  • 1. Data: 2015-03-13 00:14:40
    Temat: Zasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DC
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.net>

    Witam,

    Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
    samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
    symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy nimi.
    Podłączone to jest w ten sposób że jedno z uzwojeń jest podłączone
    bezpośrednio do źródła zasilania, podczas gdy drugie przez kondensator
    przesuwający fazę. Chciałbym zrobić do niego prosty inwerter zasilany z
    przetwornicy 12/24V.
    Szukając informacji na sieci znalazłem notę aplikacyjną AN1160 od
    Michrochipa, w której zaproponowali sterowanie takiego silnika z trzech
    półmostków. Sama zasada jest dość prosta, ale po przeczytaniu noty w dalszym
    ciągu mam kilka pytań.

    Pierwsze z nich dotyczy przesunięcia pomiędzy fazami: podczas gdy w pracy z
    zasilaniem AC jedno z uzwojeń jest zasilane pełnym napięciem, a drugie z
    przesunięciem o 90 stopni (czyli 180 i 90 stopni względem wspólnego końca
    uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90 stopni, z
    wazą 0 na zacisku wspólnym.
    Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć dostępną moc
    do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
    przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by było
    wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak
    nakombinowali?
    O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na szynie DC
    podnieść do 34V?

    Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia: Idealnie
    powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować przebieg
    prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno negatywny
    wpływ na pracę silnika? Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
    napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

    thx,
    j.

  • 2. Data: 2015-03-13 11:48:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
> [...]
    >samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
    >symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy

    A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
    Na pewno na 24V ?

    Ja bym go najpierw rozkrecil i zobaczyl czy na pewno uzwojenia sa
    przestawione o 90 stopni.
    No chyba ze programowo przetestowac rozne katy.

    No i czy nie rozpiac biegunow - hm ciekawe - lepsze dwa osobne mostki,
    czy kombinowanie na trzech polowkach, jak ponizej.
    Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
    przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

> [...]

    >było
    >wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak

    A link od noty gdzie ?

    Jesli sie dobrze domyslam, to:
    a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
    ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.
    b) trzecim polmostkiem mozna zrobic polowe napiecia zasilania, ale
    wtedy tracisz sporo napiecia.
    c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt "srodka
    obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o odpowiednich
    parametrach.
    chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
    wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
    sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

    d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
    maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
    wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
    wygenerowac wieksze napiecie AC.
    Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

    >O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
    >szynie DC podnieść do 34V?

    Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

> [...]
    >przebieg
    >prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno

    Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.

    >Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
    >napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

    prostokat, a prad jednak trapezowy.
    Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

    J.

  • 3. Data: 2015-03-13 14:34:19
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.net>

    J.F. wrote:

    > Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
    >
    > A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
    > Na pewno na 24V ?

    Pan-tilt od kamery, 24V na 100%: http://tinyurl.com/lgpts4r
    (http://www.accentalarms.com/specsheets/pelco/pelco_
    pt570p_pt570-24p_series_medium_duty_pan_tilt_manual.
    pdf)

    Sam silnik moc ma niezbyt wielką, w specyfikacji podają że podczas startu
    może pobierać 33VA, za to przekładnia jest dość konkretna. Głowicą kręci
    tylko 3(tilt) albo 6(pan) stopni na sekundę.

> [...]
    > Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
    > przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

    Do głowicy zaglądałem i tam siedzą dwa konkretnie wyglądające kondensatory
    60u/200V. Samego silnika wolał bym nie rozkręcać, z pobieżnych oględzin
    wygląda na dość dobrze zintegrowany z przekładnią.

    > A link od noty gdzie ?

    Poprawka: miało być AN1660, a nie 1160. Proszę link:
    http://tinyurl.com/ps9bxve
    (http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/0000
    1660B.pdf).

    > Jesli sie dobrze domyslam, to:
    > a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
    > ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.

    Dwa mostki i symetryczne zasilanie to był mój pierwszy pomysł, dopóki nie
    znalazłem noty Microchipa. Trzeci mostek by mi zaoszczędził dodatkową
    przetwornicę.

> [...]
    > wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
    > sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

    Właśnie tak proponują. Przyglądałem się przez dłuższy czas wykresowi napięć
    w nocie (fig4) i nijak nie chciało mi wyjść pełne napięcie międzyszczytowe
    na zaciskach cewki.

