eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaZasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DCRe: Zasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DC
  • Data: 2015-03-13 14:34:19
    Temat: Re: Zasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DC
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.net> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    J.F. wrote:

    > Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
    >>Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
    >>samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
    >>symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy
    >>nimi.
    >
    > A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
    > Na pewno na 24V ?

    Pan-tilt od kamery, 24V na 100%: http://tinyurl.com/lgpts4r
    (http://www.accentalarms.com/specsheets/pelco/pelco_
    pt570p_pt570-24p_series_medium_duty_pan_tilt_manual.
    pdf)

    Sam silnik moc ma niezbyt wielką, w specyfikacji podają że podczas startu
    może pobierać 33VA, za to przekładnia jest dość konkretna. Głowicą kręci
    tylko 3(tilt) albo 6(pan) stopni na sekundę.


    > Ja bym go najpierw rozkrecil i zobaczyl czy na pewno uzwojenia sa
    > przestawione o 90 stopni.
    > No chyba ze programowo przetestowac rozne katy.
    >
    > No i czy nie rozpiac biegunow - hm ciekawe - lepsze dwa osobne mostki,
    > czy kombinowanie na trzech polowkach, jak ponizej.
    > Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
    > przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

    Do głowicy zaglądałem i tam siedzą dwa konkretnie wyglądające kondensatory
    60u/200V. Samego silnika wolał bym nie rozkręcać, z pobieżnych oględzin
    wygląda na dość dobrze zintegrowany z przekładnią.


    >>Szukając informacji na sieci znalazłem notę aplikacyjną AN1160 od
    >>Michrochipa, w której zaproponowali sterowanie takiego silnika z
    >>trzech
    >>półmostków. Sama zasada jest dość prosta, ale po przeczytaniu noty w
    >>dalszym
    >>ciągu mam kilka pytań.
    >
    >>Pierwsze z nich dotyczy przesunięcia pomiędzy fazami: podczas gdy w
    >>pracy z
    >>zasilaniem AC jedno z uzwojeń jest zasilane pełnym napięciem, a
    >>drugie z
    >>przesunięciem o 90 stopni (czyli 180 i 90 stopni względem wspólnego
    >>końca
    >>uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90
    >>stopni, z
    >>wazą 0 na zacisku wspólnym.
    >>Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć
    >>dostępną moc
    >>do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
    >>przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by
    >>było
    >>wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak
    >>nakombinowali?
    >
    > A link od noty gdzie ?

    Poprawka: miało być AN1660, a nie 1160. Proszę link:
    http://tinyurl.com/ps9bxve
    (http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/0000
    1660B.pdf).


    > Jesli sie dobrze domyslam, to:
    > a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
    > ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.

    Dwa mostki i symetryczne zasilanie to był mój pierwszy pomysł, dopóki nie
    znalazłem noty Microchipa. Trzeci mostek by mi zaoszczędził dodatkową
    przetwornicę.


    > b) trzecim polmostkiem mozna zrobic polowe napiecia zasilania, ale
    > wtedy tracisz sporo napiecia.
    > c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt "srodka
    > obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o odpowiednich
    > parametrach.
    > chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
    > wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
    > sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

    Właśnie tak proponują. Przyglądałem się przez dłuższy czas wykresowi napięć
    w nocie (fig4) i nijak nie chciało mi wyjść pełne napięcie międzyszczytowe
    na zaciskach cewki.


    > d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
    > maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
    > wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
    > wygenerowac wieksze napiecie AC.
    > Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

    Piszą coś o trójfazowych, ale nie znalazłem wyjaśnienia jak to się ma do
    silnika dwufazowego.


    >>O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
    >>szynie DC podnieść do 34V?
    >
    > Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.
    >
    >>Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia:
    >>Idealnie
    >>powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować
    >>przebieg
    >>prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno
    >>negatywny
    >>wpływ na pracę silnika?
    >
    > Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.
    >
    >>Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
    >>napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?
    >
    > prostokat, a prad jednak trapezowy.
    > Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

    Pełna moc w stanie ustalonym raczej nie będzie mi potrzebna, a przy starcie
    myślałem żeby ruszyć z mniejszą częstotliwością, przez co mógłbym pchnąć
    więcej prądu w uzwojenia. Myślisz że coś takiego miało by sens?


    pzdr,
    j.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: