  • 1. Data: 2011-07-02 16:12:27
    Temat: Zasilacz ATX 300W Megabajta, zły start
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Witam
    Zazwyczaj do sprawdzania naprawianych zasilaczy ATX używam sztucznego
    obciążenia w postaci żarówek samochodowych obciążających 3 główne napięcia.
    Jak do tej pory wszystkie zasilacze startowały mi z takim obciążeniem bez
    problemu, nawet takie 145W. Ale ostatnio trafił mi się zasilacz Megabajta
    MGB-300ATX który po załączeniu na zimne żarówy wystartuje na ułamek sekundy
    i gaśnie. Czasem nawet da się zaobserwować króciutki błysk żarówek. Po
    kilku takich felernych startach raz za razem zasilacz startuje na trwałe i
    dopóki żarówki są gorące, startuje za każdym razem. Wiadomo, te felerne
    starty jednak podgrzewają nieco włókna.
    Co może być przyczną że zasilacz pracuje tylko ułamek sekundy po
    załączeniu? IMO albo działa albo nie, a nie tak na chwilę tylko :)
    Dodam że na optykę zasilacz jest zupełnie OK i napięcia też ma OK.
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2011-07-02 16:42:32
    Temat: Re: Zasilacz ATX 300W Megabajta, zły start
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.07.2011 18:12, Jacek Maciejewski pisze:
    > Co może być przyczną że zasilacz pracuje tylko ułamek sekundy po
    > załączeniu? IMO albo działa albo nie, a nie tak na chwilę tylko :)
    Zabezpieczenie przeciwzwarciowe?

    Michoo

  • 3. Data: 2011-07-02 17:02:10
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Jacek Maciejewski <j...@o...pl> napisał(a):

    > Witam
    > Zazwyczaj do sprawdzania naprawianych zasilaczy ATX używam sztucznego
    > obciążenia w postaci żarówek samochodowych obciążających 3 główne napięcia.

    A wiesz, że halogenowa żarówka ma na zimno aż kilkunastokrotnie mniejszą
    oporność niż w czasie pracy przy nominalnym napięciu?

    Przed chwilą mierzyłem halogena 55W, który na gorąco (policzone z prawa Ohma)
    ma rezystancję ok 3 omów.
    Na zimno, mierzone 4-końcówkową metodą, przy prądzie 10 mA ma 0,2 oma (dwie
    dziesiąte oma ! )
    Policz sobie, jakie prądy "usiłują popłynąć" przy starcie twojego zasilacza.

  • 4. Data: 2011-07-02 17:51:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 2 Jul 2011 17:02:10 +0000 (UTC), Wmak napisał(a):

    > Policz sobie, jakie prądy "usiłują popłynąć" przy starcie twojego zasilacza.

    Jakie pądy by nie były, wszystkie zasilacze dotychczas z powodzeniem
    startowały. Ten nie chce więc czymś się różni... To że żarówy na zimno mają
    małą oporność nie ma związku z jego odmiennością.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-07-02 17:55:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 02 Jul 2011 18:42:32 +0200, Michoo napisał(a):

    > Zabezpieczenie przeciwzwarciowe?

    To tani zasilacz na TL494. Ja w takim zasilaczu nie umiem się dopatrzyć
    kontroli prądu wyjściowego. Jak ktoś wie jak to tam robią, będę wdzięczny
    za podpowiedź.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2011-07-02 18:31:40
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 02.07.2011 19:55, Jacek Maciejewski pisze:

