  • 21. Data: 2009-08-24 10:11:25
    Temat: Re: Zasilacz Low Drop 13,8V 20A
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    kola schrieb:
    > Sa dwa rodzaje zasilaczy, impulsowe i liniowe. Mnie interesuje tylko
    > liniowy. Mam zamiar nawet powymieniac wszystkie impulsowe w postaci wtyczek
    > ( do modemu, routera, i innych), na liniowe, ze wzgl, na du?y poziom
    > zak^(3)ócen~.

    Może wymienisz zasilacze impulsowe marki China Export na takie, które
    nie zakłócają? Osobiście jestem w posiadaniu dwóch zasilaczy o podobnych
    parametrach: jeden liniowy 13.8V/25A (ze sporą rezerwą, trafo ma 600W)
    własnej roboty, oraz komercyjny 13.8V/30A peak, 20A ciągłe. Ani jeden,
    ani drugi nie robi różnicy. Nic nie sieje, nie ma specjalnych przepięć i
    oscylacji w przypadku nagłej zmiany obciążenia. Ponieważ stosuję je do
    nadajnika przy telegrafii full-bk, obciążenie zmienia się od 2 do 20A
    kilka(naście) razy na sekundę. I możesz mi wierzyć, zakłócenia bym
    usłyszał w odbiorniku. Np. nieźle się narobiłem, by odkłócić klawiaturę
    komputera.
    A zasilacz liniowy jest bardzo prosty w konstrukcji: trafo toroid
    (załączany dwustopniowo, coby zmniejszyć udar prądu). Za tym prostownik
    (z kondensatorami równolegle do diod), za tym kondensatorek 0.2F/40V
    plus parę mniejszych (1mikro, 100n, 1n). Elementem wykonawczym jest
    bateria 6x2N3055, sterowana przez 1x2N3055 i BD139 (bo takie miałem).
    Wsio zrobione na elementach dyskretnych i dużo kondensatorów ze względu
    na panoszące się wszędzie pole EM. Wzorowałem się na zasilaczu do FT709
    (chyba), oprócz zmiany stopnia wyjściowego dorobiłem jeszcze crow bar
    przeciwprzepięciowy (na szybkim tyrystorze + automat nadprądowy).
    Schemat gdzieś mi się jeszcze w domu pałęta. Ale low drop to nie jest,
    bo na wyjściu prostownika luzem mam około 22V. Ale ustrojstwo waży
    jakieś 15kG, ten impulsowy chyba niecałe 2kG.

    Waldek

  • 22. Data: 2009-08-24 10:13:18
    Od: "kola" <k...@o...eu>

    Ja mam zasilacz 13,8V 20A, który ma ok 20 lat. Pracuje dobrze, ale się dość
    mocno grzeje , mimo wentylatora. jest to układ na uA723 i 3x KD202. Moc
    tracona na radiatorze jest ok 100W. Niżej juz nie można zejść. Min. róznica
    napięc wynosi ok. 5V. Budując Low drop , chciał bym zejść do różnicy napięć
    2V, więc moc tracona na grzanie wyniosła by ok 40W. Jest więc bardzo duża
    róznica. Wachania sieci raczej nie wystepują, ale mozna zrobic na wszelki
    wypadek odczep na pierwotnym. Kondensatory raczej szybko nie wyschną, daję
    im czas 5lat. Zaraz ktoś się znajdzie i powie ze moc tracona jest
    nieproporcjonalna do obciązenia, ale ja to chce pominąć ten temat na forum.

  • 23. Data: 2009-08-24 10:26:25
    Od: "kola" <k...@o...eu>

    Już pisałem wyżej, ze posiadam zasilacz liniowy 13,8V 20A, ale wykonałem go
    w 1990r. Jet na uA723 i parowanych ( z kilkudziesiąciu sztuk ) 3x KD502.
    Różnica napięc wynosi ok 5V, niżej nie dało rady zejść.Na wyjsciu mam
    kilkuset amperowy tyrystor, który w razie czego , robi zwarcie i przepala
    bezpiecznik. Teraz chciał bym zrobić jakiś nowszy,żeby różnica napięc nie
    była większa jak np 2V, co daje bardzo dużą różnicę w stratach na wymuszone
    chłodzenie radiatora.A propo odkłócenia klawiatury, to ja sobie nie
    poradziłem, pozakładałem w srodku na każdy kabelek po kilka rdzeni fi 6mm i
    później na główny kabel większy rdzeń. Poziom zakłóceń się tylko trochę
    zmniejszył.

  • 24. Data: 2009-08-24 10:44:01
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "kola" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > róznica napięc wynosi ok. 5V. Budując Low drop , chciał bym zejść do
    > różnicy napięć 2V, więc moc tracona na grzanie wyniosła by ok 40W.

