź sobie, że to nie cień tylko plama równorzędna innym plamom na
    zdjęciu. Jeżeli chodzi o prawo lewo to wydaje mi się, że jest pewien
    rytm szerokości pionowych elementów. Od lewej: wąski, szerszy, bardzo
    szeroki. Ten rytm jest powtórzony na środkowej ścianie ale w pionie.
    Od dołu: wąski pas, szerszy, bardzo szeroki. Mało tego. Spójrz na
    dolny, ciemny pas (trapez) lewej ściany. Jest mały ... potem większy
    podobny trapez (chodnik) i na koniec bardzo duży trapez (nie miesi się
    w kadrze) czyli prawa ściana.

    Kluczowym elementem wydaje się ten dodatkowy cień na dole. Jeżeli go
    zasłonię to odnoszę wrażenie że lewa ściana jest za wąska a dół zbyt
    gruby. Jeżeli przez stwierdzenie "do góry i w lewo" rozumiesz
    przesunięcie aparatu (nie kadru !) to mówimy o tym samym i wtedy to co
    napisałem może mieć trochę sensu ...

    ("do góry i w lewo" rozumiem jako przesunięcie aparatu czyli
    poszerzenie lewej ściany i zwężenie dołu)

    Jeżeli chodzi o twoje zdjęcie to ... już nie mam siły ....

    ;) ;) ;)