    > To tani zasilacz na TL494. Ja w takim zasilaczu nie umiem się dopatrzyć
    > kontroli prądu wyjściowego. Jak ktoś wie jak to tam robią, będę wdzięczny
    > za podpowiedź.
    Nie wiem czy akurat megabajt ma takie zabezpieczenie, ale widziałem na
    jakimś schemacie układ który na drugi wzmacniacz błędu w TL494 (k 16 -
    innych tanich zasilaczach zazwyczaj zwarta do masy) podaje napięcie
    proporcjonalne do współczynnika wypełnienia sygnału sterującego i
    porównuje z napięciem referencyjnym. Napiecie to pobierane jest ze
    środkowego odczepu transformatora sterującego po stronie pierwotnej,
    które to z kolei jest podłączone przez oporniczek ok. 1,5k do "+".
    Ponieważ w stanie spoczynku oba tranzystory sterujące (zazwyczaj c945)
    są w stanie przewodzenia, to napięcie na tym oporniku jest niskie. W
    momencie wzrostu wypełnienia - (a to jest proporcjonalne do prądu
    pobieranego z zasilacza) - napięcie na oporniczku rośnie i jak
    przekroczy wartość graniczną - TL494 ogranicza wypełnienie. prąd.
    Ponadto w zasilaczach jest układ kontroli napięć wyjściowych, który w
    przypadku zwarcia - może wyłączyć zasilacz.
    Jak chcesz mogę przysłać CI pdf-a na priva - w którym coś takiego
    funkcjonuje.

    G.B.

  • 7. Data: 2011-07-02 19:01:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 02 Jul 2011 20:31:40 +0200, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
    napisał(a):

    > Jak chcesz mogę przysłać CI pdf-a na priva - w którym coś takiego
    > funkcjonuje.

    Było by miło. Adres należy poddać obróbce :) Nie mam w swojej kolekcji
    takiego schematu a faktyczne nóżka 16 jest do czegoś użyta. Może to własnie
    jest przyczyną takiego nieklawego startu. Jak się zorientuję jak to działa
    to na próbę wyłączę to zabezpieczenie i zobaczę czy zasilacz zacznie
    startować od razu.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2011-07-02 19:31:58
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Jacek Maciejewski <j...@o...pl> napisał(a):

    > startowały. Ten nie chce więc czymś się różni... To że żarówy na zimno mają
    > małą oporność nie ma związku z jego odmiennością.

    Rozumiem, że to Twoja wrodzona lub nabyta dociekliwość każe się nad tym
    zastanawiać, bo przecież to nie dyskwalifikuje zasilacza, że nie chce się
    włączyć przy "prawiezwarciu" na wyjściu.
    Obciążony normalnie kompletną płytą komputera startuje.
    Może szybciej narastają napięcia wyjściowe i żarówki nie zdążą się stopniowo
    nagrzewać by im rezystancja wzrosła do rozsądnej wartości albo układy
    zabezpieczające przed przeciążeniem i zwarciem szybciej reagują.
    Według mnie taki zasilacz jest bezpieczniejszy dla kompa.
    Spróbuj te dwa rodzaje zasilaczy obciążyć liniową rezystancją i obejrzyj
    oscyloskopem / zmierz czas narastania napięć wyjściowych.

  • 9. Data: 2011-07-03 11:03:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 2 Jul 2011 19:31:58 +0000 (UTC), Wmak napisał(a):

    > Rozumiem, że to Twoja wrodzona lub nabyta dociekliwość każe się nad tym
    > zastanawiać, bo przecież to nie dyskwalifikuje zasilacza, że nie chce się
    > włączyć przy "prawiezwarciu" na wyjściu.

    Masz rację, jestem ciekaw. Ale to nie wszystko. Zakładam że wśród
    dziesiątek zasilaczy jakie przeszły przez moje ręce też były takie z
    ogranicznikiem prądu na TL494 bo statystyka za tym przemawia. Ale skoro do
    tej pory nie zauważyłem takiego zjawiska to każe mi podejrzewać że coś z
    tym układem ograniczania prądu w tej zasiłce jest nieklawo. Prób z
    oscyloskopem nie zrobię głównie dlatego że nie mam bazy porównawczej a nie
    chce mi się jej sporządzać jedynie dla zrozumienia jakiegoś starego ATX-a
    :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2011-07-03 11:46:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Ty masz zasilacz - my możemy jedynie wróżyć z fusów:
    - ograniczenie ustawione na inną wartość - tamte pozwalają np pracować z
    poborem 450W na 300W zasilaczu do czasu zadziałania zabezpieczenia
    termicznego a ten nie?
    - wyschnięte lekko kondensatory w przetwornicy - przez co napięcie spada
    pod obciążeniem bardziej niż powinno.

    Michoo