> [...]
    > wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
    > wygenerowac wieksze napiecie AC.
    > Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

    Piszą coś o trójfazowych, ale nie znalazłem wyjaśnienia jak to się ma do
    silnika dwufazowego.

    > Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

    > Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.

    > prostokat, a prad jednak trapezowy.
    > Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

    Pełna moc w stanie ustalonym raczej nie będzie mi potrzebna, a przy starcie
    myślałem żeby ruszyć z mniejszą częstotliwością, przez co mógłbym pchnąć
    więcej prądu w uzwojenia. Myślisz że coś takiego miało by sens?

    pzdr,
    j.

  • 4. Data: 2015-03-13 17:11:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:

> [...]

    >kręci
    >tylko 3(tilt) albo 6(pan) stopni na sekundę.

    >Do głowicy zaglądałem i tam siedzą dwa konkretnie wyglądające

    Tak sobie wlasnie licze, ze przy tych 33VA powinno byc ze 60uF.
    Miniaturyzacja dosiegla juz i te kondensatory ?

> [...]

    >napięć
    >w nocie (fig4) i nijak nie chciało mi wyjść pełne napięcie

    No i nie wychodzi. Sami o tym pisza na nastepnej stronie.

    >Piszą coś o trójfazowych, ale nie znalazłem wyjaśnienia jak to się ma
    >do
    >silnika dwufazowego.

    w pierwszej czesci to co pisza pokrywa sie z moja wiedza: "this
    strategy only works for 3-phase motors"

    Potem jakies odeslanie do AN955, ale IMO - nieuzasadnione.

    W zaistnialej sytuacji to nawet wiecej.

    Jesli chcesz napiecie fazowe 24V skuteczne, to napiecie miedzyfazowe
    dla tych 90 deg przesuniecia wynosi 1.4*24 - nadal skuteczne.
    Wiec miedzyszczytowe z tego, to kolejne 1.4*1.4*24=48 V.
    Ale to moze i lepiej - bardziej typowe, skoro chcesz gotowa
    przetwornice uzyc.

> [...]
    >pchnąć
    >więcej prądu w uzwojenia. Myślisz że coś takiego miało by sens?

    Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie.

    Mysle ze one rusza nawet przy nominalnej czestotliwosci - moze troche
    niemrawo, moze i nie w trudnych warunkach pogodowych nie zawsze, ale
    beda sie staraly.
    Zasilic dla testow z transformatora 12V ?

    J.

  • 5. Data: 2015-03-15 09:04:30
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Jacek Radzikowski" <j...@s...die.die.die.net> wrote in message
> [...]
    > bezpośrednio do źródła zasilania, podczas gdy drugie przez kondensator
    > przesuwający fazę. Chciałbym zrobić do niego prosty inwerter zasilany z

    To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.
    Popędzam obrotnicę kamery z jednego pełnego mostka, kierunki przełączając
    przekaźnikiem.
    Dodatkowo popędzam te silniki częstotliwością 16Hz, bo mi za szybko było przy 50
    Hz.
    Przy zasilaniu mostka z 12V silniki nie działają pewnie, ale moje przy 16Hz już
    od 15V zasilania mostka śmigają ok.
    Stąd pewnie dla 50-60Hz wystarczy na zasilaniu jeden step-up DC 12V -> 2xV i po
    problemie.

  • 6. Data: 2015-03-15 12:21:02
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 15.03.2015 o 09:04, PcmOl pisze:

    > To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.

    Łatwo się przekonać, bo przy zwiększeniu obciążenia zatrzymuje się
    nagle. Miałem taką obrotnicę w rękach, ale nie pamiętam, bo to stare
    dzieje. Pamiętam tylko, że przebijało mi triaki jeśli krańcówki były w
    szereg z silnikami. Przepiąłem je na obwód bramek i było OK.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2015-03-16 12:45:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PcmOl" napisał w wiadomości

    >To jest najprawdopodobniej silnik synchroniczny.

    Pisza "induction motor", ale kto wie.

    Synchroniczny nie mialby problemu ze startem przy 60Hz ?

    J.

  • 8. Data: 2015-03-17 07:52:52
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Pisza "induction motor", ale kto wie.
    >
    > Synchroniczny nie mialby problemu ze startem przy 60Hz ?

    Te nie mają:
    http://www.tradeindia.com/fp1972993/CCTV-Outdoor-Pan
    -Tilt-Scanner-HT-91MC-Waterproof-.html