  • Data: 2015-03-13 11:48:24
    Temat: Re: Zasilanie dwufazowego silnika indukcyjnego AC z DC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w
    >Mam silnik indukcyjny AC, który chciałbym napędzać z akumulatora
    >samochodowego. Silnik nominalnie jest zasilany z 24V/60Hz, ma dwa
    >symetryczne uzwojenia do pracy rewersyjnej, z kondensatorem pomiędzy
    >nimi.

    A gdzie taki wynalazek jest i jakiej to mocy ?
    Na pewno na 24V ?

    Ja bym go najpierw rozkrecil i zobaczyl czy na pewno uzwojenia sa
    przestawione o 90 stopni.
    No chyba ze programowo przetestowac rozne katy.

    No i czy nie rozpiac biegunow - hm ciekawe - lepsze dwa osobne mostki,
    czy kombinowanie na trzech polowkach, jak ponizej.
    Te polowki musza miec spora moc bierna, ale to im chyba nie
    przeszkadza, a w silniku moc bierna i tak jest spora.

> [...]

    >końca
    >uzwojeń), Microchip proponuje zasilanie z przesunięciami o +/-90
    >stopni, z
    >wazą 0 na zacisku wspólnym.
    >Wspomnieli co prawda o tym że takie sterowanie może ograniczyć
    >dostępną moc
    >do 70% mocy nominalnej i że można temu zaradzić generując odpowiednie
    >przebiegi, ale nie wytłumaczyli jak to osiągnąć. Czy nie prościej by
    >było
    >wygenerować napięcia o przesunięciach 180 i 90 stopni? Dlaczego tak

    A link od noty gdzie ?

    Jesli sie dobrze domyslam, to:
    a) gdybys mial pojedyncze napiecie zasilania i dwa polmostki, to nie
    ma gdzie podlaczyc wspolnego konca silnika.
    b) trzecim polmostkiem mozna zrobic polowe napiecia zasilania, ale
    wtedy tracisz sporo napiecia.
    c) jak sobie rozrysujesz wektory, to mozna dobrac inny punkt "srodka
    obrotu" i podawac na wspolny zacisk trzecia sinusoide o odpowiednich
    parametrach.
    chyba proponuja na obie cewki sinusoidy przeciwne (180), a na
    wspolny przesunieta o 90. Czy jak kto woli - na wspolny zacisk
    sinusoide, a na pojedyncze sinusoidy przesuniete o +90 i -90

    d) sztuczka znana z trojfazowych - w czasie gdy jedna faza ma
    maksimum, to dwie pozostale nie maja maksimum.
    wiec przesuwajac "wspolne zero", z danego napiecia DC mozna
    wygenerowac wieksze napiecie AC.
    Ale przy 90 stopniach ta sztuczka nie zadziala.

    >O ile dobrze liczę, przy zasilaniu sinusem powinienem napięcie na
    >szynie DC podnieść do 34V?

    Jesli maja byc zachowane napiecia, to tak.

    >Drugie pytanie dotyczy kształtu napięcia podawanego na uzwojenia:
    >Idealnie
    >powinny to być sinusoidy, ale o wiele prościej będzie wygenerować
    >przebieg
    >prostokątny. Czy, poza większymi stratami, będzie to miało mocno
    >negatywny
    >wpływ na pracę silnika?

    Domyslam sie ze moc mala ... wiec raczej nie.

    >Czy przy zasilaniu prostokątem tez trzeba podnieść
    >napięcie do 34V, czy wystarczy tania przetworniczka na 24V?

    prostokat, a prad jednak trapezowy.
    Pelna moc bedzie raczej wymagala wyzszego napiecia.

    J.