  • Data: 2013-03-09 10:09:07
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Anerys napisał:

    > A to na pewno; zreztą, te badania są już bardzo wiekowe, mgliście kojarzę,
    > że czytałem o nich mnóstwo lat temu, chyba coś w okolicach stanu wojennego,
    > albo zaraz po nim.

    Nie, nie w okolicach stanu wojennego, dużo wcześniej. W czasach, kiedy
    pojawiły się techniczne możliwości transmisji i odtwarzania dźwięku
    o dużej wierności (Hi-Fi). Podejrzewam lata sześćdziesiąte.

    > W ogóle sporo zależy od psychicznego nastawienia do przekazu - w jakich
    > warunkach, okolicznościach, możliwościach... itd...

    Tak, to prawda, nastawienie ma bardzo duże znaczenie. Kiedyś powszechne
    było przekonanie, że radiofinia i fonografia służy po prostu muzyce.
    Usłyszeć każdą nutę i odróżić instrumenty można nawet wtedy, gdy słucha
    się w pasmie telefonicznym. Więc wszystko jest w porządku, wszyscy są
    zadowoleni. Późnej w naturalny sposób nastąpił wzrost wierności, ale nie
    był to przełom znaczący. Technika druku książek też się udoskonaliła, ale
    miało to znikomy wpływ na literaturę. Wierniejszy dźwięk, dokładniejszy
    obraz, lepiej złożony i wydrukowany tekst -- to wszystko trzeba przyjąć
    z radością jako konsekwencje postępu techniki. Wypaczeniem są dopiero
    takie zjawiska, jak audiofilstwo, czyli słuchanie dźwięku zamiast muzyki.

    --
    Jarek