-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
l!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrad
a.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Zawracanie gitary
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
References: <rsfqbt$pvd$1$opajak@news.chmurka.net>
<5feb849b$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
<rsj3do$8tp$1$Adam@news.chmurka.net>
<5fed270e$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
<rsrvlp$20dpq$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
<d...@g...com>
<60007d9a$0$531$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Fri, 15 Jan 2021 23:29:29 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.6.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <f...@g...com>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Language: pl
Lines: 73
Message-ID: <60021741$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 5.173.97.86
X-Trace: 1610749761 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 524 5.173.97.86:4413
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:45217
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-01-15 o 21:13, Konrad Anikiel pisze:
>> Ale to nie to samo. Biorąc nawet najlepszy instrument elektroniczny,
>> brzmi on całkiem inaczej od prawdziwego fortepianu.
>>
>> Do remizy na chałturę - jak najbardziej, ale w filharmonii to już nie
>> uchodzi, bo nawet najlepsze nagłośnienie nie odda charakteru brzmieniowego.
>>
>> Sam wiele lat grałem na instrumentach elektronicznych i potrafię
>> rozpoznać kilka marek keyboardów z którymi miałem do czynienia (Roland,
>> Yamaha, Korg, Ketron), słuchając tylko ich brzmienia.
>>
>> Co ciekawsze nawet słysząc nowe modele, z którymi jeszcze nie miałem
>> styczności, brzmią bardzo charakterystycznie i każda z ww firm ma swój,
>> niepowtarzalny charakter brzmienia.
>>
>> Tak samo odróżniam czy w danym utworze użyto instrumentów tradycyjnych
>> czy też elektronicznych, a nie jestem jakimś wybitnym muzykiem czy
>> artystą. Ot po prostu grało się po weselach i zabawach.
> Po to napisałem "ja uważam". Dobrze wiem że inni uważają inaczej.
Ale to nie jest kwestia "uważania" czy wiary, lecz obcowania i osłuchania.
> Zresztą te wszystkie instrumenty mają wyjście midi, dźwięk wcale nie musi być
generowany w środku.
Ale nie ma znaczenia czy będzie generowany przez wewnętrzny moduł
brzmieniowy czy zewnętrzny i tak mamy doczynienia tylko z czymś co ma
naśladować oryginał.
>> Poza tym w instrumentach elektronicznych największym wyzwaniem jest
>> odtworzenie typowej reakcji klawiatury i mechanizmu młoteczkowego. Póki
>> co nie ma jeszcze na rynku instrumentu w którym reakcja klawiatury
>> byłaby identyczna z klawiaturą fortepianową.
> A znasz jakiś miarodajny, znormalizowany test? Ile taki klawisz ma parametrów i w
jakich granicach te parametry są uznawane za "fortepianowe", a kiedy są "pianinkowe"?
Bo wiesz, tu jest inżynieria :-)
Obawiam się, że nikt nie jest w stanie określić liczby parametrów, skoro
póki co jeszcze nie udało się idealnie odtworzyć dźwięków instrumentów
akustycznych. Oczywiście każda nowsza generacja instrumentów
elektronicznych brzmi coraz lepiej i coraz bliższa jest ideału, ale i
tak jeszcze daleko do oryginału. Poza tym są jeszcze tak specyficzne
niuanse gry na instrumentach akustycznych, że trudno to nawet zamknąć w
elektronicznym pudełku.
Najbardziej zbliżone do ideału mają instrumenty typu sampler, których
brzmienie uzyskuje się poprzez zarejestrowanie autentycznych dźwięków
zagranych na danym instrumencie akustycznym. Jednak problem polega na
tym, że w zależności od siły uderzenia w instrumentach akustycznych
zmienia się nie tylko poziom dźwięku, ale także i barwa. Dwa uderzenia
nigdy nie generują takiego samego dźwięku. W przypadku instrumentów
elektronicznych wykorzystywana jest jedna próbka dźwięku niezależnie od
użytej dynamiki klawisza.
Instrumenty elektroniczne wyposażane są w dynamikę czyli reagują w
zależności od siły uderzenia oraz systemy mono lub poly afertouch, które
reagują na docisk klawiszy, ale nadal brakuje wielu czynników, które
modelują brzmienie instrumentów akustycznych.
Dla przykładu w fortepianie na barwę ma np. wpływ rezonansu zarówno
obudowa instrumentu jak i rezonans strun, które nie zostały pobudzone.
Aby to wszystko symulować potrzeba zaangażować naprawdę potężne zasoby
nie tylko hardware-owe jak i software-owe instrumentu oraz technologię
zajmującą się analizą dźwięku.
W odróżnieniu od instrumentów akustycznych w których dwa np. uderzenia w
klawisz powodują wygenerowanie niepowtarzalnych różniących się znacznie
od siebie dźwięków, instrumenty elektroniczne generują dokładnie taki
sam dźwięk. Bardzo łatwo to zauważyć, kiedy w instrumencie zawrócimy
komunikaty midi czyli podamy sygnał z MIDI OUT do MIDI IN przy
załączonym trybie LOCAL ON lub w zapisie MIDI (SMF) nałożymy na siebie
dwa dźwięki. Wtedy dźwięki te zaczynają się znosić i powstają takie
charakterystyczne, dziwne zniekształcenia brzmienia. W przypadku
instrumentów akustycznych jest to w ogóle niemożliwe do uzyskania, nawet
jak zarejestrujemy te dźwięki i w nagraniu nałożymy je na siebie.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.01.21 02:15 Marcin Debowski
- 16.01.21 02:36 Marcin Debowski
- 16.01.21 03:11 Marcin Debowski
- 16.01.21 14:01 J.F.
- 16.01.21 14:11 Konrad Anikiel
- 16.01.21 14:17 J.F.
- 21.01.21 05:28 Marcin Debowski
- 21.01.21 05:35 Marcin Debowski
- 21.01.21 05:57 Marcin Debowski
- 21.01.21 19:01 J.F.
- 21.01.21 19:17 J.F.
- 26.01.21 10:14 Marcin Debowski
- 26.01.21 10:27 Marcin Debowski
- 26.01.21 10:50 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo