  • 1. Data: 2017-03-10 19:49:50
    Temat: Zasilanie pętli prądowej w dalekopisie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Istnieje szansa, że w najbliższym czasie będę miał dostęp do
    (prawdopodobnie sprawnego) dalekopisu Siemens T100. Z tego co udało mi
    się wyczytać, pracuje on na pętli prądowej 40 mA z prędkością 50 bps.
    Chciałbym przynajmniej spróbować go uruchomić, bo zawsze miałem słabość
    do starej techniki. ;)

    Klasyczne podejście zakłada zastosowanie transformatorowego zasilacza DC
    120V i rezystora o dużej mocy, ograniczającego prąd pętli. Podejście
    niesamowicie rozrzutne energetycznie - stosunkowo niewiele energii
    trzeba na aktywowanie elektromagnesu selektora, dużo więcej traci się na
    grzanie rezystorów.

    Może jest jakieś bardziej współczesne rozwiązanie. Po głowie chodzi mi
    jakaś przetwornica impulsowa, która dostosowywałaby napięcie na wyjściu
    tak, żeby utrzymać stały prąd obwodzie. Dobrze kombinuję? Jest jakiś
    układ, na którym mógłbym się wzorować?

  • 2. Data: 2017-03-10 20:03:39
    Temat: Re: Zasilanie pętli prądowej w dalekopisie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Mar 2017 19:49:50 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Klasyczne podejście zakłada zastosowanie transformatorowego zasilacza DC
    > 120V i rezystora o dużej mocy, ograniczającego prąd pętli.

    Tylko jeśli chcesz obsłużyć przesył danych prawdziwą, długą linią
    teletransmisyjną. Jeśli odbiorcą będzie drugi dalekopis na sąsiednim
    stole, użyj parowoltowego akumulatorka :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-03-10 20:28:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Tylko jeśli chcesz obsłużyć przesył danych prawdziwą, długą linią
    > teletransmisyjną. Jeśli odbiorcą będzie drugi dalekopis na sąsiednim
    > stole, użyj parowoltowego akumulatorka :)

    To zadziała i będzie działało stabilnie? Wydawało mi się, że sens
    stosowania wysokiego napięcia leży w wysokiej indukcyjności cewki
    elektromagnesu, która w momencie włączania obwodu ma wysoką impedancję .
    Nawet dokumentacja dalekopisu zawiera schemat pętli "serwisowej", w
    której pracuje nadajnik i odbiornik jednego dalekopisu. Źródłem
    zasilania jest tam bateria o napięciu 60-100V, prąd jest ustawiany za
    pomocą potencjometru dużej mocy.

    Oczywiście "linia" będzie krótka - chodzi o zbudowanie interfejsu do
    komunikacji między tą maszyną, a pecetem/Arduino/RasPi. :)

  • 4. Data: 2017-03-10 20:33:01
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    zrób filmik, to cud mechaniki, nie każdy sobie wyobraża, że coś takiego
    można w ogóle skonstruować... niemiecka myśl techniczna, niestety to
    raczej minęło...

  • 5. Data: 2017-03-10 21:15:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Mar 2017 20:28:53 +0100, Atlantis napisał(a):

    > To zadziała i będzie działało stabilnie?

    IMO tak. Ale jak cię to martwi (a co szkodzi wypróbować na początek?) to
    zmajstruj źródło prądowe o dysponowanym napięciu wystarczającym do
    wygenerowania znamionowego prądu w cewce odbiornika. Też proste. Kiedy
    wprowadzano dalekopisy, elektronika była w powijakach i użycie dużego
    opornika było bardziej oczywistym wyborem.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-03-10 21:54:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Friday, March 10, 2017, 7:49:50 PM, you wrote:

> [...]

    > jakaś przetwornica impulsowa, która dostosowywałaby napięcie na wyjściu
    > tak, żeby utrzymać stały prąd obwodzie. Dobrze kombinuję? Jest jakiś

    Stosowałem zasilanie 24V i działało bez problemów. To nawet nie jest
    1W.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2017-03-10 22:17:18
    Od: Swift <p...@g...com>

    http://pubserv.uprp.pl/publicationserver/Temp/k5c8d9
    eeicgjoq47f9cggksd36/PL149291B1.pdf

  • 8. Data: 2017-03-10 22:27:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Swift,

    Friday, March 10, 2017, 10:17:18 PM, you wrote:

    > http://pubserv.uprp.pl/publicationserver/Temp/k5c8d9
    eeicgjoq47f9cggksd36/PL149291B1.pdf

    To jest rozwiązanie we/wy translacji ze zmianą polaryzacji, konieczną
    do obsługi wzywaka (zdalne włączenie). Banalne źródła prądowe, ciekawe
    na jakich tranzystorach - czyżby BF457?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2017-03-10 22:41:06
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > jakaś przetwornica impulsowa, która dostosowywałaby napięcie na wyjściu
    > tak, żeby utrzymać stały prąd obwodzie. Dobrze kombinuję? Jest jakiś

    Zbrojovkę pędziłem 50V 40mA (w każdym razie, dużo nie było)... Nie wiem, czy
    jest sens aż przetwornicę robić...
    Z zasilacza laboratoryjnego. Więc trafko, może powieladło ewentualnie, nie
    wystarczy? Śmiecić nie będzie...
    Aż tak nie potrzebuje superstabilnego prądu, byle możliwie nie zmieniał się
    w czasie sesji. W radioklubie, pędziliśmy jakiegoś Siemensa przez
    interfejs-modem, polskiej produkcji, cholercia, nie zapamiętałem, ile było.
    Ale raczej nie 120... Niech w obwodzie kluczuje, sterowany z układu
    przekaźnik.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 10. Data: 2017-03-10 22:51:02
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu piątek, 10 marca 2017 22:41:01 UTC+1 użytkownik HF5BS napisał:
    .......W radioklubie, pędziliśmy jakiegoś Siemensa przez
    > interfejs-modem, polskiej produkcji.......

    Nazywało się to ETD (Elektroniczny Translator Dalekopisowy) produkowała to Teletra
    Poznań.