    To może zamiast inwestować w nowy stopień końcowy (nietani), zwiększ tylko
    napięcie zasilania stopnia sterującego (uA723) tak by potrafił nasycić
    tranzystory.

  • 25. Data: 2009-08-24 10:47:20
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    kola pisze:
> [...]
    > im czas 5lat. Zaraz ktoś się znajdzie i powie ze moc tracona jest
    > nieproporcjonalna do obciązenia, ale ja to chce pominąć ten temat na forum.

    Trochę ciężko bo taki 3055 ma przy 10A UCEsat równe 3V. Możesz
    zastosować 2N3771 a i tak trzeba by dać ze trzy i wyrównać im różnicę
    rezystancji.

    MD

  • 26. Data: 2009-08-24 12:23:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Monday, August 24, 2009, 10:07:13 AM, you wrote:

    > Spokojnie Roman. :) Trzeba gościowi po prostu zaproponować toroid,
    > baterię kondensatorów i stabilizację liniową z dołączoną sztabą
    > radiatora (bo przy prawie 300W nikt nie twierdzi, że to będzie małe i
    > lekkie). I na koniec wentylator.

    Ale jemu się wydaje, że sztabę radiatora zastąpi mitycznym LowDrop.
    Nie bierze pod uwagę wahań napięcia w sieci i konieczności zapewnienia
    odstępu od zakłóceń. Naczytają się Bartka O. i potem takie głupie
    pomysły im do głowy przychodzą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2009-08-24 12:23:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello kola,

    Monday, August 24, 2009, 11:13:29 AM, you wrote:

> [...]
    > liniowy. Mam zamiar nawet powymieniac wszystkie impulsowe w postaci wtyczek
    > ( do modemu, routera, i innych), na liniowe, ze wzgl, na duży poziom

    ROTFL!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2009-08-24 12:26:00
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > nie wyschną, daję im czas 5lat. Zaraz ktoś się znajdzie i powie ze moc
    > tracona jest nieproporcjonalna do obciązenia, ale ja to chce pominąć ten

    Ja wykonałem już dwa zasilacze na ogólnie dostępnych tranzystorach BUZ11.
    Mam całą listwę za 50 eurocentów :)
    Dałem cztery równolegle. A co!
    Żadnych rezystorów wyrównujących.
    Jak chcesz odwrotnej polaryzacji to no problem tez jest mnóstwo tanich
    tranzystorów.
    Bramkami tranzystorów steruje wzmacniacz róznicowy na dwóch tranzystorach
    bipolarnych oraz jednej diodzie zenera.
    Do tego kilka rezostorów.
    Mostek prostowniczy na czterwch duodiodach schottky 25A Każda duodioda
    równolegle a więc zapas prądowy naprawdę spory.
    Za mostkiem kondensator 2x50mF 25V
    Układ łagodnego startu to przekaźnik który zwiera rezystor kilkanaście ohm
    wpięty szerogowo z pierwotnym uzwojeniem toroida. Przekaźnik włączany jest z
    rosnącego łagodnie napięcia na kondensatorach 2x50mF.
    Toroid 16VAC 500VA
    Zasilacz nie startuje pod większym obciążeniem oraz przy zwarciu. (Taka
    sobie ciekawa właściwość układu)
    Po zwarciu tranzystory odcinają napięcie do zera w związku z czym zwarcie
    może sobie trwać nawet nieskończoność.
    Napięcie wyjściowe ustawiane PRką w zakresie 11-14V (u mnie ustawione na
    +-13,8V)
    Spadek napięcia wyjściowego po obciążeniu żarówkami samochodowymi (około
    20A) nie przekraczał 0,3V
    Zasilacz działał przez 8 godzin pod obciążeniem 20A, podczas testu
    wielokrotnie był zwierany.
    Zdarzyło mi się odpalić awaryjnie auto wspomagając tym zasilaczem gdy
    akumulator był za słaby.
    Pierwszą wersję zasilacza używałem z TRXem IC-737A. Sprzedałem radio wraz z
    zasilaczem.
    Teraz zrobiłem drugą wersję ale już z mniejszym toroidem 350VA i niestety
    ale jednak toroid ciut za mały.

    Marek

  • 29. Data: 2009-08-24 12:40:03
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

  • 30. Data: 2009-08-24 12:52:37
    Od: "kola" <k...@o...eu>

    Czy to napięcie 16V nie jest za wysokie , albo za niskie ? przy 230V ? Bo
    widziałem kilka schematów gdzie było trafo 14V AC, Zapytuję , bo kupując
    trafo już nawinięte ( toroid ), to trudno odwinąć uzwojenia. To już lepiej
    zakupić trafo np 14V i resztę dowinąć. A co do diód, to lepiej uzyć
    prostownika na 2 diodach schottky ( trafo z odczepem ) bo btedy jest mniej
    diód do grzania radiatora.