    From: mg <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/28 - fotoplenery.eu
    Date: Mon, 13 Jul 2009 15:37:13 -0700 (PDT)

    > 226 to inna bajka :)
    >
    > Pierwsze i ostatnie mówią, jak dla mnie,
    > o niespełnionych marzeniach, z dzieciństwa...
    >
    > Pierwsze o marzeniach rodziców,
    > Ostatnie o marzeniach dziecka...
    >
    > Dopełniają się.

    ja to widzę trochę inaczej ...

    * * *
    Co do pierwszego to klucze według mnie są takie:
    - aktrostwo
    - sława
    - garderoba
    - lustro
    - spojrzenie dziewczynki na samą siebie
    - marzenia
    - dwa światy: lustro i rzeczywistość
    - dwa światy: film/teatr i zwykłe życie

    Analogia z klasyki (W. Eugen Smith)
    http://tnij.com/W_E_Smith_Chaplin546
    lub sam obrazek
    http://tbn0.google.com/hosted/images/c?q=ad575fccf43
    568a6_landing
    * * *
    To ostatnie ma według mnie zupełnie inny charakter. Nie ma w nim
    takich przemyśleń. W ostatnim chodzi wyłącznie o geometrię, przypadek
    i kompozycję. Uzasadnienie jest takie ... Trzeba pomyśleć jak to
    zdjęcie było kadrowane. Jeżeli zasłonić postać chłopca to kompozycja
    się sypie. Bez chłopca należałoby skadrować schnące pranie centralnie
    (w pionie i w poziomie). I taki też był pierwszy zamysł. Jednak wtedy
    mamy zdjęcie pt. schnące gacie i koszule. Żeby dodać trochę smaczku
    opuszczamy wzrok i wkomponowujemy w kadr trójkąt z linii betonowego
    chodnika. Prosi się samo, żeby dolny wierzchołek trójkąta ustawić na
    środku kadru. Wtedy pojawia się niezdecydowanie. To już nie są tylko
    schnące gacie bo pojawia się geometria, symetria. Z lewej strony jest
    jakby pusto. Owszem, czarne drzwi z lewej równoważą (nawet lekko
    przeważają) jasne pranie z prawej, całość jest podparta trójkątem ale
    jest trochę pusto i martwo, brakuje kropki nad "i". W tym momencie
    pojawia się chłopiec i pstryk. Sylwetka człowieka w kadrze, choćby
    najmniejsza, zaczyna dominować. Chłopiec jest ubrany jasno, równoważy
    zbyt ciemne drzwi. Odciąga uwagę od dominującego prania. Nadaje pełną
    równowagę kompozycji. Na koniec, stabilność kompozycji zaczyna
    podświadomie kontrastować z jej nieuchronnym upadkiem, gdyż postać
    chłopca jest czymś ulotnym.

    Nie jestem całkiem zadowolony z tej fotki bo chłopiec powinien mieć
    swoją lewą nogę cofniętą (teraz ta noga już jest lekko z przodu ...
    zaspałem). Wtedy byłby wyraźniej widoczny krok (znowu kontrast bo krok
    to ruch ale pozycja w rozkroku jest stabilna). Dodatkowo chłopiec
    stałby na granicy światła i cienia a tak jest już za tą granicą. Jest
    lekkie niezdecydowanie. Ale ujdzie w tłumie ;)

    Analogia z klasyki (H. Cartier-Bresson)
    http://www.laurencemillergallery.com/Images/hcbresso
    n_Bicycle.jpg

    * * *
    To z parą jest oczywiste, nieśmiertelny temat (choć nie ma pełnej
    analogii)
    (A. Eisenstadt)
    http://www.yale.edu/yale300/democracy/may1text/image
    s/Eisenstadt.jp